نگار عابدی و میرعلمي بازیگران تئاتر از نگاه سختگیرانه مسئولان و نبود بودجه در تئاتر در برنامه "مجله تئاتر" گفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، برنامه "مجله تئاتر" از سری برنامه های خود که به موضوع چالشی و نقد تئاتر می پردازد این هفته با موضوع تحلیل و جایگاه بازیگر زن با حضور نگار عابدی،بازیگر، الهام کردا و میرعلمی به روی آنتن رفت.

ابتدا نگارعابدی ،بازیگر تئاتر، در خصوص نحوه شروع بازیگری خود گفت: از سال 75 به طور جدی فعالیت بازیگری را آغاز کردم همچنین تحصیلاتم را نیز مربوط به این رشته گذراندم.

وی در ادامه با اشاره به افول بازیگری در دهه اخیر عنوان کرد: مسائل بسیاری موجب افول بازیگری زن شده اما مهمترین موضوع،سانسور است البته ما در کشوری زندگی می کنیم که دارای چهارچوب و قوانین است و ما این قوانین را رعایت می کنیم ولی وقتی بحث سانسور از طرف مسئولان تا این حد جدی و سخت گیر شده اعتماد به نفس بازیگر زن را ازبین می برد.

عابدی تصریح کرد: زمانی که سخت گیری ها زیاد شود بازیگر زن اعتماد به نفس خود را از دست می دهد به طوری که ترغیب کارگردان برای کارهای بی دردسر باعث استفاده نکردن از بازیگر زن می شود. 

وی با بی عدالتی خواندن نگاه سختگیرانه مسئولان، اظهار داشت: با وجود افراد برجسته ای که در میان شورای نظارت وجود دارد باز هم شاهد سخت گیری از سوی آنها هستیم و این موضوع موجب عقب نشینی بازیگران زن شده است.

عابدی عنوان کرد: افول در جریان بازیگری در دهه گذشته در سینما و تلویزیون وجود داشت و تاثیراتش را نیز بر روی تئاتر گذاشت.

وی پایه ی بازیگری در سینما و تلویزیون را تئاتر خواند و گفت: متاسفانه با ورود آدم هایی از فضای ناشناخته به بازیگری، مسائلی پیرامون انها شکل می گیرد به طوری که برخی ها خانم های بازیگر را نامناسب می دانند و به خاطر ادم های ناشایست به ادم های شایسته تهمت می زنند.

عابدی با اشاره به نبود بودجه در تئاتر افزود: با حمایت دولت از تئاتر قراردادها بسته می شود و با رعایت قوانین از سوی ما در مقابل بقیه با عمل نکردن به وظایف خود طبق قرارداد به ما پولی نمی دهند.

وی در پایان با اشاره به آموزش درست در تئاتر خاطرنشان کرد: دانشجویان فارغ التحصیل قبل از اینکه به صورت مستقیم وارد اجرا و صحنه شوند باید تجربه و آموزش بسیاری ببینند.

الهام کردا ،دیگر بازیگر تئاتر، در ادامه بحث ضمن صبحت از نحوی شروع بازیگری خود در خصوص استفاده نکردن کارگردانان از بازیگران زن گفت: من از سال 79 کار بازیگری را آغاز کردم و لیسانس خود را نیز در این زمینه گرفتم اما در مورد سختگیری ها و سانسور تاکنون موجبشده تا کارگردانان سراغ نمایش هایی بروند که کمتر زن در ان حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: سانسور متن نمایش نامه ها برای بازیگران زن ناامیدی ایجاد کرده و ریسک کارگردانان را نیز پایین می اورد.

کردا تصریح کرد: متاسفانه اگر در جامعه ی ما تئاتر نباشد هیچ اشکالی به وجو نمی آید و کسی ناراحت نمی شود چراکه تئاتر مثل سینما به ان اهمیت نمی دهند.

وی با اشاره به بودجه تئاتر کشور گفت: فکر نمی کنم بودجه تئاتر کشورهای دیگر مثل کشور ما انقدر کم در نظر گرفته شود.

میر علمی بازیگر تئاتر نیز با اشاره به بودجه کم تئاتر گفت: بودجه که اکنون برای تئاتر کشورمان در نظر می گیرند برابر با دستمزد یک بازیکن فوتبال است.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر ما تنها نیازمند  حمایت های مالی و دولتی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.