وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:‌ زبان فارسي خود گواه بر ناتوان بودن افراد سودجو براي مصادره كردن مفاخر ايراني است.

علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعد از رونمايي از نخستين و بزرگترين نهج‌البلاغه مطلا در گفتگو با خبرنگاران حوزه‌ي راديو تلويزيون باشگاه خبرنگاران گفت: اين نهج‌البلاغه يك اثر فاخر و ماندگار است و بايد به موزه آستان قدس رضوي انتقال يابد.

وي افزود: اين اثر يك اثر موزه‌اي است و نبايد در يك مكان خاصي بماند.

جنتي تصريح كرد: بايد قبل از فرستادن به موزه به نمايشگاه قرآن برود تا مردم از آن بازديد به عمل آورند.

*موظف به انجام سياست‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستيم

علي جنتي وزير فرهنگ ارشاد اسلامي در پاسخ به اين سوال كه مميزي كتاب و هرگونه تغيير در قوانين بايد با نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعمال شود وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين راستا چگونه خواهد بود، گفت: شوراي انقلاب فرهنگي سياست‌ها و ضوابطي را ابلاغ كرده كه ما هم موظف به انجام آن هستيم و بايد بر اساس آن ضوابط عمل كنيم تا آنچه كه در بحث مميزي كتاب مطرح است كه به نوعي در گذشته وقت‌گيري نسبت به بعضي از موارد وجود داشته يعني در تطبيق قانون و سياست‌هاي شوراي انقلاب فرهنگي بر مصاديق موجودش بوده به نظر من كمي دچار اختلال شده است.

وي افزود: سعي مي‌كنيم مشكلات اينچنيني را رفع كنيم تا كتاب‌هايي كه با زحمت اهل قلم به نگارش درمي‌آيد براي مجوز توسط افراد بلندنظر و دورانديش اقداماتي انجام شود و سعي‌مان بر اين است كه به دقت قانون موردنظر را را اعمال كنيم و تا حد امكان از اعمال سليقه‌هاي شخصي پرهيز كنيم.

جنتي در پاسخ به اين سوال كه بعضي از مفاخر فرهنگي ايران را كه كشورهاي ديگر مصادره كرده‌اند تصريح كرد: مفاخر كشور ما را هيچ كس نمي‌تواند به نام خود ثبت كند گاهي سعي شده آنچه كه به نام كشور ايران است را مثل كتيبه‌هايي كه در آذربايجان به زبان فارسي بوده را بردارند و اين به معناي از بين رفتن مفاخر نيست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: به عنوان مثال آرامگاه مولانا در تركيه بوده و ايشان به عنوان يك شاعر ايراني اشعار خود را به زبان فارسي مي‌سرودند و اين زبان نشان‌دهنده ايراني بودن مولانا است و هيچ كس نمي‌تواند مولانا را به نفع خود مصادره كند و بگويد مولانا متعلق به كشور ما است.

جنتي افزود: بسياري از شخصيت‌هاي ايراني خارج از مرزهاي كشور ما زندگي مي‌كردند و همچنان جزء مفاخر و ارزش‌هاي كشور ما محسوب شده و هيچ كس نمي‌تواند منكر اين مسئله شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به تلاش اين وزارتخانه درخصوص مصادره نشدن آثار و مفاخر كشور ايران گفت: يكي از وظايف انجمن آثار و مفاخر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزاري همايش‌ها و سمينارهاي بين‌المللي با دعوت انديشمندان سراسر جهان است.

وي تصريح كرد: با دعوت اين انديشمندان در همايش‌ها آنها خود اعتراف مي‌كنند كه شخصيت‌هاي مورد تكريم قرار گرفته، ايراني هستند و اين مسئله جزء كارهاي اساسي اين انجمن خواهد بود.

جنتي اظهار داشت: وظيفه ديگر حمايت آثار نويسندگان مختلف از سراسر جهان است كه بايد به صورت كتاب درآيد.

* تبريك وزير ارشاد به مناسبت فرارسيدن عيد غديرخم

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به فرارسيدن عيد غديرخم و نام خود كه «علي» است گفت: براي هر كسي كه نامش «علي» باشد افتخارآميز است كه به طبع يكي از افتخارات من داشتن نام «علي» است.

وي ادامه داد: اميدوارم بتوانيم با لطف و كمك خداوند جزء شيعيان اميرالمومنين (ع) باشيم.

*پاسخ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به سوال خبرنگاران

علي جنتي در پاسخ به تئاتري كه به گفته يكي از خبرنگاران باعث زيرسوال رفتن قصاص شده است گفت: يك تئاتري كه روي صحنه مي‌رود شايد يك سال از زماني كه اصل نمايشنامه به تصويب مي‌رسد را به خود اختصاص مي‌دهد تا به روي صحنه بيايد.

وي ادامه داد: در ريزجزئيات نمي‌توانم اظهارنظر كنم به اين دليل كه اين تئاتر در گذشته به تصويب رسيده است. ولي آنچه كه از اين پس مورد تاييد ما قرار مي‌گيرد به طبع با دقت و حساسيت بيشتري صورت خواهد گرفت.

وي در پاسخ به تك‌خواني خانم‌ها در جمع آقايان و خانم‌ها اظهار داشت: درخصوص تك‌خواني خانم‌ها هر كسي آزاد به اظهارنظر است ولي آنچه كه برخي از مراجع تقليد اعلام كرده‌اند؛ اين است كه تك‌خواني زن‌ها اگر موجب مفسده نباشد اشكالي ندارد.

جنتي ادامه داد: در حال حاضر بين مراجع يك نظر واحدي در مورد تك‌خواني خانم‌ها وجود ندارد و معتقدند اگر مفسده نباشد اشكال ندارد.

جنتي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درخصوص جذب برخي از افراد با استعداد در زمينه هنرهاي تجسمي گفت: اگر منظور اين باشد كه آثار تجسمي ما در بخش نگارگري باعث توجه كشورهاي خارجي صورت گيرد و آنها را با قيمت بالايي خريداري كنند هيچ اشكالي نداشته و بسيار هم عمل پسنديده‌اي به حساب مي‌آيد.

وي ادامه داد: چرا كه با خريد آثار ايراني هنرمندان ما به جهت اقتصادي تامين شده و به جهت معنوي هم هنر ايرانيان در سطح جهاني معرفي مي‌شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار