"جان مک کين" از اعضاي مجلس سناي آمريکا در واکنش به تصميم عربستان سعودي در خصوص نپذيرفتن کرسي شوراي امنيت سازمان ملل متحد اعلام کرد اين اقدام عمدتا نتيجه نااميدي عربستان از سياست دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در قبال سوريه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاري رويترز، سناتور مک کين که از منتقدان شديد اللحن سياست خارجي اوباما است در اين باره طي گفتگويي با خبرگزاري رويترز اعلام کرد: سوريه مهمترين نگراني آنها (عربستان سعودي) است. وجود تصور ضعيف بودن آمريکا است که باعث شده است آنها (عربستان سعودي) به خود جرات انجام چنين اقدامي را بدهند.

مک کين که سناتور جمهوريخواه ايالت آريزونا است و در انتخابات سال 2008 از اوباما شکست خورد افزود بي اعتنايي عربستان سعودي به سازمان ملل نشان دهنده "آشفتگي" آنها در خصوص عملکرد دولت آمريکا در قبال جنگ داخلي سوريه است که حدود دو و نيم سال به طول انجاميده است.

وي که پيشتر خواستار اقدام آمريکا در مسلح کردن مخالفان دولت سوريه شده بود در اشاره به تصميم رياض در خصوص عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل گفت: من کاملا مي فهمم که عربستان سعودي چه اقدامي انجام داد. آنها کنار ايستاده اند و همکاري نزديک آمريکا را با بشار اسد تماشا مي کنند، در حالي که ما مشغول خنثي سازي ذخاير تسليحات شيميايي وي هستيم. اما بايد توجه داشت به هيچ وجه نمي توان مشخص کرد آيا ما به تمام ذخاير تسليحات شيميايي سوريه دست پيدا خواهيم کرد يا نه. "

عربستان سعودي روز جمعه کرسي دو ساله عضويت غير دائم در شوراي امنيت سازمان ملل متحد را در اعتراض به بي تفاوتي جامعه بين المللي به بحران سوريه نپذيرفت.

مقامات سعودي تا کنون هيچ اشاره مستقيمي به ناخرسندي خود از آمريکا نکرده اند، اما کارشناسان عقيده دارند تنش در روابط عربستان سعودي و واشنگتن بر سر مسائلي از قبيل بحران سوريه و واکنش نشان ندادن به تحولات مصر که به سرنگوني حسني مبارک در سال 2011 منتهي شد افزايش پيدا کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار