با حمایت از "صادرکنندگان" کشور و بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی می‌توانیم بازارهای جهانی را به دست بگیریم و با بالا رفتن رشد صادرات غیر نفتی اقتصاد بدون نفت را تحقق بخشیم.

سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شوراي اسلامي در رابطه با رسیدن به اقتصاد بدون نفت و رشد صادرات غیر نفتی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: برای رسیدن به این مهم می‌بایست سیاست مدرن و حمایتی را از "صادرکنندگان" داشته باشیم همچنین اگر بازار هدفی را در خارج از کشور مدنظر داریم لازم است تا شبکه‌های حمایتی از صادرکنندگان داشته باشیم تا صادرکننده مجبور نباشد از صفر تا صد مراحل صادرات را خود به تنهایی انجام دهد.

وی در ادامه بیان کرد: شبکه‌های حمایتی از جانب دولت می‌تواند در کشورهای هدف صادرات، بازارها را پیدا کنند و مشخصات این بازارها و نیازهای مصرف‌کنندگان ان‌ها را به صادرکنندگان داخل بدهد.

بیاتیان گفت: با نظارت بر نوع صادرات و بالا بردن کیفیت کالاها و نوع بسته‌بندی آن‌ها می‌توانیم در بحث صادرات قوی شویم و از خروج کالاها و فروش آن‌ها به نام کشورهای دیگر جلوگیری کنیم چراکه برخی کالاها در داخل تولید می‌شوند و بسته‌بندی و زیباسازی آن‌ها در خارج صورت می‌گیرد و تحت عنوان محصولات آن کشورها به فروش می‌رسند و سود آن به جیب تولیدکننده داخلی نمی‌رود.

بیاتیان در رابطه با واردات و آزادسازی ورود برخی از کالاها به کشور نیز گفت: واردات برخی از کالاهایی که در داخل هم تولید می‌شود اگر به دلیل تنظیم بازار و رقابتی‌تر کردن محصولات تولیدی داخل باشد می‌تواند مفید باشد همچنین می‌توانیم برخی از کالاها را تنها به این شرط وارد کنیم تا محصولات ما هم بتوانند به کشورهای واردکننده بروند و با تولیدکنندگان آنان رقابت کنند.

با ایجاد رقابت بین داخل و خارج می‌توانیم رشد و بالندگی تولیدات داخل و بالا رفتن کیفیت آن‌ها را به همراه داشته باشیم.

این نماینده مجلس گفت: اگر کیفیت، ایمنی و استانداردهای جهانی در تولیدات داخل کاملا رعایت شود و نیازهای مصرف‌کننده خارجی هم لحاظ شود می‌توانیم کالاها را به صورت نهایی صادر کنیم چراکه برخی از کالاها مانند خودرو مرحله نهایی تولیدش و مونتاژ ان در کشور هدف صورت می‌گیرد و در آن کشورها با توجه به استاندارها و قوانین کشور واردکننده تولید می‌شود که اگر در داخل کشور خودمان همه مراحلش انجام شود اشتغال کشور که جزء هدف‌های اصلی ما هم به شمار می‌آید بهبود می‌بخشد.

بیاتیان در پایان در رابطه با ضرورت توجه به قطب‌های صادراتی کشور نیز گفت: ما باید مناطق آزاد و تجاریمان را براساس قابلیت‌های هر منطقه معرفی کنیم یعنی اگر استان و منطقه‌ای در بحث کشاورزی حائز اهمیت است در آن منطقه تولیدات را به سمت محصولات مربوط به کشاورزی ببریم همچنین باید به این نکته هم توجه شود که کثرت در مناطق صادراتی و تجاری می‌تواند کیفیت را کاهش دهد.

وی گفت: اگر براساس تولیدات بومی و قابلیت‌های منطقه صادراتی مورد نظرمان پیش برویم و در کنار این مسئله کشور هدف و همسایه منطقه تجاری و نیازهایشان را هم مدنظر بگیریم می‌توانیم این مناطق را قوی کنیم و هزینه‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده را هم کاهش دهیم.

برچسب ها: نماینده ، مجلس ، بیاتیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار