هشدار روساي بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول درباره بدهي‌هاي آمريکا

کريستين لاگارد رئيس صندوق بين‌المللي پول در مصاحبه ای با یک تلویزیون آمریکایی گفت تمدید نشدن سقف بدهی های آمریکا می تواند نظم جهان را شدیدا مختل کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي، اگر کنگره آمریکا حاضر به تمدید و افزایش سقف بدهی های دولت نشود، وزارت دارایی تا ۴ روز دیگر پولی بابت پرداخت بدهی های معوقه دولت نخواهد داشت.

دموکرات ها و جمهوری خواهان سنای آمریکا برای اولین بار ظرف هفته های گذشته، روز شنبه مستقیما وارد مذاکره بر سر اختلاف نظر بودجه ای خود شدند.

با این همه به گفته خبرنگاران نشانه هایی از خروج از بن بست به چشم نمی خورد.

کریستین لاگارد در مصاحبه ای با تلویزیون ای بی سی گفت آمرکا باید پیش از ضرب الاجل روز پنج شنبه سقف بدهی های دولت را افزایش دهد وگرنه جهان یک بار دیگر در خطر سقوط به دره رکود اقتصادی قرار می گیرد.

***  هشدار بانک جهانی
جیم یونگ کیم رییس بانک حهانی نیز درباره بحث های بودجه در آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

کیم هشدار داده است آمریکا به دلیل بحران توان استقراضی خود با لحظه ای بسیار خطرناک چند روز بیشتر فاصله ندارد.

رییس بانک جهانی از سیاستمداران آمریکا خواست پیش از روز پنج شنبه برای افزایش سقف بدهی های دولت به توافق برسند و گرنه "اتفاقی فاجعه بار" در انتظار جهان خواهد بود.

به گفته کیم، "هرچه به ضرب الاجل نزدیک تر شود، تاثیر بحران بر کشورهای در حال توسعه بیشتر خواهد بود. انفعال به معنی افزایش نرخ بهره، کاهش اعتماد بازار و نزول رشد اقتصادی است. همه اینها بر بازار جهانی تاثیری ویران گر خواهد داشت."

اندرو والکر خبرنگار بی بی سی می گوید وزرای اقتصاد کشورهای دیگر معتقدند کار آمریکا احتمالا به عقب افتادن پرداخت بدهی نمی کشد با این همه نگرانند و می خواهد بحران بودجه در واشنگتن هر چه زودتر پایان یابد.

روز شنبه دموکرات ها و جمهوری خواهان نتوانستند به توافق برسند اما دیک دوربین، سناتور دموکرات گفت هدف آنها رسیدن به توافقی برای افزایش سقف بدهی های دولت پیش از گشایش بازار در روز دوشنبه است.

کاخ سفید پیشنهاد افزایش موقتی سقف بودجه را رد کرده است.

*** پیشنهاد
پیشتر و در اواخر هفته گذشته، جمهوری خواهان آمریکا به دولت پیشنهاد کردند اگر حاضر به مذاکره درباره بودجه دولت بشود حاضرند سقف بدهی‌های دولت را موقتا افزایش دهند.

جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت اگر کاح سفید بپذیرد درباره تعطیلی دولت که از اول اکتبر در جریان است مذاکره کند در زمینه سقف بدهی‌های دولت انعطاف پذیر خواهند بود. 

جمهوری خواهان روز پنجشنبه ( ۱۰ اکتبر) با رییس‌ جمهوری آمریکا ملاقات کردند.

به گفته پیتر ولش، از نمایندگان مجلس حاضر در این ملاقات، رییس جمهوری گفته است این پیشنهاد را می‌پذیرد تا رییس مجلس برای حل مسائل با شاخه راست افراطی حزب خود وقت داشته باشد.

مقامات هشدار داده‌اند اگر سقف بدهی‌های دولت افزایش پیدا نکند بعد از هفدهم اکتبر قادر به پرداخت بدهی‌های خود نخواهد بود.

جان بینر به خبرنگاران گفته است وقت آن است که باراک اوباما رهبری کشور را به دست بگیرد و مذاکره و گفتگو آغاز شود.

سخنگوی رییس مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفته است پیشنهاد روز پنج شنبه افزایش صرف سقف بدهی‌ها است و هیچ مصوبه دیگری به آن الحاق نشده است.

با این همه این افزایش سقف بدهی تنها برای ۶ هفته است و تا ۲۲ نوامبر بیشتر موثر نخواهد بود.
جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این پیشنهاد گفته است رییس جمهوری از اینکه سیاستمداران معقول تر در مجلس نمایندگان دست بالا را پیدا کرده اند خوشحال است اما "برای اینکه جمهوری خواهان مجلس به وظیفه شان عمل کنند باج نمی دهد."

این مخالفت برای اولین بار در ۱۷ سال گذشته منجر به تعطیلی دولت شد.

صدها هزار کارمند دولت از ۱۰ روز پیش با تعطیلی دولت خانه نشین شده اند. شرکت های خصوصی از کارخانه های اسلحه سازی تا هتل ها نیز شروع به برکنار کردن کارگران خود کرده اند.
به گفته وزارت کار آمریکا نزدیک به ۱۵ هزار کارمند بخش خصوصی به دلیل تعطیلی دولت تقاضای مستمری بیکاری کرده اند.

فرمانداران دست کم ۴ ایالت غربی آمریکا، یوتا، داکوتای جنوبی، آریزونا و کلورادو، از مقامات دولت های ایالتی خواسته اند پارک های ملی در محدوده این ایالت ها را بازکنند چرا که بسته بودن آنها تاثیر اقتصادی منفی زیادی گذاشته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار