يكي از علل بوي بد عرق مصرف مواد غذايي است كه مواد غذايي مصرفي كه داراي بوي شديد و بد هستند تاثير بسيار زيادي بر روي بدبوشدن عرق افراد مي شوندو تا زمان دفع كامل اين مواد از بدن بوي بدن ادامه دارد.

دكتر طباطبايي متخصص پوست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تعريق بد بو به 3 علت عمده دسته بندي مي شود. 

يك علت آن مصرف مواد غذايي بودار است كه در مسير متابولسيم بدن وارد خون شده و از طريق ادرار و عرق دفع مي شود تا زماني كه اين مواد از بدن كامل خارج شود اين بو برطرف نمي شود درصورت عدم مصرف اين مواد اتفاق تكرار نخواهد شد. 

دومين مورد ايجاد بوي بد عرق ايجاد عفونت در بدن است. در اين افراد غدد عرقشان دچار ايجاد عفونت مي شود البته ممكن است عفونت خفيف باشد. 

در مورد اول ذكر شده عرق در تمام بدن گسترده مي شود ولي در مورد بعدي عفونت در يك نقطه خاص متمركز مي شود مانند لاي انگشتان پا، زير بغل،‌كشاله ران يا جاهايي كه باكتري به آنها اضافه شده و تا زماني كه محل دچار آبسه شود شخص متوجه عفونت نمي شود. ماحصل دفاع بدن با اين عفونت با عرق بدن مخلوط شده ايجاد عرق بد بو مي كند. 

وي افزود: سومين مورد عامل ژنتيكي است كه به واسطه فيزيولوژي بدنشان بويي خاص دارند كه الزاما اين بو بد نيست اين بو ژنتيك و ارثي است و از اوايل تولد وجود دارد اما نوع اول و دوم كه ذكر شد از بلوغ به بعد بروز مي كند كه با افزايش عرق بعد از بلوغ بوي بد نيز تشديد مي شود اشخاصي كه زمينه پوست چرب دارند تعريق بيشتري هم دارند چون غدد عرق و چربي پوست از يك سوراخ به پوست بدن باز مي شوند.

وقتي غدد چربي فعاليتشان زياد شود بديهي است عرق هم زيادتر شود و اين افراد عرق بد بو تري دارند. 

اين متخصص در مورد نحوه پيشگيري از ايجاد بوي بد متذكر شد. 

در نوع اول افراد ذكر شده مصرف غذايي بودار بايد حتي الامكان استفاده نشود. 

در نوع 2 عفونت درمان شود تا بوي بد برطرف گردد. 

و در نوع سوم افراد با دوش روزانه و استفاده از خوشبو كننده ها مي توانند بوي خاص بدن خود را كاهش دهند.

دركل هر 3 گروه استفاده كننده از شستشوي روزانه آب ولرم روبه سرد، چون آب گرم خود ايجاد تعريق مي كند و استفاده از صابونهاي آنتي باكتريال و بعد از استحمام  و خشك كردن بدن استفاده از خوشبو كننده ها مي تواند به كاهش اين مشكلات كمك موثري داشته باشد. /ح

انتهاي پيام/

برچسب ها: تعریق ، ژنتیک ، تغذیه ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.