توجه به فضا و دكوري مناسب و در خور فصل در اجراهاي زنده، در برگزاري كنسرت‌هاي پاييزي نسبت به سالهاي اخير افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ي موسيقي باشگاه خبرنگاران روزهاي پاييزي سال 92 با برگزاري كنسرت از سوي خوانندگان موسيقي پاپ و سنتي آغاز شد. به طوري كه سالن‌هاي اصلي موسيقي در پايتخت هر شب به اجراي يك خواننده اختصاص داشت و چه بسا به تمديد كنسرت‌ها نيز منجر مي‌شد.

با ترويج و تعدد اين اجراها، توجه به طراحي دكور و فضاي صحنه نيز در ميان خوانندگان و تهيه كنندگان به تدريج جايگاه ويژه‌اي يافت، كه از آن جمله مي‌توان به "بابك جهانبخش"، "فرزاد فرزين" "روزبه نعمت الهي"، "گروه سون" و "رضا يزداني" اشاره كرد.

"جهانبخش" سردمدار طراحي صحنه

"بابك جهانبخش" سردمدار عرصه طراحي صحنه و فضاي اجرا محسوب مي‌شود زيرا در تمامي اجراهاي خود از دكورهاي بسيار متفاوت براي تلطيف فضاي موجود بهره مي‌برد.

"فرزين" آغازگر سبك 3d

"فرزاد فرزين" نخستين خواننده‌ا ي بود كه سبك 3d را در ايران و خاورميانه به كار برد.

همچنين استفاده از شيوه‌هاي نوين و ابتكار عمل در طراحي دكور از سالها پيش در كارنامه‌ي هنري "فرزين" ديده مي‌شود.

تداعي احساسي پاييزي در كنسرت "روزبه نعمت‌ اللهي"

"روزبه نعمت اللهي" پس از برگزاري كنسرت‌هاي خود در فضاي دل انگيز و طبيعي "كاخ نياوران" اجراي جاودانه‌اي را در شب‌هاي پاييزي "برج ميلاد تهران" به يادگار گذاشت.

"نعمت اللهي" بر روي صحنه‌اي مملو از برگ‌هاي زرد خزان به همراه چراغ‌هاي روشن كه نمايانگر منظره‌‌اي از يك مسير پاييزي بود، به ديدار هواداران خود رفت.


تفاوتي به ياد ماندني مثل "سون"
گروه موسيقي "سون" در سالهاي اخير با اجراي قطعات به ياد ماندني و برگزاري كنسرت‌هاي متفاوت در زمره‌ي پرطرفدارترين گروه‌هاي موسيقي قرار گرفته‌اند.

همچنين استفاده از دكورهايي با سبك و سياق نو و ويژه به اجراهاي گروه "سون" جذابيت دو چنداني بخشيده است.

"رضا يزداني" يادآور خاطرات خوش

"رضا يزداني" را مي‌توان به  عنوان پديده‌اي در تاريخ موسيقي پاي ايران نام برد.

اين سبك خاص، به اجراي قطعات، موسيقي در آثار "رضا يزداني" ختم نمي‌شود و در كنسرت‌هاي اين خواننده نيز مشهود است در فضاسازي "كافه نادري" و يا طراحي صحنه براي قطعات "كوچه ملي" "حس تاريخي" و.. همواره در اجراهاي زنده "رضا يزداني" به چشم مي‌خورد.

در خصوص طراحي دكور در بخش موسيقي سنتي نيز كنسرت‌هاي بزرگاني چون "محمد عليزاده"، "شهرام ناظري"، "همايون شجريان"، "گروه رستاك" با فضايي سنتي به همراه پوشش اصيل ايراني برگزار مي‌شود.

اما به طور كلي مقوله‌ي طراحي "دكور" و "لباس" در برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي به سوي پيشرفت و بهبودي گام برداشته و طي سالهاي اخير توجه هر دو گروه هنردوستان و هنرمندان به اين موضوع بيشتر شده است.

لازم به ذكر است بسياري ديگر از خوانندگان موسيقي پاپ نيز اخيرا به استفاده از دكورهاي متفاوت ترغيب شده و براي كنسرت‌هاي خود به سراغ طراح دكور مي‌روند.

شايان ذكر است در طراحي دكور و فضاي صحنه‌هاي اجرا، علاوه بر نظر خوانندگان، در بسياري از موارد ايده و نظر تهيه كنندگان كنسرت‌هاي موسيقي حائز اهميت است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کنسرت ، دکور ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.