یک استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اینکه اوضاع کنونی سوریه اثر خوبی را بر روی ژنو 2 خواهد گذاشت، گفت: این امر به این دلیل است که اوضاع در سوریه به نفع دولت مرکزی و ملت است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "چرایی فروکش کردن تهدیدات بر ضد سوریه" شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمدریاض الاخرس" استاد دانشگاه دمشق و "مجتبی فردوسی‌پور" کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا مورد بحث و بررسی قرا رگرفت.  
 
ریاض محمد الاخرس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه، مبنی بر اینکه وضعیت میدانی دمشق و حومه شهر چگونه است، گفت: اوضاع کاملا بهتر شده و امنیت حتی در پایتخت به خوبی برقرار است.  
 
وی با اشاره به اینکه در سوریه زائران و مشتاقان اهل بیت و مقام حضرت زینب به خوبی در حال تردد هستند گفت:‌ امروز تروریست‌ها به قهقرا رفته‌اند، به گونه‌ای که دیگر خبری از آنها در حاشیه و حومه پایتخت نیست.  
 
استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اینکه تروریست‌ها در سوریه دچار ورشکستگی نظامی و سیاسی شده‌اند گفت:‌ارتش سوریه به پیشروی‌های خوبی دست یافته‌ است به گونه‌ای که تروریست‌ها دیگر در مناطق تاریخی و قدیمی نمی‌توانند پناه بگیرند.  
 
الاخرس با بیان اینکه نیروهای ارتش سوریه و نخبگان نیروهای نظامی وارد حلب شده‌اند و در حال پاکسازی هستند، اظهار داشت:‌اکنون بسیاری از مسلحین خرابکار در حال تسلیم شدن هستند و این نشانه بسیار خوبی برای پیروزی سوریه به حساب می‌آید.  
 
وی با اشاره به اینکه امروزه شاهراه میان حما و حلب کاملا قطع شده است، تاکید کرد:‌ اکنون نیروهای ارتش سوریه به منطقه حساس و لجستیک حجيره رفته‌اند.  
 
استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اینکه تروریست‌ها افرادی مسلح، مزدور و خرابکار هستند که می‌خواهند جلوی ارتش و پیشروی‌های آنها را بگیرند افزود: بسیاری از مناطق تحت کنترل خرابکاران مسلح توسط ارتش در حال آزاد شدن است به گونه‌ای که آزاد شدن این مناطق به معنای آزادی سایر مناطق سوریه به حساب می‌آید.  
 
اوضاع کنونی سوریه اثر خوبی بر ژنو 2 خواهد گذاشت

الاخرس با بیان اینکه امروزه معادلات نظامی به نفع ارتش سوریه در حال پیشروی است گفت: اوضاع کنونی سوریه اثر خوبی بر ژنو 2 خواهد گذاشت زیرا اوضاع به نفع دولت مرکزی و ملت سوریه است.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اتفاقاتی سبب بوجود آمدن اختلاف میان معارضه شده است، اظهار داشت: میان گروه‌های معارضه و تروریست اختلافات خونین بسیاری بوجود آمده است.
 
استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اینکه گروه‌های مسلح تروریستی از بیرون به سوریه آمده‌اند و تابعیت سوری ندارند، گفت: این گروه‌های مسلح دارای جایگاه مردمی نیستند زیرا آنها به دنبال منافع ملت شریف سوریه نیستند.  
 
الاخرس با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی از سوی سازمان‌های  اطلاعاتی به سوی سوریه گسیل شده‌اند خاطرنشان ساخت: بیش از 30 کشور مزدوران خارجی را به داخل سوریه فرستاده‌اند بنابراین با آمدن این مزدوران خارجی از سوی کشورهای مختلف اختلاف نظر میان آنها بیشتر شده است.  
 
وی با اشاره به اختلاف نظرهای موجود میان قطر و آل سعود در خصوص سرنگونی دولت بشار اسد ادامه داد: این اختلاف نظرها میان اردن و ترکیه هم نیز وجود دارد.  
 
استاد دانشگاه دمشق با بیان اینکه اردن تنها کمک‌کننده به رژیم آل‌سعود است تصریح کرد: هدف اصلی مزدوران خارجی فقط سرنگونی دولت سیاسی بشار اسد است.  
 
الاخرس با اشاره به اینکه مخالفان مسلح خواهان گفتگو با ارتش سوریه هستند گفت: آنها می‌خواهند به نظام خود برگردند و از دست گروه‌های تکفیری و خرابکار خلاص شوند.  
 
وی اظهار داشت: انشاء‌الله سوریه با سربلندی از جنگ بیرون خواهد آمد.  
 
استاد دانشگاه دمشق در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر سوریه از این وضعیت به سلامت عبور کند چه اتفاقاتی در خاورمیانه و غرب آسیا به وجود خواهد آمد ادامه داد: در طی این مدت تلاش‌های زیادی برای سرنگونی و یا سازش با دولت سوریه به عمل آمده است اما اکنون هیچ یک از این حالات وجود ندارد و به نظر می‌رسد که مسئله سوریه از موضوع جنگ گذشته است.  
 
مقاومت معادله جدیدی را در منطقه پیاده‌سازی خواهد کرد

الاخرس با بیان اینکه محور مقاومت می‌تواند معادله و دستور کار جدیدی را در منطقه پیاده‌سازی کند، اظهار داشت: مقاومت می‌تواند به جامعه جهانی و بین‌الملل ثابت کند که مشروعیت، ادبیات و فرهنگ مقاومت بازتاب بسیار زیادی در سطح منطقه خواهد داشت.  
 
وی با اشاره به اینکه سیاه‌نمایی‌های زیادی علیه مقاومت در منطقه شده است، افزود: گرو‌ه‌های تروریستی و تکفیری به دنبال سرنگونی و براندازی سوریه بودند اما اکنون قضیه فرق کرده و آنها گام به گام شروع به عقب‌نشینی و کوتاه آمدن کردند.  
 
استاد دانشگاه  دمشق با اشاره به اینکه عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی به دلیل پایداری و مقاومت علیه قلعه مقاومت عرب بوده است خاطرنشان ساخت:‌ پایداری مقاومت سبب شد تا تمامی طرح‌های غربی، عبری و عربی در منطقه ناکام بماند.  
 
الاخرس با بیان اینکه موضوع جنگ بر علیه سوریه دیگر به اتمام رسیده و معادله جدیدی در حال شکل‌گیری است ادامه داد: انشاءالله منطقه خاورمیانه شکل جدیدی به خود خواهد گرفت و منطقه بزرگ خاورمیانه به خواب و رویای بزرگ دست‌نیافتنی غربی‌ها تبدیل خواهد شد و ذخایر و ثروت‌های خدادادی به یغما نخواهد رفت.  
 
وی با بیان اینکه طرح‌های صهیونیستی، عربی و عبری دیگر جایگاهی در برابر محور تنومند مقاومت در منطقه نخواهد داشت، گفت: اوضاع سوریه کاملا به حالت قبلی خود برنگشته است اما به سوی طبیعی شدن در حال حرکت است.  
 
استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اینکه سازمان‌ها، نهادها، مدارس و دیگر ارگان‌های سوریه در حال بازسازی خود هستند، تصریح کرد:‌اردوگاه غرب شکست خورده است و ما نیز در ژنو 2 شرکت خواهیم کرد و در آنجا به پیروزی‌های بزرگی دست خواهیم یافت. 

پیروزی دولت مرکزی سوریه موجب موفقیت‌های بزرگ در ژنو 2 خواهد بود

الاخرس گفت: پیروزی دولت مرکزی سوریه نشان می‌دهد که آنها در ژنو 2 هم نیز پیروز خواهند بود و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا خواهند کرد.  
 
مجتبی فردوسی‌پور کارشناس مسائل ارشد حوزه غرب آسیا در ادامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه سوریه چگونه به سمت آرامش پیش رفته است، گفت: تا چند ماه پیش صحبت‌هایی در خصوص حمله نظامی به سوریه مطرح می‌شد اما اکنون چنین مباحثی مطرح نیست.  
 
وی با اشاره به اینکه سوریه در حال طی کردن روند سیاسی خود است اظهار داشت: رفت و آمد نیروهای بین‌المللی به سوریه در حال جریان است زیرا گفتگوها با دولت سوریه در خصوص خلع سلاح شیمیایی آغاز شده است.
 
کارشناس مسائل ارشد حوزه غرب آسیا افزود: دو مقطع زمانی را باید در بحث تحولات سوریه مورد کنکاش قرار دارد؛ یکی بحث مربوط به پروسه ژنو و فرایند سیاسی برای حل و فصل معادله یا بحران سوریه است و دیگری به الحاق سوریه به کنفرانس خلع و تکثیر سلاح‌های شیمیایی برمی‌گردد که به عنوان مبدأ کانونی و یا گام نخست برای رفتن به سمت پروسه سیاسی و یا ژنو است.  
 
فردوسی‌پور با اشاره به اینکه ژنو 1 در 30 ژوئن سال گذشته برگزار شد که در آن نهادهای بین‌المللی به اتفاق توافق آمریکا و روسیه طرح اجرایی را مصوب کردند که شامل 12 بند بود اضافه کرد: بند 9 این طرح مشمول دوره انتقالی به سوریه بود که اشکالاتی بر آن وارد بود و آمریکا احساس می‌کرد بایستی دوره انتقالی در سوریه باید ایجاد شود.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا خواستار خارج کردن بشار اسد از اریکه قدرت بود خاطرنشان کرد: اخضر ابراهیمی به عنوان مسئول و یا مامور سازمان ملل متحد در امر سوریه در دسامبر سال گذشته عزم خود را جزم کرد تا بتواند میان دو قطب معادله یعنی آمریکا و روسیه تفسیر موحدی از وضعیت دولت انتقالی در سوریه ایجاد کند تا روند سیاسی در این کشور برقرار شود. 

کارشناس مسائل ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به وجود داده‌هایی که سبب تغییر معادله در سوریه شده است، گفت: شهر قصیر سبب شد تا نظام و ارتش سوریه دست برتری را در حوزه میدانی پیدا کنند.  
 
فردوسی‌پور با اشاره به اینکه شرایط منطقه‌ای دست به دست هم داد تا نظام سوریه در وضعیت بازگشت به روند نظامی و توفق در میدان دست یابد، افزود: در می سال جاری زمینه برای گفت و شنود دوباره میان نماینده آمریکا، روسیه و نماینده سازمان ملل بوجود آمد و آنها عزم خود را جزم کردند تا به یک تفسیر واحد دست یابند.  
 
وی با اشاره به اینکه اجماع داخلی در درون دولت آمریکا برای حمله به سوریه بوجود نیامده بود اظهار داشت: خلع و سلاح سوریه بالانس و توازن وحشت را در میان جبهه سوری و اسرائیلی بوجود آورد.  
 
کارشناس مسائل ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به قطعنامه 2117 که در معیار زمانی محدود یک ساله تا 9 ماهه است گفت: این قطعنامه به دولت سوریه مشروعیت می‌دهد زیرا این توافق باید میان سازمان‌های مربوطه در حوزه بین‌المللی با دولت صورت گیرد.  
 
فردوسی‌پور با اشاره به اینکه باید تفسیر موحدی از اختلافات گذشته در حوزه روند سیاسی و در ژنو 2 بوجود آید بیان کرد: اگر ژنو 2 را براساس سند یک پیش ببرند موجب استمرار درگیری‌ها در سوریه خواهد شد.  
 
وی با بیان اینکه تغییراتی در حوزه بین‌المللی بوجود آمده است، خاطرنشان ساخت: نیروهای خوش‌خیم به دولت ملحق می‌شوند و نیروهای القاعده به داخل زاویه آمریکا می‌روند.  
 
کارشناس مسائل ارشد حوزه غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا سه قدرت بزرگ اروپایی نتوانستند افکار عمومی و جامعه جهانی را برای جنگ‌افروزی تازه بر علیه مردم سوریه متقاعد کنند، گفت:‌ وضعیت نظام بین‌الملل سیال و ژله‌ای است به طوری که ما دیگر از وضعیت شرایط جنگ سر خارج شده‌ایم.  
 
آمریکا توانایی دفاع از خود را از دست داده است

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه آمریکا دیگر به عنوان یک عنصر تعیین کننده در نظام بین‌الملل توانایی اجرای بسیاری از مسائل را براساس منافع و مسائل خود از دست داده است، بیان کرد: شرایط جامعه و حوزه بین‌الملل در ید اختیار آمریکا یا بعضی دیگر از عناصر بازیگر در حوزه غرب نیست.  
 
وی با اشاره به تبدیل وضعیت الحاق به معادله الحاق سوریه و به کنفرانس خلع و تکثیر سلاح‌های شیمیایی خاطرنشان ساخت‌: اوباما همچنین اعلام می‌کند پرونده جنگ بر علیه سوریه را روی میز دارد.  
 
کارشناس مسائل ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به اینکه اولین مانع اساسی در آمریکا کنگره، در فرانسه پارلمان و در انگلیس مجلس عوام است گفت:‌بیش از 70 درصد مخالفت‌ها برای اقدام نظامی به سوریه در کنگره آمریکا شکل گرفت.  
 
فردوسی‌پور با اشاره به عدم مشروعیت نهادهای بین‌المللی برای اقدام نظامی بر ضد سوریه گفت: امریکا به دنبال گرفتن مجوز برای اقدام نظامی بر علیه سوریه و به منظور ایجاد تعادل است.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا یکی از موانع اصلی را برای برگزاری ژنو 2 عدم تعادل در میدان می‌داند خاطرنشان ساخت:‌ بیش از 3 سال است که نهادها، عناصر و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود جنگ در سوریه دامن زده‌اند.  
 
کارشناس مسائل ارشد حوزه غرب آسیا با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی مضر به حال صلح و امنیت بین‌الملل هستند اظهار داشت: بقای مشروعیت حاکمیت و کسب این مشروعیت از طریق فرایند دموکراتیک و مردم‌سالار آزاد موجب تضمین صلح و امنیت بین‌المللی خواهد شد. 

افکار عمومی و جامعه بین‌الملل هیچ اقدام نظامی بر علیه سوریه را نمی‌پذیرند

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه باید در سوریه گفتمان سوری سوری را بر اساس فرایند دموکراتیک و اصلاحات ساختار سیاسی، ساماندهی کرد، گفت: جامعه بین‌الملل و افکار عمومی اکنون هیچ اقدام نظامی بر علیه سوریه را نمی‌پذیرند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر تحولات سوریه به آرامی پیش برود چه تاثیری بر روی موج بیداری اسلامی خواهد داشت گفت:‌فرایند نهادهای مدنی در کشورهای منطقه اساسا شکل نگرفته است و این موضوع به عنوان مشکل اساسی در سطح تحولات منطقه قلمداد می‌شود.  
 
فردوسی‌پور با اشاره به اینکه دخالت‌های بیگانگان از خارج اثرات سوئی بر تحولات این کشور خواهد گذاشت افزود: مصر به لحاظ تاریخی، تمدنی، کثرت جمعیت و از لحاظ جغرافیایی در جهان عرب تاثیرگذار است اما این وضعیت در حال دگرگون شدن است.  
 
کارشناس مسائل ارشد حوزه غرب آسیا ادامه داد: آنچه در نقطه کانونی تحولات مطرح است نگاه غرب به تحولات برای تضمین کمربند امنیتی به حساب می‌آید. 

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار