روزنامه لوموند در مطلبي به بررسي اطلاعاتي درباره جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا از کشورهاي جهان از جمله فرانسه پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از روزنامه لوموند ؛‌ اين روزنامه فرانسوي در تحليلي به قلم ژاک فلورو و گلن گرين‌والد نوشت، شايد در آينده روزي مشخص شود که چرا پس از افشاگري ها در مورد برنامه هاي جاسوسي الکترونيکي آمريکا در سراسر جهان، فرانسه تا اين حد در مقايسه با آلمان و برزيل آرام بوده است.

بر اساس اسناد آژانس امنيت ملي آمريکا که به دست روزنامه لوموند رسيده است، تماس هاي تلفني شهروندان فرانسوي در حجم عظيمي مورد نظارت قرار داشته است. اين اسناد که در ماه ژوئن توسط ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا افشا شد، تکنيک‌ها و روش هاي به کارگرفته شده براي ثبت و ضبط غيرقانوني موارد محرمانه و نيز زندگي خصوصي فرانسويان را شرح مي دهد. برخي از آيتم هاي اين اسناد در هفته نامه آلماني اشپيگل و روزنامه انگليسي گاردين مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت و مدارک ديگري هم وجود دارد که جديد هستند.

در ميان هزاران سند افشا شده آژانس امنيت ملي آمريکا، نموداري هست که گستردگي نظارت‌هاي تلفني انجام شده در فرانسه را شرح مي دهد. در اين نمودار نشان داده شده است که در دوره اي سي روزه از دهم دسامبر سال 2012، تا هشتم ژانويه 2013، هفتاد ميليون و سيصد هزار مورد ثبت اطلاعات تلفني فرانسويان توسط اين آژانس صورت گرفته است.

اين آژانس چندين روش براي جمع آوري اين اطلاعات در اختيار دارد. هنگامي که برخي شماره تلفن‌ها در فرانسه مورد استفاده واقع مي شوند،  سيگنالي را فعال مي کنند که به صورت خودکار شروع به ضبط برخي مکالمات مي کند. اين نظارت همچنين بر پيامک ها (اس ام اس) و محتويات آن ها بر اساس کلمات کليدي تعيين شده اعمال مي شود. در نهايت، آژانس امنيت ملي آمريکا با روشي سيستماتيک، سابقه تماس هاي هر يک از اهداف را ذخيره مي کند.

اين جاسوسي تحت برنامه موسوم به «US-985D» انجام مي شود. تشريح دقيق اين نماد اختصاري تا به امروز نه در مدارک افشا شده توسط اسنودن و نه از سوي اعضاي سابق آژانس امنيت ملي آمريکا، ارائه نشده است. 

تکنيک هاي مورد استفاده براي اين رهگيري ها در قالب کدهاي «DRTBOX» و «WHITEBOX» قرار مي گيرند. ويژگي هاي آنها هنوز شناسايي نشده است. اما ما مي دانيم که با کد اول، از دهم دسامبر 2012 تا هشتم ژانويه 2013، شصت و دو ميليون و پانصد هزار داده اطلاعات تلفني در فرانسه جمع آوري شده اند و در قالب کد دوم هم طي مدت مشابه هفت ميليون و هشتصد هزار مورد از اين نوع اطلاعات ثبت و ضبط شده است. اين اسناد به اندازه کافي توضيحات براي اين تصور ارائه مي کنند که اهداف آژانس امنيت ملي آمريکا هم اشخاص مضنون به فعاليت هاي تروريستي بوده اند و هم اشخاصي که صرفاً در کارهاي خود به فعاليت هاي سياسي يا دولتي مشغول بوده اند.

يکي از اين اسناد که روزنامه لوموند مشاهده کرده است، نشان مي دهد که بين هشتم فوريه و هشتم مارس، آژانس امنيت ملي آمريکا 124 ميليارد و 800 ميليون اطلاعات تلفني و 97 ميليارد و صد ميليون اطلاعات مربوط به ارتباطات ديجيتالي را در سراسر جهان از جمله مناطق جنگي افغانستان و نيز روسيه و چين جمع آوري کرده است. در اروپا ، فقط آلمان و انگليس از نظر تعداد موارد رهگيري فراتر از فرانسه هستند. اما در انگليس ، اين کار با رضايت دولت آن انجام شده است .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار