روز بسیج دانش آموزی، گروگانگیری در دانشگاه تهران، درگذشت مؤسس صلیب سرخ جهانی، تولد "داسْتایوسْکی" نویسنده روس، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 آبان 1392 خورشیدی برابر با 24 ذی الحجه 1434 هجری و 30 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

روز مباهلهٔ پیامبر اسلام(ص) با مسیحیان نجران(10 ق)
در این روز، رسول بزرگوار اسلام حضرت محمد(ص) تصمیم گرفت تا با بزرگان مسیحیان نجران به مباهله بپردازد. در مباهله، طرفین، همدیگر را نفرین می‌کنند و برای طرفی که راستگو نیست درخواست عذاب می‌نمایند.

هنگامی که سران هیأت نمایندگی مسیحیان نجران، پیامبر اسلام را به همراهِ تنها چهار نفر از اهلِ بیتش شامل امام علی(ع) حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(ع) مشاهده کردند، باتعجب دریافتند که پیامبر به استجابت دعای خود و همراهانش، اعتقاد راسخ دارد، از این رو اسقُف نجران از رسول اکرم تقاضای مصالحه و بخشش کرد و این جریان، حقانیت اسلام و منزلت اهل‌بیت پیامبر را به روشنی آشکار ساخت.

انتشار و به جریان انداختن سکه های جدید در انقلاب اسلامی (1358 ش)
با سرنگونی نظام شاهنشاهی و به دنبال آن، انجام تغییرات وسیع در ساختارهای دولتی و نیز تلاش در محو جمیع آثار باقی مانده از رژیم منحط ستمشاهی، مسأله تغییر شکل ظاهری سکه های رایج نیز عملی گردید و در این روز، سکه‌های جدید یک، دو، پنج و بیست ریالی که از سوی بانک مرکزی ایران ضرب گردیده بود در جریان پول کشور قرار گرفتند. بر روی این سکه ها مبلغ سکه به عدد و سال ضرب آن و در طرف دیگر سکه ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالای آن کلمه جمهوری اسلامی ایران و در قسمت پایین، مبلغ سکه به حروف حک شده بود.

نفوذ دشمن بعثی به جزیره آبادان در آغاز جنگ تحمیلی (1359 ش)

درگذشت آیت الله عمیدزنجانی ، استاد حوزه و رئیس سابق دانشگاه تهران (1390ش)
آیت الله عباسعلی عمید زنجانی 10 فروردین 1316 در شهرستان زنجان، بدنیا آمد. عضویت در گروه آموزشی حقوق خصوصی و اسلامی و تدریس حوزه و دانشگاه و دو دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی است. وی که از نارسایی قلبی و کلیوی رنج می برد در بامداد 8 آبان دار فانی را وداع گفت.

برگزاری مراسم یادبود حاج سید مصطفی خمینی در مسجد ارک تهران (1356ش)
در این مجلس هزاران نفر از طبقات مختلف، روحانیون، روشنفکران و دانشگاهیان شرکت کردند.

روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی

از آنجا که دانش‌آموز شهید و رزمنده بسیجی، محمدحسین فهمیده، با ایمان و بینش عمیق واستوار در جنگ با دشمن، پیش قدم شد و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب اللَّه آموخت، امام بزرگوار از این نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر یاد فرمودند. امروزه، شهید فهمیده، بحق الگوی شایسته‌ای برای دانش‌آموزان بسیجی و جوانان و نوجوانان کشور می‌باشد و یادآوری این حماسه می‌تواند، یادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‌های والای آن زمان باشد.

رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرموده‌اند: "زنده نگهداشتن یاد حادثه شهادت دانش‌آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس می‌باشد." از این رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسیج دانش‌آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به عنوان سرمشقی مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه یابد.

انگشتر بخشی حضرت امیرالمؤمنین(ع) در حال رکوع نماز
روز بیست و چهارم ذی الحجه در تاریخ اسلام، روزی بسیار مهم و سرنوشت ساز است، روزی است که بر اثر یک حادثه کوچک، ولی بسیار عظیم و دارای اهمیت، یکی از آیات الهی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد. در اثر نزول همین آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله پرده از یک مسئله بسیار مهم برداشت و جریان خاتم بخشی علی علیه السلام را به اطلاع مردم رساند. آیه ای که نازل شد، آیه ولایت بود و خبر مهم، اعلام ولایت و جانشینی امیرمؤمنان علیه السلام بود، که پیامبر صلی الله علیه و آله از سوی پروردگار، از این واقعیت خبر داد و پرده برداشت. خاتم بخشی امیرمؤمنان علیه السلام «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»(1)؛ ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند ؛ همان کسانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.

گروگان گیری اعضای شورای دانشگاه تهران به دست دانشجویان این دانشگاه (1330 ش)
به دنبال یک تظاهرات دو روزه در غیاب دکتر مصدق نخست وزیر وقت که در سفر خارج بود، دانشجویان دانشگاه تهران در این روز در سال 1330 (30 اکتبر 1951) به مدت هشت ساعت اعضای شورای این دانشگاه را به گروگان گرفتند. این عمل برای برخی از رجال مخالف از جمله «جمال امامی» فرصت به وجود آورده بود که دلیل آن را آزادی بیش از حدی بیان دارند که دکتر مصدق به دانشجویان داده بود!.

درگذشت آیت‌اللَّه "شیخ مرتضی آشتیانی" رئیس حوزهٔ علمیهٔ مشهد(1365 ق)
آیت‌اللَّه شیخ مرتضی آشتیانی پس از فراگرفتن مقدمات و سطوح، در نجف اشرف اقامت گزید و از درس خارج میرزا حبیب اللَّه رشتی و مرحوم آخوند خراسانی بهره‌مند شد تا به مدارج عالیهٔ اجتهاد و فقاهت رسید. سپس به ایران مراجعت نمود و در تهران به تدریس و اقامهٔ جماعت مشغول شد. ایشان در سال 1340 قمری به مشهد مقدس رفت و به تدریس و اقامهٔ جماعت و اصلاح امور مردم پرداخت. این عالم ربانی سرانجام در 84 سالگی به رحمت ایزدی پیوست و در پایین پای مبارک حضرت امام رضا(ع) مدفون گردید. آیت اللَّه آشتیانی به لحاظ اخلاص به اهل بیت، زبانزد خاص و عام بود به طوری که تمام موالید و وفیات اهل‌بیت را برپا نموده و با وجود کهولت سن از مردم پذیرایی و گاه خود مدیحه خوانی می‌نمود. ایشان دارای مکاشفات و رؤیاهای صادقه نیز بوده است. هم‌چنین جزو علمای با نفوذ ایران بوده و در جنبش مشروطیت شرکت داشت و در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن گردید. میرزا محمود آشتیانی، حکیم و فقیه معاصر و اسماعیل آشتیانی، نقاش بزرگ، از فرزندان اویند.

درگذشت "هانری دونان" مؤسس صلیب سرخ جهانی (1910م)
ژان هانری دونان مؤسس جمعیت صلیب سرخ جهانی در هشتم مه 1828م در شهر ژنو سوئیس متولد گردید. وقوع جنگ‌های متعدد در اروپا باعث شد تا وی در سال 1862م با انتشار کتابچه‌ای مردم را تشویق نماید که جمعیت‌هایی را داوطلبانه تشکیل دهند تا هنگام جنگ و دیگر مصائب بتوان بیماران، زخمی‌ها و مصدومین را کمک کنند.

بر اساس این پیشنهاد، در نیمه ماه مه 1863م اولین کنفرانس بین‌المللی ژنو برای ایجاد یک سازمان جهانی امدادی و خیریه برپا گردید در این کنفرانس نمایندگان 16 کشور اروپایی شرکت داشتند. این کنفرانس باعث شد تا در 22 اوت 1864م قرارداد ژنو به اهتمام و تلاش هانری دونان امضا گردد. اقدامات صلح دوستانه و نوع‌پرستانه وی در سال 1901م جایزه صلح نوبل را برای وی به ارمغان آورد. هانری دونان سرانجام در 30 اکتبر 1910م در 82 سالگی درگذشت.

رحلت آیت اللَّه "حاج شیخ رضا مدنی کاشانی" مرجع و عالم برجستهٔ دینی(1412ق)
آیت اللَّه رضا مدنی کاشانی در محرم 1321 ق در کاشان به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات در کاشان، از محضردرس آیت اللَّه حایری یزدی در قم استفاده نمود. ایشان هم مباحثه‌ای آیات عظام امام خمینی، محمدتقی خوانساری، مرعشی نجفی، گلپایگانی و کمالوند بود. آیت‌اللَّه مدنی کاشانی از سال 1352 ق به کاشان بازگشت و تا آخر عمر مسؤولیت حوزهٔ علمیهٔ کاشان رابه عهده داشت و به تدریس و تألیف همت می‌نمود. از ایشان آثار و تألیفات متعددی به عربی و فارسی بر جای مانده که براهین الحج در چهار جلد از آن جمله است.

اعدام "ویدکوم کیس لینگ" سیاست‌مدار نروژی (1945م)
کشور نروژ در جریان جنگ جهانی دوم در 9 آوریل 1940م مورد هجوم نیروهای نازی قرار گرفت و اعضای دولت این کشور به همراه خانواده سلطنتی، اسلو، پایتخت نروژ را ترک کردند. پس از ورود آلمان‌ها، حکومت موقتی به رهبری "ویدکوم کیسینگ" سیاست‌مدار نروژی زمام امور را به دست گرفت. کیسْلینگ تا سال 1944م با عنوان نخست‌وزیر، ضمن نقض قانون اساسی نروژ به برپایی حکومتی فاشیستی و دیکتاتوری مبادرت ورزید و بسیاری از میهن‌پرستان نروژی را اعدام کرد. پس از پایان جنگ، کیسلینگ در ماه مه 1945م به همراه جمعی از همکاران و پشتیبانان خود دستگیر و... محاکمه شد و به جرم خیانت و میهن‌فروشی به اعدام محکوم گردید که سرانجام در 30 اکتبر 1945 در 58 سالگی تیرباران شد.

تولد "تئودور داسْتایوسْکی" شاعر و نویسنده برجسته روسی (1821م)
فئودور میخاییلوویچ داستایوسکی (Fyodor Mikhailovich Dostoevsky)؛ زادهٔ ۳۰ اکتبر ۱۸۲۱ - درگذشتهٔ ۹ فوریه ۱۸۸۱،. ویژگی منحصر به فرد آثار وی روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت های داستان است. فیودور میخاییلوویچ فرزند دوم خانواده داستایوسکی در ۳۰ اکتبر ۱۸۲۱ به دنیا آمد. در ۱۸۳۴ همراه با برادرش به مدرسهٔ شبانه روزی منتقل شدند و سه سال آنجا ماندند. در پانزده سالگی مادرش از دنیا رفت. در همان سال امتحانات ورودی دانشکدهٔ مهندسی نظامی را در پترزبورگ با موفقیت پشت سر گذاشت و در ژانویه ۱۸۳۸ وارد دانشکده شد. در تابستان ۱۸۳۹ خبر فوت پدرش به او رسید. در فاصله سال‌های ۶۴-۱۸۶۲ کتاب‌های خاطرات خانه مردگان و آزردگان را به چاپ رسانید. در آغاز سال ۱۸۷۳ سردبیر مجلهٔ «گراژ دانین» شد و تا ماه مارس سال بعد به این کار ادامه داد. جوان خام را در زمستان ۷۵‐۱۸۷۴ نوشت که در طول سال ۱۸۷۵ در مجله «اوتچستیه زابیسکی» انتشار یافت.

عملیات نامنظم فتح 2 در منطقه دوکان در شمال شرقی عراق (1365 ش)
عملیات نامنظم فتح 2 در تاریخ هشتم آبان ماه سال 1365 و با هدف انهدام تاسیسات دشمن در منطقه عملیاتی دوکان در شمال شرقی عراق بوقوع پیوست .در این حمله که با کمک نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه رمضان و با همکاری معارضین عراقی انجام شد تاسیسات برق 350 مگاواتی سد دوکان منهدم گردید .

در حالی که عراق بار دیگر جنگ شهرها را آغاز می کند و شهرهای باختران ،اسلام آباد و ... را هدف حمله هوایی قرارمی دهد ایران اسلامی هم بناچار عملیات مقابله به مثل را با گلوله باران 48 ساعته بصره و درهم کوبیدن دیگر شهرهای عراق از جمله العماره و کوت پاسخ می دهد .در چنین اوضاعی ،رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان ، عملیات فتح 2 را به انجام رسانیدند و با انهدام تاسیسات 350 مگاواتی سد دوکان موفق شدند آن را از شبکه سراسری برق عراق خارج سازند که با انهدام این هدف ،پاسخی مناسب به آتش افروزیهای رژیم بغداد داده شد .

برخی از رویدادهای امروز
1665: «تاورنیه» سیاح فرانسوی در این روز به دیدار طولانی خود از شیراز که ضمن آن از آثار باستانی ما در فارس دیدن کرده بود پایان داد. وی بخشی از سفرنامه خود را به دیدار از فارس اختصاص داده است.
1864: دولت دانمارک منطقه «شلسویگ» را به آلمان داد تا این دولت دست از جنگ با دانمارک بکشد.
1939: آلمان و شوروی بر سر چگونگی تقسیم لهستان به توافق رسیدند.
1953: ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا طرح شورای امنیت ملی این کشور را که طبق آن آمریکا به منظور مقابله با بلوک کمونیست باید برتری اتمی خود را حفظ و به گسترش تولید تسلیحات استراتژیک بکوشد تصویب و امضاء کرد و سند آن به «شماره 2/162 ـ محرمانه» بایگانی شد که طبق قانون مربوط 25 سال پس از صدور ازطبقه بندی خارج شده است. روسها قبلا توسط جاسوسان خود از آن آگاه شده و دست به رقابت زدند. همین طرح از عوامل اصلی گسترش جنگ سرد بشمار رفته است.
2005: «شمشیر سینگ شری» از رهبران کمونیستهای هند و موسس حزب مائوئیست هند در 63 سالگی درگذشت. وی که زاده پنجاب بود مبارزه مسلحانه را رد نمی کرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار