منتقدان امروز به عنوان بي‌خاصيت‌ترين آدم ها نسبت به هيچ نمايشي واكنشي از خود نشان نمي‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ي تئاتر باشگاه خبرنگاران نشست خبري نمايش «شش و هشت» با حضور نيما دهقان كارگردان نمايش «شش و هشت»، منوچهر شجاع طراح صحنه، گلناز گلشن طرح لباس در خانه‌ي هنرمندان برگزار شد.

نيما دهقان كارگردان نمايش «شش و هشت» ابتدا درخصوص اين موضوع كه خبرگزاري‌هاي اكنون به حاشيه‌هاي تئاتر اهميت بيشتري مي‌دهند، گفت: اگر امروز جلسه‌ي ما كمي خلوت‌تر برگزار شده به دليل آن است كه من در نمايشم حاشيه‌ي ندارم زيرا اكنون حاشيه‌ي تئاتر از اصل تئاتر مهم‌تر شمرده مي‌شود.

وي ادامه داد: متاسفانه نمي‌توان فهميد چه اتفاقي براي تئاتر رخ داده به طوري كه آن‌قدر سهل‌الوصول به حوزه‌ي نمايشنامه‌نويسي نگاه كردند كه آدم‌هاي شاخص را حذف كردند و ديگر هيچ‌گونه رشدي را در نمايشنامه‌نويسي نمي‌بينيم.

دهقان تصريح كرد: از آنجا كه من جشنواره فجر را دنبال كردم و گروه‌هاي بسياري را زيرنظر داشتم متوجه حضور نمايشنامه نويس‌هاي جواني شدم كه سطح بالايي داشتند اما در همان نقطه‌ي آغاز از ميان رفتند و ديگر خبري از آنها نداريم.

دهقان نمايش «شش و هشت» را تجربه‌ي نو خواند و اظهار داشت: نمايش «شش و هشت» مخاطب را وادار مي‌كند كه واكنش‌هاي مثبت و منفي را از خود نشان دهد واين موضوع ريسك و تجربه‌ي جديدي براي من است.

وي ضمن تشكر از كوروش نريماني نويسنده‌ي نمايش عنوان كرد: كوروش نريماني نمايشنامه را نوشت اما اين نمايشنامه با نگاه گره اجرا شد و از نريماني كه اجازه‌ي اجراي قصه با نگاه گروه را داد، تشكر مي‌كنم.

دهقان واكنش‌هاي عجيب و غريب تماشاگر نسبت به نمايشش را نشان دهنده‌ي خوب ودن كار خواند و بيان كرد: به نظر من واكنش‌هاي تماشاگر حاكي از فعال بودن مخاطب است و نشان دهنده آن است كه نقد به نمايش وارد شده و اين موضوع براي من خوشايند است.

وي با اشاره به 8 سال اخير و وضعيت تئاتر افزود: متاسفانه كسي تاكنون نقدي مناسب در خصوص وضعيت بد تئاتر ننوشته اما من فكر مي‌كنم در 8 سال اخير به دليل توجه نكردن به كيفيت كارها و اجازه اجراي هر نمايشي در سالن‌ها تئاتر افول كرده است.

دهقان درخصوص مخاطبان امروز تئاتر گفت: نگاه مخاطبان امروز بسيار متفاوت شده به طوري كه اگر نقدي درخصوص افراد شاخص يا اشخاص خاص داشته باشند آن كار پرمخاطب خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: جريان نمايشنامه‌نويسي و هنر در كشور ما بسيار ضعيف شده و هيچ منتقدي نسبت به نمايش‌ها واكنشي از خود نشان نمي‌دهند و نقدي نمي‌نويسند و به نظر من الان منتقدان ما بي‌خاصيت‌ترين آدم ها هستند.

منوچهر شجاع طراح صحنه نمايش «شش و هشت» درخصوص نگاه گروه‌ها به طراحي صحنه عنوان كرد: در اين سال‌هايي كه مشغول طراحي صحنه بودم نگاه گروه‌هاي تئاتر به طراحي صحنه به گونه‌اي بود كه تاثيري بر نمايش نمي‌گذاشت در حالي كه بايد به طراحي صحنه به صورت مستقل فكر كرد.

وي ادامه داد: نوع ديگر از تجربه‌ي من با گروه‌هاي تئاتري اين گونه بوده كه از ابتدا در مرحله‌ي خوانش، تحليلي و ايده‌پردازي كارگردان و طراح صحنه با گفت‌وگو به ايده‌ي اصلي مي‌رسند.

شجاع با اشاره به نمايش «شش و هشت» و همكاري خود با نيما دهقان اظهار داشت: نيما دهقان از دوستان قديمي من است و با روحيات هم نيز آشنايي كامل داريم و او از معدود كارگردان‌هايي است كه به طراحي صحنه نگاه كارشناسانه دارد.

وي خاطرنشان كرد: طراحي صحنه‌ي «شش و هشت» با تركيبي از ايده‌ي من و نيما دهقان شكل گرفت.

گلناز گلشن طراح لباس نمايش «شش و هشت» درخصوص كليت لباس اين نمايش گفت: همكاري با نيما دهقان و منوچهر شجاع بركت بود و اهميت نيما دهقان به لباس و ازادي دادن او به من به عنوان طراح باعث شد تا با سختي كار كنار بيايم.

وي ادامه داد: در همان جلسات اوليه و گفت‌وگوهايي كه با كارگردان داشتم اتودهاي مختلفي زده شد اما در نهايت لباس اين نمايش آن چيزي شد كه در كار مي‌بينيد./ي2
برچسب ها: نیما دهقان ، شش ، هشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار