مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان،از مشاهده 7 قلاده یوزپلنگ آسیایی طی یک هفته گذشته ذخیره گاه زیستکره خارتوران خبر داد.

به گزارش خبرنگاریاشگاه خبرنگاران سمنان ،این هفت یوزپلنگ طی یک هفته گذشته در سه مرحله رویت و یا تصویربرداری شده اند.
 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه دیروز 5 قلاده یوزپلنگ آسیایی در کاله پارک ملی توران از طریق دوربین های کاشت شده تصویربرداری شده اند، اظهار کرد: این پنج قلاده شامل یک یوزپلنگ مادر و چهار توله یوز بوده اند. وی همچنین گفت: طی هفته جاری و در دو مرحله دو قلاده دیگر نیز رویت شده اند که یک مورد آنها در منطقه عباس آباد شاهرود و توسط محیط بانان حفاظت محیط زیست استان مشاهده شده و دیگری نیز که یک قلاده تنها بوده از طریق دوربین های این اداره کل در مجموعه خارتوران تصویربرداری شده است.
 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان،مشاهده 7 قلاده از این گونه نادر در خطر انقراض در زیستکره خارتوران شاهرود را نشان دهنده اهمیت ویژه این پارک ملی و منطقه حفاظت شده دانست و افزود: زیستکره خارتوران مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در کشور است و مشاهدات محیط بانان ما و جمعیت یوز این زیستکره نشان می دهد که خارتوران از نظر تولید و تکثیر یوزآسیایی از اهمیت بسزایی در ایران برخوردار است. مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان همچنین با اشاره به برنامه اين اداره كل جهت برآورد جمعيت گونه نادر و در خطر انقراض يوز پلنگ آسيايي در این استان گفت: اجراي اين طرح كه از سال گذشته در استان آغاز شده و پيش‌بيني مي‌شود پس از اتمام طرح به برآورد درستي از میزان جمعيت اين گونه مهم در زیستگاه های استان برسيم. مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان ادامه داد: در اين طرح با نصب دوربين در مناطق زيست يوزپلنگ آسيايي نسبت به شناسايي و شمارش آنها اقدام مي‌شود. /ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.