تعيين حباب در بازار بايد در بلندمدت و کوتاه‌مدت اندازه گيري کردو با وجود تمام معیارهای اندازه‌گیری بازار، وجود حباب معنا ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، قاليباف مدیرعامل شرکت بورس تهران درمراسم  معارفه مديرعامل بورس انرژي در خصوص رشد شاخص بازار سرمايه گفت: هر زمان افزایش قیمتی در بازار به وجود می‌آید، همه به فکر حبابی بودن می‌افتند متوسط (p/e) بازار ۵.۸ مرتبه است که نشان می‌دهد بازار به هیچ عنوان حبابی نیست. زيرا يکي از یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری حبابی بودن و یا رشد بی‌رویه پی‌ ای بازار است.

وي ادامه داد:هر زمان قیمت سهام بالا می‌رود، اکثراً به فکر حبابی بودن بازار می‌افتند.بايد در بلندمدت و کوتاه‌مدت حباب بازار را اندازه گيري کردو با وجود تمام معیارهای اندازه‌گیری بازار، وجود حباب معنا ندارد.
 
قالیباف اصل تصریح کرد: تشخیص حبابی بودن بازار دشوار است، چرا که معیارهای مختلفی در بازار وجود دارد.
 
وی ادامه داد: از مجموع 75 درصد سود دهی کل بازار، 16 درصد سود نقدی بوده و 30 درصد نیز مربوط به شرکت‌های بزرگ بورسی است؛ مابقی افزایش بازدهی به کل بازار باز می‌گردد.
 
وي با اشاره به اینکه حجم معاملات بورس تهران افزایش یافته است، گفت: ارزش کل معاملات از ابتدای سال بیش از 47 هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان شرکت‌های بزرگی از جمله تاپیکو، هلدینگ تأمین، هلدینگ خلیج فارس و سرمایه‌گذاری کارکنان بانک‌ها تأثیرگذار بودند.
 
قالیباف تصريح کرد: میزان معاملات، نقدشوندگی و بازدهی بازار نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و کلیت بازار با افزایش حجم معاملات و ورود نقدینگی‌های جدید همراه شده چرا که فضای مثبتی در حوزه رفع محدودیت‌ها در کشور به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در توصیه به سهامداران مبنی براینکه قبل از خرید یا فروش مطالعه کافی داشته باشندادامه داد: بسیاری از معامله‌گران آگاه قبل از خرید یا فروش مطالعه می‌کنند و در این باره به افراد تازه‌وارد توصیه می‌کنم، تا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: برخی از افرادبا صف فروش یا خرید اقدام به معامله می‌کنند که در این صورت با کاهش قیمت یا افزایش، معامله‌گران تازه‌ وارد با جو به وجود آمده معامله می‌کنند که همین امر در بازار اثرگذار است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بورس ، شاخص ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار