گزارش دويچه وله از پيامدهاي فاجعه بار اقتصاد آمريکا

پايگاه اينترنتي دويچه وله نوشت:رئيس بانک جهاني، از دولت آمريکا و حزب جمهوري‌خواه اين کشور خواست، هرچه زودتر به بحران بودجه در ايالات متحده پايان دهند. وي هشدار داد اين بحران تا چند روز ديگر مي‌تواند به فاجعه اقتصادي جهاني منجر شود.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي دويچه وله نوشت: جهانيان با بي‌صبري و نگراني به مناقشه ميان دولت آمريکا و حزب جمهوري‌خواه پيرامون تصويب بودجه اين کشور چشم دوخته‌اند و خواستار پايان دادن هرچه سريع‌تر به اين بحران هستند. 

رئيس بانک جهاني، در رابطه با پيامدهاي فاجعه‌بار اين بحران در اقتصاد جهاني، گفت: ما فقط پنج روز با يک لحظه‌ي بسيار خطرناک فاصله داريم.

"جيم يونگ کيم" هشدار داد:  اگر تا روز پنجشنبه آينده (17 اکتبر) طرفين مناقشه در آمريکا نتوانند به توافق برسند، افزايش نرخ بهره اقتصاد جهاني را تهديد خواهد کرد و اين امر بي‌اعتمادي اقتصادي و کاهش نرخ رشد را در پي خواهد داشت. از نظر رئيس بانک جهاني، اين امر نه تنها براي کشورهاي در حال رشد فاجعه‌‌بار است، بلکه کشورهاي صنعتي نيز از پيامدهاي سنگين آن در امان نخواهند بود. پيشتر وزيران امور دارايي کشورهاي عضو گروه 20 و صندوق بين‌المللي پول هشدار داده بودند که طرفين مناقشه در واشنگتن بايد به موقع به توافق برسند تا مانع از گسترش اين بحران به اقتصاد جهاني شوند.

در پي مخالفت محافظه‌کاران تندرو به رهبري جناح "تي پارتي" جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان با لايحه بودجه دولت اوباما، از اول اکتبر بدين سو اغلب نهادهاي دولتي ايالات متحده تعطيل اعلام شدند. در پي آن دولت اوباما مجبور شد بيش از 700 هزار کارمند دولت را به مرخصي بدون حقوق بفرستد. از نظر کارشناسان و سياستمداران آمريکا، جناح افراطي حزب جمهوري‌خواه به رهبري "تي پارتي"، دولت را به گروگان گرفته تا باراک اوباما از اجراي قانون بيمه و خدمات درماني صرف‌نظر کند. جناح راست‌گراي "تي پارتي" در ميان جمهوري‌خواهان، مخالف هرگونه دخالت دولت در امور اجتماعي است. اين حزب از سوي محافل بسيار ثروتمند ايالات متحده حمايت مي‌شود.

 در صورتي که طي چند روز آينده توافقي ميان حزب دمکرات و جمهوري‌خواه آمريکا در مناقشه بر سر تصويب بودجه دولت حاصل نشود، اين تهديد وجود دارد که اقتصاد ملي آمريکا از 17 اکتبر (25 مهر) اعتبار مالي خود را از دست بدهد.

"جک ليو"، وزير امور دارايي آمريکا، در برابر يک کميسيون صندوق بين‌المللي پول اعتراف کرد که حيثيت آمريکا به عنوان "جزيره مطمئن" مالي جهان در خطر است. ولفگانگ شويبله، وزير امور دارايي آلمان، روز شنبه (12 اکتبر) در حاشيه اجلاس وزيران دارايي کشورهاي گروه 20 در واشنگتن ابراز اميدواري کرد که اين اختلاف طي روزهاي آتي برطرف شود. وي پيش از اين گفته بود که عدم توان بازپرداخت بدهي‌ها توسط دولت ايالات متحده در واقع غيرقابل تصور است و پيامدهاي آن را به دشواري مي‌توان محاسبه کرد.
برچسب ها: deutschewelle ، us ، shutdown ، world
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار