رئيس موسسه تحقيقات شيلات ايران از پرورش ماهي تيلاپيا در کشور خبر داد.

عباس علي مطلبي  درگفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: براساس توافقات صورت گرفته با سازمان محيط زيست توليد تيلاپياي پرورشي در تمام شهرستان هاي استان يزد در حال انجام است.

وي اظهار داشت: همچنين موسسه تحقيقات شيلات در حال رايزني با سازمان محيط زيست براي گسترش اين طرح دراستان هايي مثل تهران، سمنان، البرز، قم ، کرمان، خوزستان، شهرستان محلات و.. است.

نگراني براي پرورش تيلاپيا وجود ندارد

مطلبي با اشاره به حساسيت هاي سازمان محيط زيست در رابطه با پرورش ماهي تيلاپيا افزود: به جهت زاد و ولد وسيع و خصلت گوشت خواري اين ماهي، سازمان محيط زيست نگران انقراض آبزيان بومي است اما تيلاپياي معرفي شده توسط ما تک جنسيتي و فاقد امکان تکثير است.

وي ادامه داد: موسسه تحقيقات علوم شيلات به عنوان متولي حفظ ذخاير ژنتيکي آبزيان، بيشتر از ساير دستگاهها نگران حفظ و توسعه اين منابع است و از سازمان محيط زيست انتظار همکاري در اين رابطه را دارد.

مطلبي با بيان اين مطلب که چهار سال کار و پژوهش سنگين بر روي اين طرح انجام شده است اظهار کرد: هيچ گونه نگراني براي پرورش اين ماهي در کشور وجود ندارد
اهميت توليد تيلاپيا در کشور
رئيسس موسسه تحقيقات شيلات کشور با اشاره به اين که 5 ميليون تن تيلاپيا در بازارهاي جهاني صادر مي شود افزود: اين ماهي به دليل قدرت تکثير وسيع، مرغ آبزي پروري ناميده مي شود.

مطلبي با بيان اينکه سال 91 ، 20 تن ماهي تيلاپيا پنج ماه در استان يزد برداشت شده است گفت: پرورش اين ماهي سبب افزايش توليد درواحد سطح، اقتصادي شدن فعاليت هاي حوزه شيلات، ايجاد اشتغال فراوان و عرضه گوشت خوش خوراک و با کيفيت مي‌شود.

وي اضافه کرد: از جمله مهمترين خاصيت هاي اين ماهي مقاوت آن در برابر کم آبي و شوري آب است.

مطلبي خاطرنشان کرد: در حال حاضر ماهي تيلاپيا به شکل صادراتي وارد کشور مي شود.

به گفته وي قيمت هر کيلو تيلاپيا 30 هزار تومان است.

لازم به ذکر است در حال حاضر ماهي تيلاپيا پس از کپور ماهيان دومين ماهي پرورشي از نظر ميزان توليد در دنيا  است.

براساس امار فائو توليد سالانه تيلاپيا ناشي از کشت و صيد از 1.16 ميليون تن در سال 1997 به 2.5 ميليون تن در سال 2007 و به بيش از 3.2 ميليون تن در سال 2010 افزايش يافته است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: مرغ ، یزد ، شیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار