مذاکره‌کننده ارشد ايران در ژنو با بيان اينکه طرح پيشنهادي ايران منطقي، متواضع و واقع‌بينانه است، گفت: ما همه عوامل و شرايط را درنظر گرفته‌ايم و اگر حسن نيت در طرف مقابل وجود داشته باشد، اين طرح قابل پذيرش خواهد بود و اينجانب بسيار اميدوار هستم که بتوانيم به يک جمع‌بندي برسيم.

"سيدعباس عراقچي" درگفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، پیش از سفر به ژنو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آيا مطالبات اصولي ايران نسبت به مذاکرات قبلي تغيير کرده است يا خير گفت: مطالبات اصولي ايران تغييرناپذير است و در هيچ زمانی از حقوق مردم ايران که مطالبه اصلي ما از اين مذاکرات است صرف نظر نخواهيم کرد.
 
وي ادامه داد: ما در تلاش هستيم با اتخاذ رويکردهاي جديد و طراحي‌هاي نوين به نوعي با تنش کمتر به احقاق حقوق ملت ايران برسيم.
 
عراقچي در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعاهایي اخير مبنی بر انتقال فعاليت هسته‌اي ايران به وزارت دفاع اظهار داشت: فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تماما تحت نظر آژانس بين‌المللي است و اگر يک گرم مواد جابه جا شود، آنها متوجه خواهند شد، بنابراين اگر گزارش‌هاي آژانس را ملاحظه کنيد مي‌بينيد که جزئيات در آنجا وجود دارد و برنامه هسته‌اي کشورمان اعم از مديريت و اجراي آن تحت نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است که نشان مي‌دهد اين ادعا صحت ندارد.
 
مذاکره‌کننده ارشد ايران در ژنو در خصوص پيش‌بيني مذاکرات با توجه به طرحي که قرار است در مذاکرات ارائه شود، گفت: طرحي که ما تهيه کرده‌ايم و در مذاکرات ارائه خواهد شد، يک طرح کاملا منطقي، متواضع و واقع‌بينانه است، ما همه عوامل و شرايط را درنظر گرفته‌ايم و اگر حسن نيت در طرف مقابل وجود داشته باشد، اين طرح قابل پذيرش خواهد بود و اينجانب بسيار اميدوار هستم که بتوانيم به يک جمع‌بندي برسيم.
 
وي افزود: ويژگي اول اين مهم آن است که اهداف را به صورت يک هدف مشترک و متقابل تعريف کرده تا هر دو طرف در پايان بتوانند برنده باشند؛ تفاوت آن با گذشته در اين است که ما يک بازي برد_ برد و چگونگي انجام آن را تعريف کرده‌ايم.
 
مذاکره‌کننده ارشد ایران در ژنو تصریح کرد: همچنين در اين مذاکرات اهدافي را تعيين خواهيم کرد که طرف مقابل به هدف خود که اطمينان از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران است برسد که در اين هدف ما نيز شريک هستيم و در همین راستا احقاق حقوق ملت ايران را خواستاريم بنابراين در حال حاضر مشکل اين است که به خاطر فقدان اعتماد چگونه گام برداشته شود تا به اين مهم دست يابيم.
 
عراقچي بیان کرد: گام‌هايي را تعريف خواهيم کرد؛ به خصوص گام اول که باید براي هر دو طرف عملياتي و قابل برداشته شدن باشد و با توجه به واقع‌بينانه بودن طرح ما و همه اقتضائات و محدوديت‌ها پيش بيني رسيدن به يک تفاهم وجود دارد.
 
وي تصريح کرد: البته انتظار هم نداريم که با در اختيار قرار دادن طرح در روز سه شنبه، روز چهارشنبه طرف مقابل جواب داده و تشکر کنند بلکه این مهم نياز به بررسي و مشورت دارد تا با يک موضع واحد با ايران برخورد کنند و طبيعتا اين موضوع به طول خواهد انجاميد، من فکر مي‌کنم اگر همه چيز خوب پيش رود و حسن‌نيت در طرف مقابل وجود داشته باشد بتوانيم در فاصله بيش از 6 ماه و حداکثر يک سال به يک جمع‌بندي برسيم.
 
عراقچي افزود: ما براي اقداماتي که جلب رضايت بيشتر را در پي داشته باشد از جمله نظارت بيشتر و اعتمادسازي قدم خواهيم برداشت و با آن مشکلي نداريم  و در اين رابطه مذاکره خواهيم کرد، همچنين اميدواريم به راه حل‌هايي برسيم که خواسته‌هاي دو طرف در آن تامين شود.
 
وي ادامه داد: بستن تاسيساتي که دستاورد دانشمندان ما و ملت ايران است به هيچ عنوان در دستور کار مذاکرات نخواهد بود و هيچ منطقي آن را حکم نمي‌کند و فکر نمي‌کنم آنها هم توقعي داشته باشند که تعدادي از مراکز ايران بسته شود.
 
عراقچي در پایان در مورد پارچين و بازديد از آن اظهار داشت: بازديد از پارچين بستگي به مذاکرات ما با آژانس دارد و ما همواره تاکيد کرده‌ايم که ما به صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي کشورمان اطمينان داريم، درنتيجه با هيچ اقدام اعتمادسازانه و شفاف‌سازانه مشکل نخواهيم داشت اما با زياده‌خواهي، بهانه‌جويي و اينکه اين بازديدها در راستاي مقاصد ديگري قرار گيرد مشکل خواهيم داشت، بنابراين هر اقدام شفاف‌سازانه بايد در يک چارچوب منطقي قرار گيرد.
 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: مذاکرات ، ژنو ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار