بیماری تب مالت در انسان علايم گسترده اي داشته و چون تمام اعضاي بدن را درگير می كند، علائمي شبيه بيماري هاي ديگر ايجاد می كند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ کارشناس بیماری های مرکز بهداشت آبیک علائم عمومي بیماری تب مالت را شامل تب، تعريق شبانه، خستگي، بي اشتهايي، كاهش وزن، سردرد، درد عضلاني و درد عمومي بدن عنوان کرد و گفت: این بیماری چون گاهي به علت تشابه علائم باليني با ساير بيماري‌ها، امكان تشخيص سريع آن مقدور نمي‌باشد، به بيماري هزار چهره مشهور می باشد ولی به راحتی قابل کنترل و پیشگیری می باشد.

هادی باقری اظهار داشت: عامل تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از بیماری های عفونی و شایع مشترک میان دام و انسان، انواع باكتري بروسلا می باشد و ادامه داد: علائم این بیماری در دام بيشتر به صورت سقط جنين و در انسان بسته به اینکه چه عضوي درگير شده است، علائم خاص خود را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شايع ترين اعضايي كه درگير مي شوند استخوان ها، مفاصل، سيستم مغز و اعصاب، قلب، ريه، طحال، بيضه‌ها، كبد، كيسه صفرا، كليه ها، پروستات و پوست مي‌باشد، گفت: بيماران باید برای تشخيص و درمان،‌ مخارج هنگفت، زمان زياد و مشكلات فراوانی متحمل ‌شوند و اضافه کرد: ممکن است مبتلایان به تب مالت، به دليل بروز علائم افسردگي، براي مدت طولاني تحت درمان با داروهاي ضد افسردگي يا ساير داروهاي رواني قرار گیرند.

باقری، مصرف شير و فرآورده هاي لبني غيرپاستوريزه، تماس با خون، ادرار و ترشحات دام آلوده یا جنین سقط شده و ابتلاء از طریق خراش‌های پوست در موقع دوشیدن دام آلوده را مهمترین راه‌های انتقال بیماری به انسان دانست و تصریح کرد: اين بيماري به ندرت، از طريق تنفس ( استنشاق هوای آلوده آغل، اصطبل و آزمایشگاه)، تزريق تصادفي و پنجه سگ يا گربه نيز مي تواند منتقل شود و ادامه داد: می‌توان با استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه، جوشاندن شیر محلی به مدت پنج دقیقه در حالت قل زدن، نگهداری پنیر محلی به مدت حداقل دو ماه در آب و نمک، واکسیناسیون دام‌ها به ویژه بره ها، گوساله ها و بزغاله ها، شستشوی مرتب دست ها و نقاط در معرض خطر آلودگی، استفاده از سردوش های مخصوص یا دستکش، استفاده از ماسک و بستن دهان و بینی هنگام دوشیدن شیر، جداسازی و معدوم کردن حیوانات آلوده و دفن بهداشتی جفت جنین سقط شده، این بیماری را کنترل و به حداقل رساند و یا از ابتلاء به آن پیشگیری کرد.

کارشناس بیماریهای مرکز بهداشت آبیک هشدار داد: مردم تا حد ممکن از مواد لبنی بهداشتی و پاستوریزه استفاده کنند و در صورت رغبت به استفاده محصولات سُنتی از سلامت این فرآورده ها و بهداشت مراکز عرضه کننده آنها اطمینان داشته باشند./ح

انتهاي پيام/
برچسب ها: تب مالت ، دام ، لبنیات ، ماسک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مامانی
۱۹:۴۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
سلام بیماری کلیوی زیاد است و بیماران ریوی زیاد است . وعلام تب مالت شبیه سر طان است جرا پی به سیوع زیاد تب مالت نمی برنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدت بیماری تب مالت چقدر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدت بیماری تب مالت چقدر است؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن حسینی
۲۱:۴۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
باسلام ایا پف کردن دورچشم ازعلایم تب مالت میباشد