مدیر حفاظت محيط زيست نايين از اجراي طرحي براي افزايش جمعيت گونه در معرض انقراض يوزپلنگ آسيايي در منطقه حفاظت شده عباس آباد اين شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، حسين اكبري دیروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار كرد: حفاظت از زيستگاه كويري، تامين امنيت زيستگاهها، نصب دوربينهاي تله اي، احياي آبشخورها از جمله اقدامات در حال انجام براي حفظ و احياي جمعيت يوزپلنگ آسيايي در اين پناهگاه است.

وي به اجراي طرح بين المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با حمايت مالي سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محيط زيست اشاره كرد و افزود: افزايش جمعيت قوچ، ميش، كل، بز، آهو و جبير در مناطق حفاظت شده از عوامل مهم در احيا و افزايش جمعيت يوزپلنگ آسيايي است.
اكبري احياي بيش از ۱۰۰ چشمه و منابع آبي و ساخت بيش از ۵۰ آبشخور سيماني و آب انبار را از ديگر برنامه هاي پيش رو براي افزايش جمعيت يوزپلنگ بيان كرد و گفت: بر اساس شواهد موجود جمعيت فعلي يوز در منطقه عباس آباد بيش از ۱۰ قلاده تخمين زده شده است.
وي افزود: اين گونه جانوري زماني در شبه قاره هند تا افغانستان، تركمنستان و ايران، شبه جزيره عربستان و سوريه زندگي مي كرد اما اكنون تعداد محدودي از اين جانور در مناطق حاشيه اي كوير مركزي ايران زندگي مي كنند.
اكبري گفت: بر اساس آمارهاي سازمان حفاظت محيط زيست حدود ۵۰ تا ۷۰ قلاده يوزپلنگ آسيايي در ايران وجود دارد.
وي با بيان اينكه پناهگاه حيات وحش عباس آباد نايين ۳۲۰ هزار هكتار وسعت دارد، افزود: در اين منطقه جمعيت قابل توجهي از قوچ و ميش، ‌كل و بز، ‌جبير، ‌آهو و خرگوش وجود دارد كه مي تواند به عنوان غذا مورد استفاده يوز پلنگ قرار گيرد.
رييس اداره حفاظت محيط زيست نايين ادامه داد: پلنگ، ‌گربه شني،‌ سياه گوش و يوزپلنگ از جمله گربه سانان موجود در منطقه حفاظت شده عباس آباد نايين است كه در كنار پستانداران و بسياري از گونه هاي پرندگان زندگي مي كنند.
منطقه حفاظت شده عباس آباد در ۱۹۵ كيلومتري شرق نايين در شرق استان اصفهان قرار دارد/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.