"علی‌اصغر شعردوست" سفیر جمهوری اسلامی ایران در "تاجیکستان"، در پایان دوره مأموریت خود با "امامعلی رحمان" دیدار کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "علی‌اصغر شعردوست " در پایان دیدار خداحافظی با "امامعلی رحمان" در جمع خبرنگاران رسانه‌‌های دو کشور حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ گفت.
 
شعر دوست به مهمترین محور این جلسه اشاره و اظهار داشت: رحمان با توجه به منابع آب گسترده‌ای که "تاجیکستان" دارد، توسعه همکاری در بخش انرژی را با اهمیت دانست و ساخت نیروگاه "سنگتوده 2" و چندین نیروگاه‌های دیگر کوچک برق آبی با مساعدت ایران و متخصصان ایرانی را نمونه خوبی در این زمینه برشمرد.
 
سفیر کشورمان افزود: با این وجود که مراسم افتتاح فاز دوم "سنگتوده 2"  برگزار نشده‌ است اما این نیروگاه تکمیل و تولیدات آن به شبکه سراسری برق "تاجیکستان" منتقل می‌شود.
 
شعردوست افزود: ضمن این دیدار، بر روی مسائل مربوط به فعالیت‌هایی که طی 5 سال‌ و هشت ماه ماموریت بنده به عنوان سفیر در "تاجیکستان" بود ، یک نگاه اجمالی به همکاری‌های بین ایران و" تاجیکستان" در زمان  پس از استقلال این کشور داشتیم.
 
وی تصریح کرد: "امامعلی رحمان" بر این نظر است که ایران در سال‌های بعد از استقلال از نزدیک‌ترین کشورها در روابط خارجی "تاجیکستان" بوده و در زمان مذاکرات صلح نیز به عنوان کشور مورد اعتماد در کنار تاجیک‌ها بوده است.
 
به گفته وی این مقام عالی‌رتبه تاجیک نقش ایران را در توسعه اقتصادی "تاجیکستان"  مهم دانسته‌ است.
 
شعردوست گفت: رئیس جمهوری "تاجیکستان" اطلاعات کامل در مورد فعالیت‌های ایران در بخش‌های دولتی و خصوصی اين کشور  داشته و در بخش دولتی ایجاد نیروگاه "سنگتوده 2"، اجرای طرح تونل "استقلال" و ده‌ها پروژه دیگر را نمونه‌هایی از این همکاری عنوان کرد.
 
وی افزود: رئیس‌جمهوری "تاجیکستان" از ایجاد حدود 200 شرکت ایرانی در بخش خصوصی این کشور از جمله در بخش ساختمان، اقتصاد خرد و کلان، تولید مواد غذایی، پتروشیمی، ساخت مصالح عمرانی و سایر زمینه‌ها ابراز رضایت کرد.
 
به گفته سفیر ایران، رحمان از فرایند همکاری‌ها در زمینه فرهنگ و اجرای طرح‌هایی از سوی وزارت‌های آموزش، علوم، تحقیقات و فناوری ایران با وزارت معارف "تاجیکستان" نیز قدردانی کرده‌ است.
 
وی اذعان کرد: رحمان از همکاری در بخش دانشگاهی میان دانشگاه‌های ایران و  آکادمی علوم "تاجیکستان"، وزارت‌های فرهنگ دو کشور نیز مطلع بوده و از نهادها و مقامات جمهوری اسلامی ایران که در این زمینه فعالیت داشتند، تشکر کرد.
 
به گفته شعردوست رئیس‌جمهوری "تاجیکستان" روابط در چارچوب سازمان و نهادهای بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های همکاری دوجانبه دانست و تاکید کرد: ایران و "تاجیکستان" به عنوان دو کشور همزبان همیشه در کنار هم بودند و از مواضع یکدیگر حمایت کرده‌اند که این نیز یک پدیده مهم است.
 
در همین حال، دفتر ریاست جمهوری"تاجیکستان" در بیانیه‌ای افزود که دیدار سفیر ایران با رحمان به مناسبت پایان دوره ماموریت شعردوست بوده است.
 
به گفته این منبع، رحمان در این دیدار با اشاره به سهم شایسته "علی‌اصغر شعردوست" در تحکیم وگسترش روابط ایران و "تاجیکستان" فعالیت او را در این سمت مثبت ارزیابی کرد.
 
در این بیانیه تصریح شده که شعردوست با اشاره به دلبستگی خود به "تاجیکستان" و تاجیک‌ها گفته است که در آینده نیز برای توسعه مناسبات دوستی و همکاری متقابلا سودمند فعالیت خواهد کرد.
 
به گفته منابع رسمی، سفیر ایران همچنین با قصد خداحافظی، چندین دیدار دیگر با نخست‌وزیر، روسای مجالس و نمایندگان پارلمان "تاجیکستان" داشته است.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار