ويتامين D هورموني است كه كمبود آن باعث اختلال در سوخت و ساز بدن درمورد كلسيم و فسفر مي‌شود بنابراين بر سيستم عصبي و عضلاني تاثيرگذار است.

دكتر بهجتي فوق تخصص غدد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به واسطه اختلالات غدد و هورموني مشكلاتي براي افراد به‌وجود مي‌آيد كه درصدر آن كم‌كاري تيروئيد است و از آن شايعتر كمبود ويتامين D (دي) گاهي افرادي كه ويتامين خونشان پائين است دچار ضعف يا گاهي دردهاي عضلاني مي‌شوند.

علائم اختلالات هورموني بسته به علت آن متفاوت است: احساس ضعف، خستگي و اسپاسم، البته علاوه بر اين علائم نشانه‌هاي ديگري نيز بررسي مي‌شود: شخصي كه دچار كم‌كاري تيروئيد است معمولا بدني پف‌دار و احساس سرما دارد و معمولا پوست خشكي دارد. شخصي كه كمبود ويتامين D دارد دچار ضعف عضلاني اسپاسم و خستگي است. تفاوت اين بيماري با بيماري كه دچار كم‌كاري تيروئيد است اين است كه چنين شخصي داراي احساس سرما و بدني پف‌دار نيست.

وي در ادامه افزود: ويتامين D نوعي هورمون است و كمبود آن باعث اختلال در سوخت و ساز بدن در مورد كليسيم و فسفر مي‌شود بنابراين بر سيستم عصبي و عضلاني تاثيرگذار است.

در صورتي كه تغذيه مناسب و نور آفتاب به اندازه كافي به بدن بتابد اين مشكلات به‌وجود نمي‌آيد ولي اكثرا افراد دچار اين 2 كمبود هستند كه از طريق دارو قابل جبران است.در بعضي افراد ويتامين D به طور ژنتيك به ويتامين فعال تبديل نمي‌شود و باعث بروز اختلالات هورموني مي‌شود در بعضي بيماران ممكن است به علت بيماري‌هاي روده ويتامين D جذب نشود كه معمولا همراه با علائم گوارشي مانند دل درد اسهال و كاهش وزن است.

اين متخصص خاطرنشان كرد: در پركاري تيروئيد معمولا اسپاسم عضلاني پيش نمي‌آيد.بيماراني كه دچار كمبود ويتامين D خفيف هستند در زندگي عادي در شهر متوجه اين موضوع نمي‌شوند و وقتي به كوه مي‌روند به علت تغييرات تنفسي و تغييرات اسيدي خون با توجه به تنفس تندي كه به وجود مي‌آيد كلسيم يونيزه خونشان كم شده و دچار اسپاسم عضلاني مي‌شوند. در چنين مواقعي اگر شخصي زمان يكي دو دقيقه در كيسه نايلوني نفس بكشد اسپاسم‌شان تا حدود زيادي كاهش پيدا مي‌كند، اين در مورد افرادي است كه كمبود ويتامين D آنها كم است و در زمان استرس‌ها و بخصوص در كوهنوردي دچار اسپاسم مي‌شوند.

وي متذكر شد: اين عمل براي افرادي كه دچار كم كاري تيروئيد هستند ممكن است موثر نباشد.
اما در افرادي كه دچار كمبود كلسيم به علت كمبود هورمون ويتامين D هستند يا افرادي كه مبتلا به كمبود هورمون پاراتيروئيدانه بسيار موثر مي‌باشد./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار