روزنامه نگار آمريکايي افشاگر برنامه جاسوسي دولت آمريکا تاکيد کرد دولتهاي آمريکا و انگليس درباره برنامه جاسوسي خود دروغ مي گويند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي، "گلن گرينوالد" در گفتگو با اين شبکه درباره همکاري خود با برخي از افشاگران اسناد و مدارک سري و انتشار آنها در روزنامه ها از جمله گاردين گفت هدف از خبرنگاري در واقع نظارت بر کار کساني است که در قدرت هستند و اينکه بتوانيم به مردم نشان دهيم کساني که به نمايندگي از آنها در قدرت هستند چه کارهايي مي کنند و تلاش دارند چه چيزهايي را از مردم مخفي کنند. 

اين روزنامه نگار درباره ادعاهاي دولت انگليس و آمريکا مبني بر انتشار دهها هزار سند محرمانه با کمک او گفت پس از جنگ عراق مردم به اين نتيجه رسيده اند بسياري از ادعاهاي دولتها از جمله دولتهاي انگليس و آمريکا لزوما درست نيست. مسئله تعداد اسناد و مدارکي نيست که گاردين و ديگر نشريات در سراسر جهان در اختيار دارند بلکه مسئله اين است که با آن اسناد چه کار مي کنند. ما در همه مقالاتي که چاپ کرده و چاپ خواهيم کرده ايم، دقت کرده ايم اسناد و مدارکي که منتشر مي کنيم به امنيت ملي آمريکا لطمه نزند و هدف ما فقط رساندن اطلاعات به مردم در چارچوب دموکراسي است تا آنها بدانند دولتهايشان چه کار مي کنند. 

گلن گرينوالد گفت واقعا تکان دهنده است که مقامات دولت آشکارا به روزنامه نگاران و خبرنگاراني که از بسياري از حقايق مطلع هستند دروغ مي گويند. بسياري از دولتها ادعا مي کنند اين جاسوسيها فقط براي مقابله با تروريسم يا باندهاي کودک آزاري و سوء استفاده جنسي از کودکان است در حاليکه گزارشهاي ما و اسنادي که به دست آورده ايم نشان مي دهد اين ادعاي دولتها دروغ است. گزارشهاي ما نشان مي دهد دستگاه اطلاعاتي انگليس و اداره امنيت ملي آمريکا از شرکت نفتي پتروبراس برزيل جاسوسي کرده اند. آيا واقعا در اين شرکت يک مشت تروريست کار مي کنند يا اينکه وقتي از سازمان کشورهاي قاره آمريکا درباره توافقات و مسائل اقتصادي جاسوسي مي کنند به اين علت است که در اين سازمان مشتي عامل سوءاستفاده جنسي از کودکان حضور دارند. از اين رو وظيفه و کار خبرنگاران و روزنامه نگاران اين است مانع شوند کساني که در قدرت هستند، به مردم خود دروغ بگويند. شايد بخشي از برنامه هاي جاسوسي اين دولتها براي مقابله با تروريسم باشد اما بخش اعظمي از اين برنامه ها مردم بيگناهي را هدف گرفته است که حريم خصوصيشان از بين رفته است. 

گلن گرينوالد گفت هر چه افرادي که در قدرت هستند بيشتر از قدرت و اختيارات خود سوءاستفاده کنند، آنها بايد در برابر روزنامه نگاران و خبرنگاران، بيشتر پاسخگو باشند و شفافيت بيشتري در کارهايشان داشته باشند. از اين رو وقتي مي بينم دولتي نظير دولت انگليس به زور وارد اتاق خبر روزنامه اي که من با آن کار مي کنم، مي شود و مي خواهد رايانه هاي آنجا را تخريب کند، کاري که بيشتر انتظار مي رود در کشورهايي نظير روسيه و چين اتفاق بيفتد، يا اينکه به بهانه قانون مبارزه با تروريسم، فردي را که آنها فکر مي کنند با روزنامه نگاران همکاري دارد، مدت نه ساعت بازداشت مي کنند و در گفتگو با رسانه ها نيز اذعان مي کنند اين کار را براي ترساندن و ارعاب انجام داده اند، چنين رفتارهايي نشان مي دهد آن دولت آشکارا آزادي مطبوعات را سرکوب مي کند و از اختيارات خود سوءاستفاده مي کند و چنين دولتي به شفافيت بيشتر نياز دارد و اين وظيفه خبرنگاران و روزنامه نگاران است. 

گلن گرينوالد افزود بر خلاف دولتهاي انگليس و آمريکا، حرفهاي ادوارد اسنودن کاملا درست و راست است. او اطلاعاتي را که در اختيار دارد با روشهاي رمزگذاري بسيار پيچيده نگهداري مي کند به طوري که اداره امنيت ملي آمريکا نيز نمي تواند آنها را رمزگشايي کند چه برسد به اين که دستگاههاي اطلاعاتي روسيه که هم اکنون او را زير نظر دارند، بخواهند چنين کاري بکنند. در واقع اسنودن زندگي خود را براي مقابله با جاسوسي به خطر انداخت پس دليلي ندارد بخواهد به روسها در جاسوسي کمک کند.  هيچ مدرک و سندي نيست ثابت کند روسيه و چين به اطلاعات محرمانه اسنودن دست پيدا کرده باشند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار