عدم نظارت کافی و افزایش شکار بی رویه حیوانات وحشی به خصوص آهوی جبیر و تیهو در شهرستان ریگان حیات وحش شرق استان کرمان را با خطر جدی مواجه کرده است این درحالیست که تدوام خشکسالی و کاهش منابع آبی نیز موجب مهاجرت گسترده حیوانات وحشی و به خطر افتادن حیات برخی گونه های در معرض انقراض همچون سوسمار دم تیغی شده است.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران شهرستان ریگان با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهایی که در زمینه های مختلف دارد یکی از شهرستانهای بکر و منحصر به فرد در شرق استان کرمان می باشد.

این شهرستان به دلیل تنوع آب و هوایی که زیستگاه حیوانات نادر و کمیاب است اما بی توجهی به زیستگاهای جانوری حیوانات موجود در زیستگاههای این شهرستان را در معرض خطر جدی قرار داده است.

در این زیستگاها پرندگان خزندگان وجوندگانی زیست می کردند که به دلیل خشکسالی و عدم حمایت از حیات آنها و شکار بی رویه در حال نابودی هستند.

خشکسالیهای پی در پی در این شهرستان وعدم توجه محیط زیست به این زیستگاها باعث شده که زیستگاهای شهرستان ریگان نابود شوند.

زنده گیری و انتقال حیوانات به مناطق مختلف کشور

نبود اداره محیط زیست در این شهرستان باعث شده شکارچیان و افراد سودجو حیوانات نادر و منحصر به فرد را از این زیستگاها شکار و به سایر نقط کشور منتقل کنند.

این شکارهای بی رویه وعدم توجه محیط زیست به این زیستگاهای منحصر به فرد باعث شده که زیستگاهای ریگان رو به نابودی بروند.

آهوی جبیر که زمانی در طبیعت شهرستان با رنگ زیبا و منحصر به فرد زیبایی را به طبیعت ریگان می آورد اکنون با کاهش جدی جمعیت در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

صدای که دیگر از بوته زارها و طبیعت این شهرستان شنیده نمی شود واین گونه های نادر در حال انقراض هستند.

تیهو ی ریگان دیگر در بوته زارهای این شهرستان مشاهده نمی شود و شکار بی رویه  صدایش را در کویر ریگان خاموش کرده است.

حکایت فرمانفرما از جنگلهای ریگان/ قصه ای تلخ امروز زیستگاههای شرق کرمان

وجود این پرنده زیبا در گذشته به اندازی زیاد بود که میرزا فرمانفرما حاکم وقت ایالت کرمان در خاطرات خود می‌نویسد "هر چه به ریگان نزدیک می‌شویم، جنگل با صفا و با قاعده‌ای مثل کلاردشت به عینه بهتر از کلاردشت مشاهده می‌کنیم، آب زیادی در جنگل بود به طوری که درشکه را معطل می‌کرد، پرنده تیهو در این جنگل زیاد بود به طوری که تعدادی از این پرندگان در اطراف درشکه حلقه زده بودند."

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار ریگان در گفتگو با اشاره به تنوع آب و هوایی و زیستگاهای متعدد در این شهرستان اظهارداشت: در این شهرستان حیوانات نادری همچون سوسمار دم تیغی ایرانی، آهوی جبیر،  پرندگانی مانند کبک تیهو وحیوانات منحصر به فرد دیگر وجود دارد که تداوم حسات آنها نیاز به حمایت جدی محیط زیست دارند.

محمد صادق داد الله پور افزود: با توجه به اینکه مکانی برای استقرار اداره محیط زیست در این شهرستان راه اندازی شده است اما اداره کل محیط زیست استان در این زمینه کوتاهی می کند.

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار ریگان گفت: نبود اداره محیط زیست در این شهرستان باعث شده است که شکارهای بی رویه در این مناطق صورت گیرد و صدای دلنشین این حیوانات را خاموش می کنند.

لزوم حمایت از تداوم نسل حیوانات در معرض انقراض

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته یکی از گونه‌های نادر سوسمار دم‌تیغی ایرانی در دشت‌های ریگان مشاهده شد، افزود: این سوسمار در بخش شرقی فلات مرکزی ایران، جنوب غربی پاکستان و جنوب افغانستان در زیستگاه‌های بیابانی، نیمه‌بیابانی و خشک دشت‌های ریگزار و سنگ‌لاخی با پوشش گیاهی بوته‌ای به طور پراکنده زندگی می‌کند که این گونه نادر در دشت ریگان در سیف‌الدینی رهاسازی شد و نیاز به حمایت دارد.

دادالله‌پور خواستار تسریع در راه‌اندازی اداره محیط زیست شهرستان ریگان شد و افزود: از حیات وحش منطقه می‌توان به روباه شنی، گربه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع آگاما و گکو، شاهین، جرد، پامسواکی، دوپا، مرغ حق، سارگپه بیابانی و ... اشاره کرد.

 

محمد جهانپور، فعال محیط زیست در گفتگو با  اظهارداشت: یکی از مهمترین تهدیدهایی که محیط زیست استان کرمان را در معرض خطر جدی قرار داده است خشکسالی و کمبود شدید آب در استان کرمان است.

وی افزود: این مسئله به خصوص در مناطق بیابانی به شدت قابل مشاهده است و موجب کاهش جمعیت شده است طبق آمار چند قلو زایی در حیوانات کاهش یافته است و پرندگان نیز تخم گذاری کمتری در فصل تولید مثل انجام می دهند.

دلیل مرگ کراکل در ریگان مشخص نشد

وی دلیل عمده این مسئله را به دلیل خشکسالی و کمبود تغذیه برای حیوانات مختلف دانست و گفت: در این میان شکار بی رویه در برخی مناطق بکر استان همچون شرق استان کرمان به دلیل عدم وجود پوشش حمایتی نیز به خوبی دیده می شود.

وی گفت: در شرق کرمان که روزگاری حتی نامی از آنها برده نمی شد این روزها به دلیل افزایش جمعیت و دخالتهای انسانی در محیط زیست حیوانات وحشی شاهد تداخل بیشتر حیوانات هستیم مانند کشته شدن کراکل وحشی در شهرستان ریگان که متاسفانه درنهایت نیز کسی جوابگوی مرگ این حیوان نادر نبود.

جهانپور گفت: کرمان حیوانات بی نظیری مانند خرس یقه دار، یوزپلنگ، پلنگ، هوبره و جبیر و حتی گوره خرآسیایی را در خود جای داده است اما سالهاست نامی از این حیوانات برده نمی شود حتی سعی نشده در رسانه ها برای حفظ حیات این حیوانات فرهنگسازی شود و تنها شاهد سکوت بودیم.

وی با اشاره با مشاهده سوسمار دم تیغی گفت: این حیوان اینگونه تصور می شد که در منطقه منقرض شده است اما سالها قبل پس از مشاهده در ریگان رها سازی شد اما سالهاست که گزارشی در مورد ادامه حیات این جانور منحصر به فرد دریافت نشده است./ش
برچسب ها: شکار ، حیوانات ، وحشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.