طرح پزشک خانواده یک راهکار در اصلاح نظام سلامت، بهینه کردن هزینه ها و ارتقای سطح سلامت افراد جامعه است.

دکتر ابوالفضل بهجو، رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان داشت : نظام ارجاع و "پزشک خانواده "برنامه ای است که از سال ها قبل در کشورهای غربی و اخیراً در کشورهای در حال توسعه در حال اجرا و پیاده سازی است .

  وی با اشاره به اینکه در این برنامه هر فرد یک پزشک را به انتخاب خود به عنوان پزشک خانواده برمیگزیند اظهار داشت :  در قدم اول  بیمار کلیه مشاورات و مراجعات بهداشتی درمانی خود را با پزشک خانواده مطرح کرده پزشک نیز با شناخت کافی که از بیمار و خانواده و محیط او دارد تمامی اقدامات پیشگیری و درمان را برای بیمار انجام میدهد .

 وی افزود : در این طرح هر جا لازم باشد بیمار به سطوح تخصصی ارجاع داده شده  و نتیجه اقدامات تخصصی  به پزشک خانواده ارجاع و در پرونده بیمار درج میگردد.

وی با اشاره به اینکه "پزشک خانواده" برای بیمار پرونده تشکیل داده و کلیه مراجعات و اقدامات بهداشتی درمانی نظیر بیماریهای گذشته، سابقه خانوادگی، سابقه بیماریها، تجویز داروها و غیره را در پرونده بیمار ثبت میکند خاطرنشان ساخت : با اجرای این طرح بیمار از بدو تولد به بعد همیشه یک پرونده جامع و کامل دارد که خود و پزشک خانواده به آن دسترسی دارند.

رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز بابیان اینکه بسیاری از سرطان ها مانند "سرطان سینه "و" سرطان پروستات "با آزمایشات و معاینات دوره ای به موقع تشخیص داده می شود گفت : پزشک خانواده در قبال این بیماری ها مسئول بوده و باید   به موقع در مورد این بیماری ها آزمایشات و معاینات دوره ای را انجام دهد./ح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار