رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت:‌ دولت باید به صادرکنندگان اعتماد کند و نباید به دنبال مچ‌گیری از آنان باشد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور صبح امروز(دوشنبه) در مراسم هفدهمین روز ملی صادرات گفت: روز ملی صادرات فرصتی است برای تجلیل از قهرمانان میدان عزت بین‌المللی اقتصاد ایران و همچنین روزی است برای برنامه‌ریزی برای آنچه باید کرد و آنچه باید انجام دهیم.

وی در ادامه با بيان اينکه صادرات میدان سابقه بین‌المللی اقتصاد کشورهاست، افزود: تحقیقات و مطالبات ما باید به یک قدرت تبدیل شود به طوری که ما در میدان مسابقه بین‌المللی بايد به نقطه‌ای برسیم که پیشرفت خود را مشاهده کنیم.

نهاوندیان تصریح کرد: روز ملی صادرات، روز تعداد  محدودی از صادرکنندگان نيست بلکه روز کل اقتصاد ماست که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته متاسفانه امکان و فضای نقد وجود نداشت، تصریح کرد: در روز ملی صادرات باید در راستای بهبود وضعیت صادرات کشور وارد عمل شویم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مقوله صادرات باید با تقویت عزم ملی و یک نگاه مثبت وارد  عمل شویم، تاکید کرد: روز ملی صادرات روز بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است که امیدواریم با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید اعلام کرده است که رشد و جهش کشور باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد، این موضوع مورد توجه باشد.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: دولت باید به عنوان یک سیاست‌گذار در مقوله اقتصادی وارد عمل شود و اجازه دهد قهرمانان اقتصادی در این میدان به اهداف خود دست پیدا کنند و موانع را بردارد.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته حجم صادرات غیرنفتی ما رشد خوبی داشته است، افزود: حجم صادرات غیرنفتی ما در سال‌های گذشته افزایش یافته ولی نباید به این موضوع اکتفا کرد، باید به این موضوع توجه کرد کشورهای همسایه در این موضوع چقدر رشد پیدا کردند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید براساس شاخص‌های اقتصاد مقاومتی به این نکته توجه کنیم که چقدر توانسته‌ایم در مقوله صادرات بدون اتکا به درآمدهای نفتی وارد عمل شویم.

نهاوندیان تاکید کرد: صادرات صنعتی ما از دو میلیارد در سال 2000 به 15 میلیارد در سال 2011 رسیده است که نکته قابل توجه‌ای است؛ اما در این فاصله 11 ساله کشور ترکیه صادرات صنعتی خود را به 104 میلیارد و عربستان به 65 میلیارد ریال رسانده‌اند. لذا باید صراحتا بگویم که رشد بالقوه‌ای که صادرات ما می‌توانسته به آن دست پیدا کند محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید  بازارهای بین‌المللی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.

رئيس‌ دفتر رئيس‌جمهور تاکید کرد: به طور حتم تمامی فعالان اقتصادی و همه ملت ایران پشتیبان دولتی هستند که با عزت و حکمت و تحرک اثرگذار دیپلماتیک بر موانعی که دشمنان بر سر راه جمهوری اسلامی ایران گذاشته فائق شود.

نهاوندیان ادامه داد: به طور حتم تثبیت حق هسته‌ای و حق حضور در بازارهای بین‌المللی دو پیروزی مهمی است که ما باید در عرصه بین‌المللی به آن دست پیدا کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: توجه به این نکته ضروری است که دولت باید به صادرکنندگان اعتماد کند و نباید دنبال مچ‌گیری از صادرکنندگان باشد.

نهاوندیان تاکید کرد: باید در تصمیم‌گیری‌ها نگاه ما اقتصادی باشد و بر این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی اظهار داشت: به نمایندگی از تشکل‌ها و فعالین اقتصادی، فضای حاکم از سوی دولت را فضای اعتماد به بخش خصوصی می‌دانم و معتقدم این نگاه یک نگاه شفابخش و راهگشا خواهد بود.

نهاونديان تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌توانند بازار ما را سامان دهد توجه به تشکل‌هاست که دولت باید آن را در سرلوحه کار خود قرار دهد.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به صادرکنندگان پیشنهاد می‌شود سیاست‌های تشویقی موردخواستشان از دولت سیاست‌های بلندمدت باشد چرا که همانطور که رویکرد دولت در خارج از کشور، تکیه بر یک تعامل سازنده است در داخل کشور نیز باید رویکرد و تعامل سازنده‌ای بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار