کارگردان نمایش "پروانه مفرغی"گفت: متن این نمایش به یک برهه از تاریخ اشاره دارد، اما کاملاً مشخص است که نمایشی برای همه زمان هاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران تئاتر؛"هوشمند هنرکار" با بیان اینکه این نمایشنامه برای نخستین بار است که به صحنه می رود، اظهار می کند: نمایشنامه "پروانه مفرغی" نوشته ویلیام گولدنیگ است که در دنیای تئاتر حضور حرفه ای داشته و متن "پروانه مفرغی" به عنوان تنها نمایشنامه ای است که از وی به جا مانده است. این نویسنده در ایران با رمان "سالار مگس ها" شناخته می شود. "پروانه مفرغی" را هوشنگ پیر نظر ترجمه کرده و تاکنون هیچ اجرایی در ایران نداشته است.

این کارگردان تئاتر تشریح می کند: با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم، باید برای اجرا در سبک کلاسیک تالار اصلی را به دلیل وسعت و فضای صحنه انتخاب می کردیم، از سوی دیگر با توجه شرایط زمانی، مخاطب امروز دیگر اینگونه اجرا را نمی پسندد. بنابراین شیوه دیگری برای اجرا در نظر گرفتیم و رنگ و بوی گروتسک را به آن دادیم. بازی بازیگران، طراحی صحنه، لباس و گریم متاثر از این شیوه است. ما خودمان را از بحث کلاسیک جدا کردیم و یک شیوه مدرن را برای اجرا در نظر گرفتیم.

هنرکار با اشاره به طنز حاکم بر متن نمایشنامه تصریح می کند: این متن مایه هایی از طنز را در خود دارد. پس آن را تقویت و نگاه طنز را در اجرای اثر غالب کردیم، البته سعی مان بر این بود که این مسئله لطمه ای به مباحث فلسفی و اندیشه جدی کار وارد نکند.

وی نگاه طنز گروتسک را یک نوع به هم ریختن کاریکاتوروار می داند و اذعان می کند: در بازی ها و طراحی هایمان شکلی از کاریکاتور را داریم. در طراحی صحنه نیز اجزا رئال و بزرگ کاخ با چند المان تغییر پیدا می کند و به سمت استرلیزه کردن پیش می رود. این المان ها در بازی ها و گریم تکرار می شود. ما با حذف اجزا، زمینه ای را فراهم کردیم تا به فضایی باز برای خلاقیت بازیگر، به آن شیوه ای که کارگردان درنظر دارد، نزدیک شویم .

گفتنی است، نمایش "پروانه مفرغی" روایتگر داستانی از اوایل سده سوم میلادی و ورود و تسلط مسحیت در اروپا و امپراطوری روم است. کاظم هژیرآزاد، شیدا ابراهیمی، فرزین محدث، سیاووش جامع، کامیار محبی و کیارش لبانی بازیگران این اثرند که از سه شنبه، 16 مهرماه، ساعت 19 در تالار سایه به صحنه می رود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار