اولويت بندي مكاني پتانسيل سيل خيزي زيرحوضه هاي آب خيز بهشت آباد استان چهارمحال و بختياري، در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد در دانشگاه شهركرد بررسي شد.

اولويت بندي مكاني سيل خيزي زيرحوضه هاي آب خيز و تعيين مناطق مولد سيل در منطقه بهشت آباد استان چهارمحال و بختياري، با استفاده از HEC-HMS  توسط بهرام بدري بگه جان؛ دانشجوي كارشناسي ارشد رشته‌ مهندسي منابع طبيعي و آبخيزداري دانشگاه شهركرد، در قالب پايان‌نامه كارشناسي ارشد، با راهنمايي دکتر رفعت زارع بيدکي و دكتر افشين هنربخش در دانشكده منابع طبيعي و علوم زمين اين دانشگاه ارائه شد.
با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي كشور ايران، سيل يكي از بزرگ‌ترين معضلات و بلاياي طبيعي محسوب مي‌شود و لذا كنترل سيل و خسارات ناشي از آن به ‌ويژه در نواحي كه پتانسيل توليد سيل در آن‌ها بالاست، داراي اهميت زيادي مي‌باشد. در اين بررسي زير حوضه‌اي كه بيشترين مشاركت را در توليد سيل خروجي بر عهده داشته است به عنوان سيل‌خيزترين زير حوضه شناسايي شده است.
در اين مطالعه مناطق داراي پتانسيل سيل بالا در داخل يك حوضه بر اساس دبي اوج زير حوضه‌ها مورد مقايسه قرار گرفته‌اند و از روش شبيه سازي هيدرولوژيكي SCS  در تبديل روان ‌آب در سطح زير حوضه‌ها و رونديابي آبراهه‌هاي اصلي به روش مسكينگام به منظور استخراج هيدروگراف سيل خروجي حوضه استفاده شده است.
در اين بررسي زير حوضه ‌اي كه بيشترين مشاركت را در توليد سيل خروجي  بر عهده داشته است به عنوان سيل‌خيزترين زير حوضه شناسايي شده است.
بهرام بدري در اين رساله با اولويت‌بندي مكاني سيل‌خيزي زير حوضه‌هاي آب‌خيز بهشت‌آباد استان چهارمحال و بختياري، نشان داد ميزان مشاركت كليه زيرحوضه‌هاي منطقه در سيل خروجي به مساحت بستگي ندارد و ارتباط بين مشاركت سيل زيرحوضه‌ها با مساحت‌ آن‌ها غير خطي است. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.