از ديدگاه مردم پاکستان که به يک آزمايشگاه واقعي براي اين حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا تبديل شده است ، اين عمليات آنگونه که واشنگتن آن را به تصوير کشيده ، يک مرهم نبوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از  گلف نیوز ؛  ساکنان شهرهای پاکستان در مصاحبه هايي که طي يک سال گذشته انجام شده است تصويري از وحشت و فشار در يک جامعه قبيله اي را ترسيم کرده اند که بين جنگجويان شرور و هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا گير افتاده اند که سعي در شکار آنها دارند.

نظير گل از مغازه داران ميرامشاه گفت هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا مانند «‌ فرشته هاي مرگ » هستند. فقط آنها مي دانند چه زماني و به کجا حمله خواهند کرد.

اين نگراني آنها اکنون مورد حمايت سازمان عفو بين الملل نيز قرار گرفته است به طوري که اين سازمان در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد تنها در دو حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا در منطقه وزيرستان شمالي پاکستان از ماه ژانويه سال 2012 تاکنون دست‌کم 19 غيرنظامي کشته شده اند يعني همان زماني که دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا گفته بود اين حملات کاملا دقيق و بدون اشتباه است.

سازمان عفو بين الملل همچنين خواستار آن است که آمريکا به مخفيکاري برسر حملات هواپيماهاي بدون سرنشين خود پايان دهد.نواز شريف نخست وزير پاکستان که از منتقدان صريح حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به شمار مي رود قرار است در کاخ سفيد با اوباما ديدار کند. 

موضوع حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا همچنين قرار است روز جمعه در سازمان ملل متحد مورد بحث قرار گيرد. مقامات سازمان ملل متحد اخيرا در گزارش هايي اعلام کردند اين حملات آمريکا فاقد شفافيت لازم است.

اکثر حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا در اين شهر پر جمعيت پاکستان و مناطق اطراف آن صورت مي گيرد. در اين حملات يک مغازه نانوايي ، يک مدرسه متروکه و يک صرافي هدف قرار گرفته است.
اگرچه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا طي چند ماه اخير کاهش چشمگيري داشته است اما حضور دائم اين هواپيماها در آسمان و تنش هاي همراه آن درخصوص اينکه چه زماني و به کجا حمله خواهند کرد به مشکلي روحي رواني براي اکثر شهروندان اين شهر تبديل شده است.
بسياري از مقامات پاکستان که از اين حملات خشمگين هستند معتقدند در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا تعداد زيادي از غيرنظاميان کشته و زخمي مي شوند. اين در حالي است که آمريکايي ها مي گويند تعداد کشته و زخمي هاي غير نظاميان معدود است.

مقامات آمريکايي در دفاع از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا که امسال کاهش قابل توجهي داشته است مي گويند در اين حملات بسياري از شورشيان خطرناک کشته شده اند و يکي از اين شورشيان خطرناک والي الرحمان معاون سرکرده طالبان پاکستان بوده است. والي الرحمان در روستاي چشمه در نزديکي ميرامشاه کشته شد.

کاهش حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به خاک پاکستان در واکنش به انتقادهاي روزافزون از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين واشنگتن عليه پاکستان صورت گرفته است . مقامات آمريکايي گفتند به نظر مي رسد اين اقدامات بتواند ژنرال هاي قدرتمند پاکستان را که مخالفت خود را با اينگونهحملات مخفيانه سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا ( سيا ) اعلام کرده اند ، بطور موقت آرام کند . 

کاخ سفيد سالهاست جزئيات مربوط به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين خود را از افکار عمومي مخفي کرده است . اما اين موضع کاخ سفيد اکنون درحال تغيير است و علت آن تا حدي فشار افکار عمومي و ناراحتي کنگره از برنامه هواپيماي بدون سرنشين آمريکاست.تحليلگران مي گويند آمريکا در اين جنگ عليه تروريسم موفق نخواهد شد مگرآنکه برنامه هاي خود را در اين زمينه شفاف تر سازد و کنترل چنين عملياتي را از سيا به ارتش واگذار کند . ماهيت مخفيانه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا باعث افزايش نگراني ها در اين خصوص شده است . 

حتي در ميان حاميان حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به منظور مقابله با تروريسم نيز درخواست هاي فراواني براي شفافيت بيشتر ، پاسخگويي بيشتر و نظارت بيشتر وجود دارد . 
در حقيقت ، افزايش شفافيت تنها راه پاسخگويي نيست . آمريکا بايد درعوض به دنبال نظارت بهتر و بازنگري در قانون مقابله با تروريسم باشد . 

جک گلداشميت استاد دانشگاه هاروارد مي گويد واشنگتن از آن بيم دارد که شفافيت کامل برنامه هاي مربوط به هواپيماهاي بدون سرنشين باعث شود تا يکي از قوي ترين تسليحات ضد تروريسم به سلاحي غيرقابل استفاده تبديل شود . استفاده آمريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين مسلح به منظور حمله به افراطيون باعث افزايش تنش آمريکا با کشورهايي ازجمله پاکستان شده است . اين حملات همچنان انتقاد فعالان حقوق بشر در داخل آمريکا را نيز درپي داشته است .

آمريکا نخستين کشوري است که استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين را با قابليت حمل موشک براي از بين بردن مظنونان شورشي آغاز کرد . استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا عليه شورشيان پس از حملات يازدهم سپتامبر سال 2001 آغاز شد ، در آخرين سال رياست جمهوري جرج دبليو بوش رئيس جمهور سابق آمريکا افزايش يافت و در دوره رياست جمهوري اوباما نيز به شدت تقويت شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار