این مسیر کوچ رو عشایر ،بالغ بر 1500 کیلومتر درازا دارد و از مناطق عشایری استان سمنان آغاز و تا شهرستان طالقان ادامه می یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان،این مسیر کوچ رو عشایر ،بالغ بر 1500 کیلومتر درازا دارد و از مناطق عشایری استان سمنان آغاز و تا شهرستان طالقان ادامه می یابد.
مدیر امور عشایری استان سمنان ادامه بابیان این مطلب گفت: عشایر استان سمنان،تهران،خراسان شمالی .... از این مسیر کوچ استفاده می کنند. وی، ایل سنگسر را مهمترین ایل عشایری این استان دانست و اظهار کرد: این مسیر کوچ به نام ایل سنگسر استان سمنان ثبت شده است. وی با بیان اینکه عشایر استان حدود یک هزار و 200 دام سبک و سنگین دارند،افزود: بیش از 980 هزار از این دامها،سبک و از جمله گوسفند و بز هستند. جدیدی از وجود سالانه 500 هزار دام زایشی و 480 هزار دام نر در استان خبر داد و اظهار کرد: سالانه 300 هزار راس دام تولیدی عشایر استان وارد بازار گوشت کشور می شود. وی با بیان اینکه گوشت تولیدی عشایر استان، بیش از نیاز بازار های استان است، افزود: دام های تولیدی عشایر استان علاوه بر تامین نیاز استان به استانهای گلستان، تهران، خراسان، مازندران و... نیز صادر می شوند. جدیدی از ترمیم سالانه 44 هزار کیلومتر راه ایل رو عشایر در این استان خبر داد و افزود: این استان دارای 22 هزار مسیر ایل رو است که سالانه دو بار و در 2 فصل کوچ، ترمیم ،موج برداری و تسطیح می شوند. مدیر امور عشایری استان سمنان با اشاره به آغاز کوچ پاییزی عشایر استان اضافه کرد: امسال نیز تمام راههای ایل رو استان ترمیم و برای کوچ پاییزی عشایر استان آماده می شوند. جدیدی به دیگر خدمات ارایه شده به عشایر استان در این فصل کوچ اشاره کرد و گفت: یکی از اولویتهای ما در فصل کوچ،آب رسانی در مسیرهای عشایر استان است که این مهم با همکاری اتحادیه های فعال در این بخش،اجرایی شده است. وی اضافه کرد: در همین ارتباط در مسیر کوچ عشایر آبشخورها،استخرها و منابع آبی مختلفی ایجاد و آب انبارها و چاه هایی که در مسیر کوچ عشایر قرار دارند نیز برای استحصال آب آماده شده اند. مدیر امور عشایری استان سمنان افزود: لایروبی قنات ها و قرار دادن تانکرهای آب 12 هزار لیتری در مسیر کوچ قشلاق از دیگر خدماتی است که در این فصل کوچ به عشایر استان انجام می شود. جدیدی همچنین از وجود بیش از 4000 خانوار عشایری در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: جمعیت عشایر استان نزدیک به 14 هزار نفر است و عشایر شهرستان مهدیشهر با بالغ بر 5 هزار نفر ، بیشترین جمعیت را در جامعه عشایری استان دارا هستند. /ب
برچسب ها: کوچ ، عشایر ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.