شبکه اسکاي نيوز عربي درگزارشي اعلام کرد اين دور از مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک، مثبت و موفق بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، عبدالرحيم الفارسي خبرنگار اين شبکه تلويزيوني گفت: شايد اين جلسه که ميان گروه پنج به علاوه يک با ايران برگزار شده است، جلسه اي آرام به نظر برسد اما اين آرامش دردرجه اول ناشي از تمايل طرفين معادله مذاکرات هسته اي ايران به اين است که هيچ مجالي به شکست مذاکرات ندهند، طرفين در همين چارچوب توافق کردند تنها توضيحي که پس از مذاکرات به خبرنگاران مي دهند اين باشد که هيچکدام از آنها جزئيات مذاکرات را فاش نمي کنند.

در همين زمينه کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: اين تيم مذاکره کننده ايران، يک تيم جديد است که توانست بيش از هردوره مذاکرات پيشين، درباره جزئيات گفتگو داشته باشد،بطورکلي موضع هرکدام از طرفين به خوبي توضيح داده و روشن شد. ما توافق کرديم که درباره جزئيات مذاکرات صحبت نکنيم اما من مي توانم بگويم ايران پيشنهادي ارائه داد که امکان دارد آن را مثبت بناميم. آنچه که اکنون مشغول آن هستيم و در واقع از سه سال پيش آن را شروع کرديم اعتماد سازي مجدد ميان ايران وکشورهاي غربي درباره پرونده هسته اي اين کشور است.
 
محمد جواد ظريف وزيرامورخارجه ايران در همين رابطه گفت: ما احساس کرديم اعضاي گروه پنج به علاوه يک، اراده سياسي لازم براي پيشبرد و پيشرفت مذاکرات را نشان دادند و هنگامي که به مرحله مذاکرات عميق و جدي برسيم به بحث درباره جزئيات نياز داريم، اين اولين بار است که مي توانيم بيانيه خبري مشترک صادر کنيم. ما اين مذاکرات را در سطح کارشناسان ادامه مي دهيم و اعتقاد دارم همچنان که خانم اشتون خاطرنشان کرد طرفين بار ديگر درششم يا هفتم نوامبر امسال نشست آينده خود را برگزار کنند، ما همچنين جزئيات مذاکرات را مطرح نخواهيم کرد.

اسکاي نيوز در پايان مدعي شد: "ايراني ها درحالي به ژنو آمدند که خواسته مشخص و دستورکار روشني درباره مذاکرات داشتند، آنها در همين چارچوب به ترسيم هدفي مورد توافق پرداختند. به نظر مي رسد ايراني ها در حالي به کشورشان بازمي گردند که حداقل اظهارات مثبتي از غرب دريافت کرده اند و فرصت بيشتري از غربي ها گرفته اند تا برگهاي خود را به ترتيب بهتري بچينند و در جلسه بعدي مذاکرات شرکت کنند."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار