تئاتر زبان جهاني بوده و نبايد آن را بين تهران و شهرستان‌ها تفكيك كرد چرا كه ذهنيت خلاق در بين جوانان شهرستاني نيز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه‌ي "مجله‌ تئاتر" با حضور "ناصر آقايي" بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون و استاد دانشگاه به موضوع تئاتر در شهرستان‌ها پرداخت. 

قبل از شروع گفتگو مجري، برنامه‌ي ديشب را "رضا خمسه‌اي" پيشكسوت خيمه‌شب‌بازي تقديم كرد. 

"ناصر آقايي" بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون و استاد دانشگاه ابتدا در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر حضور كم خود در بازيگري عنوان كرد: در حال حاضر درگير تدريس در دانشگاه هستم و فرصت كار تلويزيوني يا سينمايي ندارم. 

وي ادامه داد: البته در اين اواخر سردي از مسئولان ديدم و اين موضوع هم يكي ديگر از دلايل كم‌كاري من در عرصه‌ي سينما، تئاتر و تلويزيون است.

"آقايي" با اشاره به حضور خود در جشنواره‌هاي مختلف استاني تصريح كرد: با توجه به اينكه من در جشنواره‌هاي متفاوت استاني شركت داشتم بايد اعتراف كنم تغييرات ذهني رشد كيفي قابل قبولي در بين دست‌اندركاران اين جشنواره نيز به وجود آمده است.

وي علي‌رغم محروميت‌هاي آموزشي در شهرستان‌ها، تئاتر شهرستان‌ها را خلاق خواند و اظهار داشت: آثار بسيار خوبي را در جشنواره‌ي "تبريز" ديدم و حتي انتخاب و داوري برايم مشكل شده بود. 

"آقايي" افزود: از رشد كيفي در تئاتر شهرستان‌ها بسيار خوشحال هستم و فكر مي‌كنم هر رويدادي و جشنواره‌اي كه سبب رقابت بين توليد كنندگان باشد ذهنيت آنها را به سمت خلاقيت خواهد برد. 

وي گفت: به نظر من حس رقابت خوبي بين توليد كنندگان وجود دارد اما اگر كسي به دلايلي برگزيده نشد يا نامش برده نشده  دليل بر اين نبوده كه كارش اين نبوده بلكه ما بين فاصله‌ي خيلي كم كارها را انتخاب مي‌كنيم. 

"آقايي" داوري را علمي خواند و عنوان كرد: در جشنواره‌ي "ياسوج" به من مي‌گفتند داور‌هايي را انتخاب كنيد كه نگاه مدرن داشته باشند اما من حيرت كردم چرا كه در دانشگاه‌ها و جشنواره‌ها در سبك‌هاي مختلفي كار كرده‌ام و بايد با كارها با معيار علمي برخورد شود نه با معيار سليقه.
 
وي در پاسخ به سؤال مجري كه نمايش فقط در زمان جشنواره‌ها اجرا مي‌شود، بيان كرد: خوشبختانه امسال همه‌ي كارها چند اجرا خواهند داشت و بايد بگويم كه به طور كلي برگزاري جشنواره كار بسيار دشواري بوده و كساني كه در اين موضوع دخيل هستند زحمت بسياري كشيده‌اند. 

"آقايي" بيان كرد: فرصت بايد به همه داده شود و اگر كساني امتياز كسب نكرده‌اند نبايد شأن خود را خرد كنند و در حوزه‌ي رقابت زماني كه امتياز نمي‌گيرند نبايد دل چركين شوند، البته از كوره در رفتن خصلت تئاتري‌هاست اما اگر كساني حركاتي انجام مي‌دهند نبايد جريمه شوند بلكه بايد با گفتمان حل شود. 

وي خاطر نشان كرد: ما بايد فرصت كافي را در اختيار نسل جوان بگذاريم چرا كه تئاتر زبان جهاني است و آن را نبايد بين تهران يا شهرستان‌ها تفكيك كرد و من معتقدم همه چيز به مديريت‌هاي كلان بر مي‌گردد و بايد مديراني انتخاب شوند كه تئاتر را دوست داشته باشند و به تئاتر كمك كنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار