از 300 هزار مرگ سالانه در کشور 81 هزار با "فشار خون"، 31 هزار با چربی خون بالا، 35 هزار با قند خون بالا و 11 هزار با مصرف زیاد سیگار ارتباط دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری هفته سلامت بانوان ضمن اعلام این خبر گفت: هرساله 100 میلیون انسان در دنیا به خاطر هزینه های درمانی به زیر خط فقر می روند و فرزندان خانواده های فقیر 2 تا 3 برابر فرزندان خانواده های غنی دچار مرگ و میر می شوند.

وی افزود: اولویت برنامه های بهداشتی در کشور را پاسخگویی به نیازهای فقرا دانست و گفت: خوشبختانه سن امید به زندگی در بانوان ایرانی به 73 سال رسیده و پوشش بیمه ای خانمها 85 درصد و آقایان 81 درصد است که نشان از توجه به خانم ها در کشور دارد.

وی ادامه داد: میانگین سن ازدواج خانم ها 21.8 سال است و بیش از 50 درصد خانم های سرپرست خانوار بالای 50 سال سن دارند که باید حتماً به این گروه بیشتر توجه شود.

دکتر سیاری بیان داشت: شایع ترن بماری سرطان در زنان سرطان پستان است که سالانه 7 هزار نفر به این سرطان مبتلا می شوند و زنان باید مراقب باشند که با دریافت اولین علائم این بیماری در خود به پزشک مراجعه کنند.
 
فشار خون 33.7 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور
 وی با اعلام اینکه 33.7 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور فشارخون دارند گفت: کم تحرکی، چربی خون بالا، قند خون بالا، چاقی، مصرف سیگار ریسک فاکتورهای دیگری است که برای سلامتی باید به کنترل آن ها توجه داشت.

معاون بهداشت افزود: هر مادر سیرده باید توجه داشته باشد که روزانه 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم نیاز دارد که اگر این کلسیم را تأمین نکند این کلسیم از بدن وی تأمین شده و در آینده وی را دچار پوکی استخوان می کند و بهترین راه تأمین کلسیم نیز خوردن روزانه دو لیوان شیر است.

وی با اشاره به توصیه های لازم هنگام پیاده روی گفت: پیاده روی موجب تحرک و کاهش اضافه وزن شده و خواص بسیاری دارد. سرعت در پیاده روی مهم است، پیاده روی باید موجب تند شدن ضربان قلب و عرق کردن شود ولی باید طوری باشد که بتوانیم هنگام پیاده روی حرف هم بزنیم.

وی افزود: خوشبختانه میزان ایدز در خانم ها کمتر از آقایان است ولی 12.3 درصد از ارقام ایدز مربوط به مسائل آمیزی است که 60 درصد از آن مربوط به خانم هایی است که مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند.

وی برخورداری از سلامتی را حق آحاد مردم دانست و تأکید کرد: عدالت، کیفت خدمات و احترام به گیرندگان خدمت از اساسی ترین فاکتورها در این خصوص است که عدالت نیز با دسترسی فیزیکی و تأمین مالی هزینه های سلامت ایجاد می شود./ح

انتهاي پيام/
برچسب ها: هفته ، سلامت ، بانوان ، فشار خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار