گزارش‌هاي جهاني نشان مي‌دهند كه به طور متوسط حدود 15 درصد مردم جهان دچار مشكلات كليوي هستند و بسياري از آنها از مشكل خود اطلاع ندارند.

كمال شاكري، متخصص نفرولوژي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: بيماري كليه يك بيماري خاموش است كه در مراحل ابتدايي تقريبا علامت خاصي ندارد.

وي با اشاره به افزايش تعداد افراد مبتلا به بيماري‌ها و مشكلات كليوي در جهان، تصريح كرد: ديابت و فشار خون بالا، دو عامل اصلي بيماري‌هاي كليوي هستند كه متأسفانه روز به روز بر تأثير اين دو عامل در بروز نارسايي‌هاي كليوي افزوده مي‌شود.

شاكري با بيان اينكه درصد قابل ملاحظه‌اي از مردم در كشورها و جوامع مختلف گرفتار مشكلات و عوارض كليوي هستند، تأكيد كرد: گزارش‌هاي جهاني نشان مي‌دهند كه به طور متوسط حدود 15 درصد مردم جهان دچار مشكلات كليوي هستند و بسياري از آنها از مشكل خود اطلاع ندارند.

وي گفت: بي‌اطلاعي از ابتلا به مشكل يا نارسايي كليوي موجب مي‌شود كه بيماري تشديد شده و عوارض ايجاد شده به ويژه در مراحل آخر بيماري، مشكلات زيادي را به وجود آورده و كيفيت زندگي بيماري را به شدت كاهش ‌دهد.

شاكري خاطر نشان كرد: در صورتي كه مشكل و نارسايي كليوي به موقع تشخيص داده شود، احتمال درمان مناسب بيماري تا حد زيادي افزايش يافته و از هزينه‌هاي مالي و جاني كه ممكن است بر بيمار تحميل شود نيز به ميزان قابل ملاحظه‌اي پيشگيري مي‌شود./ح


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار