بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه ۱۸ سوره زمر
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ
آنها کسانی هستند که به سخن گوش فرامی‌‏دهند و بهترين آن را پيروى می‌‏كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان

انتخاب و اتباع احسن، کار عقل است. عقل هم خوب را از بد می شناسد و هم خوب را از خوب تر و بد را از بدتر و هر چه این تشخیص دقیق تر و قوی تر باشد خرد به کمال نزدیک است چنانکه بعضی منتقدان گفته اند: «بهترین و برترین هنرها هنر تشخیص است» از آنکه همه هنرها با سرمایۀ تشخیص پیش می روند.

آن نقاش که مراتب رنگها و تأثیرها و اوصاف هر یک را از دیگری تشخیص نمی دهد، هنرمند برجسته ای نخواهد شد و آن کس که وزن و ارزش کلمات و معانی ضمنی و التزامی آنها را تشخیص نمی دهد در ادبیات به مقامی نمی رسد.

و همچنین است در کار دین و اخلاق که اگر شخص فرق میان رفتارها و گفتارها را تشخیص نمی دهد و عالی و دانی هر یک را نمی شناسد بلکه عالی ودانی را باهم می آمیزد: عفو را رها می کند و انتقام را می گیرد، یوسف را می فروشد و درهم سیاه می ستاند، در شمار بندگانی که به مقام تقوی و فضیلت می رسند نخواهد بود.


اتباع احسن، شناخت، اندیشه، مشورت و حساسیت و مسئولیت می طلبد. چه بسیار از عامۀ مردمان که حوصله مقایسه را ندارند تا چه برسد به انتخاب.

انتخاب و اتباع احسن کار روشنفکران حقیقی است که همه چیز را محک می زنند، تحقیق و مطالعه می کنند، مشورت می کنند، نظر بزرگان را می جویند و دائم نگران بهتر و بدترند. آنها هستند که در انجام کارِ بهتر توفیق می یابند و بشارت می شنوند.

مهمترین شرطِ انتخابِ احسن آزادی بیان است زیرا بدون آزادی بیان تنها اقوال و عقاید یکسان و مشابه در دسترس قرار می گیرد و انتخاب احسن به تعبیر اصحاب منطق سالبه به انتفاع موضوع می شود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار