نویسنده کتاب "لشگر خوبان" با اشاره به نوع نگاهش به جریان دفاع مقدس گفت: هنگام آشنایی با "مهدی قلی رضایی" دختری 20 ساله بودم که به دنبال حقیقت می گشتم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی برکتاب "لشگر خوبان" واقع در تالار وزارت کشور، که با حضور آل آقا نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، معصومه سپری تدوینگر و نوینسده کتاب "لشگر خوبان"، "مهدی قلی رضایی" راوی خاطرات شفاهی این کتاب و "علیرضا مختارپور" مسئول دفتر حفظ و نشر آثار حضرت امام خامنه ای و بسیاری از مسئولین فرهنگی و مقامات کشور برگزار شد، "معصومه سپهری" نویسنده این کتاب گفت: وقتی با "مهدی قلی رضایی" آشنا شدم دختری 20 ساله کمی شاعر، کمی عکاس و کمی خبرنگار بودم که به دنبال حقیقت می گشتم.

وی ادامه داد: خیلی از کتاب های حوزه دفاع مقدس را خواندم ولی در این میان همیشه به دفاع مقدس به دیده تردید می نگریستم و با خودم می اندیشیدم که لزومی برای پرداختن به این موضوع بعد از این همه مدت ندارد.

سپهری خاطرنشان کرد: نگارش این کتاب بیش از 4 سال طول کشید به طوری که حدود سال های 78 و 79 با اطمینان به انتشار رسید. در سال 84 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد و یک سال بعد در جشنواره دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده، بهترین خاطرات شفاهی دفاع مقدس شناخته شد.

وی افزود: در سال 88 نیز در جشنواره "ربع قرن کتاب ممتاز" در حوزه خاطرات شفاهی دفاع مقدس از این کتاب تقدیر شد و پس از آن کتاب دیگرم "نورالدین پسر ایران" را نوشتم.

نویسنده این کتاب با اشاره به تاثیرگذاری "لشگر خوبانگ بر مخاطب اظهار داشت: کاری که در خلوت و گمنامی با عشق و صداقت نوشته شود به طور قطع می تواند موثر و سربلند باشد.

در پايان "سپهري" خاطر نشان كرد: اتفاقي كه براي كتاب "لشكر خوبان" افتاده به خاطر مظلوميت شهداست و بايد بگوييم كه من تأليف اين كتاب را با نيت خالصانه آغاز كردم، و اعتقاد دارم هر اتفاقي كه با خلوص شروع مي‌شود به سرانجامي نيكو خواهد رسيد.

در ادامه "عليرضا مختارپور" مسئول دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي عنوان كرد: تاكنون 55 يادداشت از مقام معظم رهبري چاپ شده كه 40 تاي آنها مربوط به كتاب‌هاي حوزه‌ي دفاع‌مقدس است و انشاالله در هفته‌ي بسيج مستضعفين مراسمي از سوي مركز نشر آثار مقام معظم رهبري برگزار كه از تمام نويسندگان كتاب‌هاي دفاع‌مقدس تقدير مي‌شود.

وي ادامه داد: بنابر فرمايش رهبر معظم كاري كه "سپهري" و "رضايي" انجام دادند، جهاد في سبيل الله است و با اشاره به خلق آثار از سوي نويسندگان و ناشران در اين حوزه تأكيد كرد: دشمنان در صدد از بين بردن آثار دفاع‌مقدس ما هستند.

"مختارپور" خاطر نشان كرد: مقام معظم رهبري از سال 69 يادداشت‌هايي مربوط به دفاع‌مقدس داشته‌اند، ايشان از همان سال‌ها مي‌گفتند كه همه‌ي كتاب‌هاي حوزه دفاع‌مقدس را خوانده‌اند و به نظرشان رفته‌رفته آثار دفاع‌مقدس عمق بيشتري پيدا كرده و نويسندگان اين عرصه فراتر رفته‌اند، بنابراين آرام آرام تقريظ هاي مقام معظم رهبري با تجليل‌ها به نشان دادن برجستگي اين كتاب‌ها در حوزه‌ي دفاع‌مقدس ديده شده است.

وي با اشاره به يادداشت رهبر بر روي كتاب "نورالدين، پسر ايران" عنوان كرد: مقام معظم رهبري وقتي كه كتاب "نورالدين، پسر ايران" را كه اثر تأليفي ديگري از "معصومه سپهري" است خواندند به شدت تحت تأثير آن نيز قرار گرفتند و يادداشتي مفصل بر اين كتاب نوشته و به "معصومه سپهري" دادند.

"مختارپور" عنوان كرد: كتاب "لشكر خوبان"‌ قبل از "نورالدين، پسر ايران" نوشته شده ولي متأسفانه مورد غفلت واقع شد و با تقريظ مقام معظم رهبري بر اين كتاب برجستگي آن دوباره جلوه‌گر شد.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ويژگي‌هاي كتاب "لشكر خوبان" اظهار داشت: از نظر من 12 ويژگي بارز براي اين كتاب وجود دارد ولي به دو ويژگي آن در اينجا مي‌پردازم، اولين ويژگي مورد نظر، عنصر طنز در اين كتاب است، يعني نمكي كه جانباز و رزمنده با تعريف خاطرات خود و به دنبال آن نوع جذابيت تأليفي نويسنده اين كتاب را زيبا و خواندني كرده است به طوريكه مقام معظم رهبري با خواندن اين كتاب و چندين كتاب ديگر در اين حوزه به اين ويژگي اشاره كردند، ولي اين طنز با طنزهاي تلويزيوني تفاوتي ژرف دارد و با نگاهي در عمق واقعيت‌هاي طنز و به يادماندني نوشته شده است.
پس از آن "رحيمي ازقندي" سخنران و استاد دانشگاه با توضيحاتي در حوزه‌ي كتاب‌هاي دفاع‌مقدس عنوان كرد: هر چند كه اين كتاب و كتاب‌هاي ديگر حوزه‌ي دفاع مقدس بسيار خوب به بيان خاطرات شفاهي رزمندگان و جانبازان 8 سال دفاع‌مقدس پرداخته اما بايد به اين موضوع توجه كنيم كه چرا ما و روشنفكران ما هنوز نتوانسته‌اند سهم خودشان و حقي كه بر گردن آنها در برابر اين حماسه‌ي عظيم وجود داشته را ايفا كند.

وي عنوان كرد: در اين 25 سال پس از جنگ هيچ كتابي را در اين حوزه نخوانده‌ام ولي به دو دليل علاقه‌مند شدم كه كتاب "لشكر خوبان" را مطالعه كنم: يكي تيراژ بالاي اين كتاب و دوم انتشار چاپ‌هاي بعدي آن مرا مشتاق كرد كه به سمت اين كتاب گرايش پيدا كنم و بسيار كتاب مؤثر و خواندني است.
 
**تقدير از نويسنده‌ي كتاب "لشكر خوبان" و "مهدي قلي رضايي"  
 
پس از پايان مراسم حجت الاسلام "احمدي" و "همداني" مسئولين پژوهشي و فرهنگي دفتر نشر انقلاب اسلامي تصوير دست‌نوشته‌ي مقام معظم رهبري را به همراه يك جلد كلام‌الله مجيد به جهت تقدير به نويسنده‌ي اين كتاب "معصومه سپهري" و راوي آن "مهدي قلي رضايي" اهداء كردند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.