يک کارشناس رسانه با اشاره به سانسور بخشي از سخنان مقامات ايراني در مصاحبه‌ با رسانه‌هاي غربي، به ارائه راهکارهاي مختلفي جهت جلوگيري از تكرار اين امر پرداخت.

"مهدی فضائلی" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، درباره اقدام اخیر رسانه‌های غربی مبني بر تحریف و سانسور سخنان مقامات ایرانی اظهار داشت: تحریف سخنان روسای قواي مجریه و مقننه و همچنين وزیر امور خارجه از سوی رسانه‌های غربی با هدفی کاملا جهت‌دار در حال انجام است که مسئولان ايراني باید در جهت خنثی‌سازی چنین مسائل غیر اخلاقی اقدام کنند.

وی به ارائه راهکاري متفاوت به منظور جلوگیری از تکرار چنین مسائل غیراخلاقی در رسانه‌های غربی اشاره و تصریح کرد: توافق مکتوب ميان مقامات ایرانی با رسانه‌های بيگانه در انتشار و ارائه اصل مصاحبه‌ها با تعهد به اجرای اصول اخلاقی يكي از راه‌هاي نتيجه‌بخش است.
 
مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس افزود: پخش مذاکرات به صورت مستقیم از سوی رسانه‌های تصویری و همچنين پیگیری دستگاه‌های مربوط به مقامات به عنوان مثال نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت امور خارجه و... ضمانت قابل قبولی بر عدم سانسور و یا تحریف سخنان است.
 
فضائلی به پیگیری‌های حقوقی از سوی جمهوری‌اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: پیگیری مسئولان ايراني براساس قوانین کشور جهت بررسي تحليف مصاحبه‌هاي مقامات ايراني از سوي رسانه‌هاي غربي، راه حل دیگری است که می‌تواند اثربخش باشد.
 
اين کارشناس مسائل رسانه‌ای، با اشاره به پيگيري اخبار مربوط به مسائل هسته‌ای ایران از سوی کشورهای غربی گفت: مقامات ارشد کشورهای اروپایی و غربی براساس اخبار رسانه‌ها اقدام به موضع گیری در اين مسائل نمی‌کنند و سعی بر استناد به کانال‌های مستقیم از سوی نهادهای رسمی جمهوری اسلامی ایران در ارائه اخبار و یا اطلاعات دارند و به اخبار رسانه‌های خود در این خصوص که در جهت تشویش اذهان عمومی است، اکتفا نمی‌کنند.
 
وی با بیان اینکه باید میان اقدام غيراخلاقي رسانه‌ها و تحت تاثیر قراردادن دیپلماسی میان کشورها بعد از انتشار اخبار تحریف شده، تفکیک قائل شد، گفت: جمهوري اسلامي باید با تقویت رسانه‌ها در سطح بین‌المللی در خنثی‌سازی اخبار رسانه‌های غربی و بخشی از مواضع رسمی خود را که برد بین‌المللی برای كشورمان دارد، اقدام كند.
 
فضائلی به اقدام رسانه‌ای بين‌المللي همچون CNN در تحریف و سانسور سخنان مقامات ایرانی اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی می‌تواند از انجام مصاحبه و گفتگو با چنین خبرگزاری که سابقه خود را در انتشار و ارائه اخبار ایران اسلامي نشان داده جلوگیری کند و به نوعی آنها را از تکرار درخواست مبنی بر انجام مصاحبه محروم سازد و با خبرگزاري‌هاي معتمد به گفتگو بپردازند.

گفتني است به تازگي رسانه‌هاي غربي با دعوت از مقامات ايراني از جمله رئيس جمهور، رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير امور خارجه با آن‌ها مصاحبه‌هايي را باب موضوعات مختلف انجام داده‌اند، اما نکته قابل توجه اينجاست که بخشي از سخنان مقامات ايراني در مصاحبه‌ با اين رسانه‌ها يا سانسور شده است يا با شيطنت رسانه‌ها به گونه‌اي ديگر ترجمه شده‌اند. (اينجا)
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار