معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خانواده را مهم‌ترين و ارزشمندترين منبع حمايتي سالمندان برشمرد و گفت: تمامي حمايت‌ها، صرفا در مراقبت‌هاي پزشكي خلاصه نمي‌شود و بخش اعظم آن را حمايت‌هاي اجتماعي در بر مي‌گيرد.

دکتر سید علیرضا مروجی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان با بیان اینکه نقش سالمندان درجامعه اگر به خوبی مدیریت شود در حفظ و تامین بخشی از سلامت روان جامعه موثر است، افزود: حفظ سلامتی نیازمند تلاش برای به دست آوردن مهارت و دانش لازم در این زمینه است.

وی با اشاره به شعار امسال هفته سلامت روان با عنوان "سلامت روان و سالمندی" افزود: افزایش سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی و ترویج الگوی تغذیه صحیح از مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب و اشتها، توجه و تمرکز و... پیشگیری می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: پیش بینی‌ شده در سال ۲۰۵۰ جمعيت سالمندان دنيا به بیش از ۲۱ درصد یعنی حدود یک نفر از هر ۴ نفر افزايش می یابد و در ایران تا سال 1400 به 10 میلیون نفر می رسد.

دکتر مروجی اذعان داشت: پیری فرآیندی است که متوقف نمی شود و فقط با داشتن زندگی سالم و مراقبت های صحیح می توان دوران سالمندی را به دورانی لذت بخش و مطلوب و همراه با سلامت تبدیل نمود.

به گفته وی، سالم پیرشدن حق همه افراد بشر است و دانش امروزي تنها به دنبال طولاني کردن دوران زندگي نيست بلکه بايستي توجه داشت که سال هاي اضافي عمر انسان در کمال آرامش و سلامت جسمي و رواني سپري شده و ضمن توجه به مسائل جسمي به جنبه هاي روحي و رواني افراد در سال هاي آخر عمر نيز توجه داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، با اشاره به ضرورت عزم ملی و تمایل فردی برای تامین سلامتی تصریح کرد: این امر نیازمند برنامه جامع در کلیه سطوح مدیریتی و اجتماعی است.

گفتنی است : شعار امسال هفته سلامت روان با عنوان "سلامت روان و سالمندی" از تاریخ 24 لغایت 30 مهرماه نامگذاری شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.