ترقي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تأکید کرد

ضرورت اعمال محدودیت از سوی وزارت کشور برای فعالیت برخي احزاب

مسئول بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي با بیان اینکه قطعا باید از سوي وزارت كشور برای فعاليت در خانه احزاب محدوديت وجود داشته باشد، گفت: هم‌اکنون شرایط برای فعالیت نهادهای مدنی در عرصه‌بین‌الملل با حمایت دولت مهیا است.

"حميدرضا ترقي" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، درباره نقش و تعامل احزاب به عنوان نهادهاي مدني در عرصه بين‌الملل اظهار داشت: بخشي از نهادهاي مدني در حال تبديل شدن به اعضای ناظر در سازمان‌ملل هستند، لذا از اين طريق مي‌توانند به عنوان لابي در حمايت از مواضع جمهوري اسلامي ايران به ايفاي نقش بپردازند.  
 
وي با انتقاد از عملكرد احزاب داخلی در عرصه بين‌المللي گفت: متاسفانه اقدامات زيادي در خصوص تعامل ميان احزاب داخلي با نهادهاي مدني بين‌المللي تاكنون صورت نگرفته، اما در حال حاضر بستر تحقق چنين تعاملي در کشور فراهم است.  
 
اين فعال سياسي با بیان اینکه در حال حاضر برخي از NGOها به عنوان ناظران سازمان ملل انتخاب شده‌اند، گفت: حمايت از جمهوري اسلامي ايران و پشتيباني از سياست‌هاي هماهنگ‌كننده ايران در مجامع بين‌المللي از طريق احزاب امكان‌پذير است.
 
ترقي به حمايت‌هاي دولت از احزاب اشاره و تصريح كرد: ارتقا و تقويت سطح ديپلماسي كشور نيازمند فعاليت‌هاي احزاب در عرصه بين‌المللي و حمايت‌هاي دولت از آن‌ها است و در حال حاضر زمينه براي حضور احزاب به عنوان نهادهاي مدني در عرصه بين‌الملل مهيا است. 
 
مسئول بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به برخی شرایط عضویت احزاب داخلی در اتحادیه احزاب آسیایی(آي‌كپ) خاطرنشان کرد: داشتن فراكسيون و تعدادي نماينده در مجلس از جمله شروط عضوینت در این اتحادیه است لذا بسياري از احزاب داخلي مي‌توانند با پيگيري‌هاي مداوم و پيشنهاد به كميته مركزي اتحادیه پس از تصويب به عضويت آی‌کپ در آیند. 
 
وي به تعامل احزاب داخلي با احزاب بین‌المللی در گذشته اشاره و تصريح كرد: در گذشته خانه احزاب به ايفاي چنين نقشي مي‌پرداخت كه پس از مدتي برخي از احزاب با اتخاذ سياست‌هايي خلاف اصول اسلامي و قانونی در مخالفت با نظام و دولت عمل مي‌كردند و همين مسئله موجب عدم حمايت دولت و لغو پروانه برخي از آنها شد.
 
ترقي تأکید داشت: احزابي بايد در عرصه بين‌الملل به فعاليت بپردازند كه در جهت منافع ملي نظام و حمايت از انقلاب و آرمان‌هاي اسلامي گام بردارند، لذا در اين صورت دولت مي‌تواند از این احزاب به عنوان ابزار براي پيشبرد ديپلماسي کشور استفاده كند.  
 
اين فعال سياسي لازمه تحقق چنين مسئله‌اي را اينگونه عنوان و تصريح كرد: در عرصه بين‌المللي می‌توان به فعالیت در وزارت امورخارجه در قالب داشتن میزی مختص احزاب و در عرصه داخلی، فعالیت در وزارت كشور اشاره داشت.  
 
وي در پاسخ به اينكه براي عدم تكرار فعاليت برخي احزاب كه خارج از چارچوب نظام و انقلاب به فعاليت مي‌پرداختند چه بايد كرد، گفت: قطعا باید از سوي وزارت كشور برای فعاليت در خانه احزاب محدوديت وجود داشته باشد و هر حزبي را نبايد حزب بدانيم.
 
ترقي بيان داشت: اصلاح قانون احزاب و تعريف شاخصه‌ها، عضويت، پايگاه مردمي و اجتماعي از ديگر مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.  
 
اين فعال سياسي با بيان اينكه بسياري از احزاب بايد در كشور حذف شوند، خاطرنشان کرد: فعاليت در قالب حزب فراگير به عنوان راه‌حلي اساسي براي فعالیت احزاب موثر است و در اين زمينه بايد جايگاه هر كدام از احزاب و محدوده فعاليت آن‌ها مشخص شود تا براساس وزن سياسي كه در كشور دارند، با داشتن امكانات بتوانند نقش اساسي خود را در نظارت همگاني، نظارت بر قدرت، افزايش مشاركت سياسي مردم، ديپلماسي عمومي و امر به معروف و نهي از منكر ايفا كنند. 

گفتنی است حزب موتلفه اسلامی تنها حزب داخلی است که با عضویت در اتحادیه آسیایی احزاب(آی‌کپ) به فعالیت و تعامل با دیگر نهادهای مدنی در عرصه بین‌الملل می‌پردازد.

پیش از این ترقی از اعزام هیئتی از حزب موتلفه به کشور آذربایجان به نمایندگی "حسن غفوری‌فرد" در مهرماه خبر داد. (اینجا)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار