کشور پهناور ایران با داشتن بستر مناسب برای تولید و صدور محصولات غیرنفتی مانند پسته ، فرش ، زعفران و ... از شهرتی بی نظیر در جهان برخوردار است و پتانسیل بالایی در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 
رئیس جهاد کشاورزی یزد،یزدرا با سطح 42 هزار و 480 هکتار به عنوان دومین منطقه پسته خیز کشور به لحاظ سطح کشت و سومین استان بعد از استان های کرمان و خراسان جنوبی از نظر تولید با 47 هزار و 725 تن پسته نام می برد.
سید جمال سجادی پور سطح کشت درختان بارور پسته در استان را 37 هزار هکتار و سطح غیر بارور را بالغ بر 5 هزار و 500 هکتار بر می شمرد و می گوید: امسال با توجه به شرایط اقلیمی خاص از جمله خشکسالی ، سرمازدگی ، گرمای شدید هوا و آفت ها 50 هزار تن محصول از این باغ ها برداشت می شود که نشانگر کاهش 30 تا 40 درصدی محصول پسته در مناطق مختلف استان می باشد.
گرچه پسته از محصولاتی است که به ویژه در طول سال‌های اخیر سود سرشاری را نصیب کشاورزان و البته دلالان این عرصه کرده است اما خسارت های این محصول نیز عمده و میلیاردی است.
حاج خالق دهستانی کشاورز نمونه اردکانی در این زمینه می گوید: بیش از 52 سال است که به کشاورزی و پرورش درخت پسته مشغول هستم و پیش از خشکسالی کم‌سابقه اخیر هر سال 10 تا 12 تن پسته از 2 هزار راس درخت خود برداشت می‌کردم.
وی با ابراز نگرانی شدید از شرایط به وجود آمده می افزاید: امسال بین چهار تا پنج تن پسته خود را از دست داده‌ ام و بقیه محصول نیز به علت کم‌‌آبی و گرمای بیش از حد هوا و بروز آفات گیاهی کیفیت مطلوبی ندارد و برداشت آن برایم مقرون به صرفه نیست.
دهستانی احیای قنات ها و آب رسانی به موقع و تهیه سم های مناسب آفت کش را راهکاری برای نجات درختان پسته می داند.
محمدی دیگر پسته کار یزدی با اشاره به این که ارقام پسته یزد از ارقام پرتقاضاست می گوید: می توانیم با مدیریت صحیح ، جلوی ضررهای خشکسالی را بگیریم و بیشترین بازارهای جهان را از آن خود کنیم.
اما مشکل پسته یزد تنها به خشکسالی و وجود آفت ها ختم نمی‌شود و نامتعادل بودن بازار فروش پسته و ورود دلالان به این عرصه سبب شده کشاورزان در برخی نقاط استان متضرر شوند.
هر سال با آغاز برداشت پسته که معمولا از نیمه‌های شهریور آغاز می‌شود و تا اواخر مهر ادامه می‌یابد ، دلالان و واسطه‌ها نیز به بازار این محصول ورود پیدا می‌کنند و هرسال بازار را نامتعادل تر از سال قبل می‌کنند.
علیخانی پسته کار یزدی می گوید: قیمت هرکیلو پسته در بازار حدود 40 هزار تومان است اما دلالان این محصولات را کمی بالاتر از نصف قیمت از کشاورزان می خرند و تا به بازار فروش می رسد قیمت 2 برابر شده است.
مدیر مرکز تحقیقات پسته اردکان نیز درباره خسارات وارد شده به این محصول در این شهرستان می گوید: کل خسارت وارد شده به شهرستان اردکان در بخش باغ های پسته 150 میلیارد ریال تخمین زده می‌شود که در صورت بی‌‌توجهی مسئولان ، صنعت کشاورزی در این شهرستان نابود خواهد شد و کشاورزان یکی پس از دیگری مجبورند باغ ها و مزارع خود را رها کنند و خانه‌ نشین شوند.
مصطفی میراب زاده ، طغیان کنه را اصلی‌ترین آفت درختان پسته اردکان می داند و می گوید: بیش از 40 درصد باغ های انار و پسته دچار خسارت شدید شده و محصولات در امان مانده از خشکسالی نیز با افت کیفیت روبرو هستند.
وی ارقام تجاری موجود پسته استان را پسته احمد آقایی ، کله قوچی ، اکبری ، اوحدی ( فندقی) نام می برد که با ظرفیت صادراتی 70 درصد به کشورهای اتحادیه اروپا ، کشورهای آسیایی چون ژاپن ، چین ، هند ، پاکستان ، امارات و غیره صادر می شود.
نخستین باغ های پسته استان یزد در منطقه بهادران مهریز سبز شدند به همین علت می توان گفت بهادران با هفت هزار هکتار باغ پسته و تولید سالانه بیش از هزار تن پسته خشک که 60 درصد پسته تولیدی استان یزد را شامل می شود ، نخستین تولیدکننده پسته در استان بوده است/س

 
برچسب ها: ظرفیتهای ، پسته ، خندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.