قم

شیعه فقط خوارج و ناصبی‌ها را کافر می‌داند

آیت الله مکارم شیرازى در پاسخ به نامه جمعی از طلاب حوزه علمیه قم گفت: ما در بحث کفار با صراحت گفته‌ایم تنها دو گروه از مدعیان اسلام کافرند؛ خوارج مانند خوارج نهروان و آنها که هم عقیده با آنان هستند و ناصبى‌ها یعنى کسانى که با اهل‌بیت عداوت و دشمنى دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، متن این نامه که به امضای جمعی از طلاب حوزه علمیه قم رسیده به این شرح است: به عرض مى‌رساند بعد از تشکیل جلسه مقدماتى کنگره خطر جریان‌هاى تکفیرى شور و ولوله‌اى در میان طرفداران تکفیرى‌ها افتاده و از آثار گسترده این کنگره به وحشت آمده‌اند، به ویژه از تأثیرگذارى آن بر علماى اهل سنت بیمناک‌ هستند و براى مقابله با آن مطابق معمول متوسل به دروغ‌ها و تهمت‌ها درباره شیعه شده‌اند و آن را در شبکه‌هاى خود نشر داده‌اند، از جمله یکى از شبکه‌هاى دروغ‌پرداز آنها گفته است (شما شیعه‌ها هم تکفیرى هستید، یعنى همه مسلمانان را جز خودتان کافر مى‌دانید). مى‌خواستیم نظر مبارکتان را در اینباره بیان فرمایید.

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به این نامه به شرح زیر است:

اولا: چه خوب بود این آقایان با ما هم صدا مى‌شدند و مى‌گفتند گروه تکفیرى خطرى براى جهان اسلام هستند، زیرا نام اسلام را همه جا با خشونت و ترور و آدم‌کشى همراه ساختند و مانع پیشرفت اسلام در جهان شده‌اند. اسلامى که دین رحمت و رأفت و محبت است.

آیا نباید همه ما در پیشگاه خدا احساس مسئولیت کنیم و به جاى دفاع از آنها بگوییم آنها خطاکارند و در اشتباهند و گروه اندکى هستند و کارشان را محکوم کنیم؟

این آقایانى که به دفاع از تکفیرى‌ها برخاسته‌اند اگر صحنه‌هایى که همه روز در عراق یا نقاط دیگر به وسیله تکفیرى‌ها به وجود مى‌آید، یعنى بدن‌هاى قطعه‌قطعه شده کودکان و زنان و افراد بیگناه را ببینند و جوى خونى که از کنار آن راه افتاده است را از نزدیک مشاهده کنند آیا واقعا وجدانشان ناراحت نمى‌شود؟ به خصوص اینکه تنها شیعیان قربانى این خشونت‌ها نیستند بسیارى از اهل سنت هم گرفتار آن شده‌اند.

بیایید احساس مسئولیت کنیم و حضور خود را در پیشگاه خداوند در قیامت به یاد آوریم و به جاى دفاع از این بدعت وحشتناک که در طول تاریخ اسلام سابقه نداشته فریاد اعتراض بلند کنیم و بگوییم اسلام از این‌گونه اعمال بیزار است.

ثانیا: شما درباره شیعه هرچه بگویید این حقیقت را نمى‌توانید انکار کنید که ما با صراحت به عنوان مرجع تقلید شیعه مى‌گوییم طبق روایاتى که از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و امامان اهل‌بیت(علیهم السلام) نقل شده تمام کسانى که به سوى قبله نماز مى‌خوانند جان و مال و ناموسشان محترم است و ریختن خون آن‌ها گناه بزرگ و غیر قابل بخشش است، مگر این‌که مرتکب قتلى شده باشند یا واقعا مفسد فى‌الارض باشند مانند قاچاقچیان مواد مخدر.

بیایید شما هم شجاعت کرده و اعمال آنها را به همین صورت که گفتیم محکوم کنید ولى متأسفانه بعید مى‌دانیم که این کار را انجام دهید، چرا که با نهایت تأسف به دفاع از آنها برخاسته‌اید، قابل توجه اینکه تمام کسانى که جلیقه انتحارى مى‌پوشند و خود را در میان بیگناهان منفجر مى‌کنند و حمام خون به راه مى‌اندازند یا با انفجار خودروهاى بمب‌گذارى شده، گروه عظیمى از مسلمین را داغدار و عزادار مى‌کنند آرى در میان همه آنها یک نفر شیعه پیدا نمى‌شود.

بارها جوانان شیعه از ما خواسته‌اند که به آنها اجازه دهیم مقابله به مثل کنند با صراحت گفته‌ایم هرگز این کار جایز نیست، اگر کسى فرزند شما را بکشد باید قاتل را پیدا کرده و محاکمه کنید نه اینکه فرزند او را به قتل برسانید، اسلام با چنین کارى مخالف است.

ثالثا: شما کتاب‌هاى فقهى ما را ببینید (مخصوصا رساله‌هاى عملیه که براى تمام شیعیان جهان به زبان‌هاى مختلف نوشته شده است را بررسى کنید). ما در بحث کفار با صراحت گفته‌ایم تنها دو گروه از مدعیان اسلام کافرند؛ خوارج مانند خوارج نهروان و آنها که هم عقیده با آنان هستند و ناصبى‌ها یعنى کسانى که با اهل‌بیت عداوت و دشمنى دارند.

البته ممکن است فتواى شاذّ و نادرى برخلاف این باشد ولى مشهور و معروف فقهاى ما همان است که در بالا گفته شد.

من تعجب مى‌کنم اگر آنها غرض خاصى ندارند چرا راه دور مى‌روند، رساله‌هاى مراجع حى و حاضر شیعه در قم و نجف را بردارند و ببینند چیزى جز آنچه عرض شد در آن دیده مى‌شود. با این حال چگونه مى‌توان شیعه را متهم به تکفیرى بودن کرد؟

در پایان امیدوارم این مدافعان با ما هم صدا شده و در این کنگره عظیم که بسیارى از اهل سنت از کشورهاى مختلف اسلامى در آن شرکت خواهند کرد، شرکت کنند و مطمئن باشند جز سخنان منطقى و کتاب و سنت در آن حاکم نیست./ز

برچسب ها: قم ، شیعه ، خوارج ، ناصبی ، کافر ، پاسخ ، مکارم ، نامه ، طلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.