‌آنچه که در جامعه از آن به غلط تحت عنوان نوعی عارضه مفاصل یاد می شود، در واقع التهاب مزمن در محل اتصال دو قسمت است.

آرش شرافت وزیری جراح ارتوپد و متخصص آسیب های ورزشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: پاشنه پای انسان جزء نقاط مهم بدن درحین ایستادن و راه رفتن است و درد پاشنه پا علل متعددی دارد که می تواند از فشار دیسک های بین مهره ای به روی نخاع در کمر تا شکستگی های استخوان پاشنه را در برگیرد و به همین علت تعیین دقیق علت درد که معمولا باعث ناتوانی بیمار جهت راه رفتن می گردد نیاز به بررسی کامل و جامعی دارد.

این متخصص جراحی ارتوپد اظهار داشت: آنچه که در جامعه از آن به اشتباه به عنوان درد خار پاشنه یاد می شود، در واقع التهاب مزمن محل چسبیدن این بافت به استخوان پاشنه می باشد که در طول زمان با رسوب کلسیم در این محل نمای خار مانند در رادیوگرافی پاشنه پا ایجاد می نمایند.

وی در خصوص علایم بالینی درد پاشنه پا به درد فرو رونده زیر پاشنه به عنوان اصلی ترین شکایت بیماران اشاره کرده و ادامه داد: این درد در ابتدای راه افتادن از وضعیت استراحت و به خصوص بعد از خواب که بعد از چند قدم بهبود یابد که در موارد مزمن و شدید بدون بهبودی است و معمولا شخص ترجیح می دهد چند قدم اول را بر روی پنجه راه رود در حالی که این درد در طی روی باز می گردد و تا شب ادامه خواهد داشت.

آرش وزیری در خصوص راهکارهای پیشگیری از بروز عارضه مذکور چنین افزود: پوشیدن کفش مخصوص دویدن( هنگام دویدن)، اجتناب از ایستادن طولانی مدت، کاهش وزن، عدم انجام فعالیت ورزشی با پای برهنه، استفاده از کفشهایی که قوس کف پا دارند و افزایش انعطاف پذیری عضلات پشت ران ساق و کف پا از جمله این راه حل ها است.

وی استفاده از محافظ های ژلاتینی پاشنه، انجام حرکات اساسی جهت انعطاف پذیری کف پا و تقویت عضلات کف پا و نظایر آن و همچنین در صورت صلاحدید پزشک معالج درمان دارویی را از جمله راه کارهای درمان این عارضه ذکر کرده.

برچسب ها: پای ، مفاصل ، التهاب ، کلسیم ، رسوب ، کفش ، قوس ، کف ، پنجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.