حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: با توجه به مخالفت‌هایی که اخیرا با طرح ازدواج سرپرست با فرزندخوانده انجام شده، وکلا و حقوقدانان تصمیم گرفته‌اند در جلسه‌ای که دو هفته آینده با موضع رعایت حقوق بشر در شورای مرکزی برگزار مي‌شود، موضوع لایحه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده را مطرح و اگر مخالفتی در این زمینه وجود داشته‌باشد، طرح را برای بررسی مجدد به مجلس و شورای نگهبان بفرستند.

"سعيد خورشيدي" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگارن، با بيان اينکه در مسئله ازدواج سرپرست با فرزندخوانده باید بیش از هرچیز واقع‌نگر باشیم، اظهار داشت: نباید بدون آنکه از زوایای فقهی وارد شویم،  طرح را محکوم و یا قبول کنیم، چرا که هر مخالفت و یا موافقتی باید با یک استدلال قوی همراه باشد.
 
وي با بيان اينکه بايد توجه داشت که چند درصد از مردان با استفاده از اين طرح سوءاستفاده‌هایی را انجام داده‌اند، گفت:  شورای نگهبان موظف است قوانین را پیش از تصویب با شرع مطابقت داده و آن را شفاف بيان کند، لذا در زمينه اين طرح نيز به لحاظ شرعي مشکلی برای ازدواج مطرح نمی‌شود.
 
وي با اشاره به صدر اسلام و در زمان پیامبر (ص) این ازدواج بین پیامبر و زینب صورت گرفته است، تصريح کرد: پیامبر (ص) زمانی که با همسر مطلقه زید که فرزندخوانده و دخترعمش محسوب می‌شد ازدواج کرد، اکثر مردم فتنه و آشوب به راه انداخته و بیان کردند که این عمل از نظر شرعی قابل قبول نیست، اما در همان زمان آیه‌ای مبنی بر اینکه این ازدواج از نظر شرع مشکلی ندارد نازل شد، چرا که این دو به يكديگر حلال نیستند و رابطه نسبی و خونی نيز بین آنان وجود ندارد.
 
خورشیدی با توجه به مخالفان این طرح گفت: لایحه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده هم اکنون در بسیاری از جوامع حتی جوامع عرب و مسلمان، امری عادی و قانونی تلقی و اجرايي می‌شود.
 
این حقوقدان لایحه ازدواج را از نظر حقوقی شرح داد و بيان كرد: اگر در این ازدواج یکی از طرفین راضی به آن نباشد، یعنی فرزندخوانده به ازدواج با سرپرست خود رضایت کافی را نداشته باشد، می‌تواند از منظر قانون حقوق خود را پیگیری و مخالفت خود را اعلام کند.
 
وی با اشاره به حقوق کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست، افزود: در جامعه حق بسیاری از این کودکان روزانه پایمال می‌شود و کسي نیست که از حقوق این کودکان دفاع کند.
 
خورشيدي خاطرنشان كرد: با توجه به مخالفت‌هایی که اخیرا با طرح شده، وکلا و حقوقدانان تصمیم گرفته‌اند در جلسه‌ای که دو هفته آینده با موضع رعایت حقوق بشر در شورای مرکزی برگزار مي‌شود، موضوع لایحه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده را مطرح و اگر مخالفتی در این زمینه وجود داشته‌باشد، طرح را برای بررسی مجدد به مجلس و شورای نگهبان بفرستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار