منوچهر اکبرلو، یکی از داوران جشنواره تئاتر استانی بوشهر، توجه گروه های نمایشی بوشهر به طراحی صحنه، حضور فرهنگ عامه در آثار، اختصاص عوامل زیاد در نمایش ها و تنوع سبک و اجرای آن ها را از مهم ترین ویژگی های جشنواره امسال دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران تئاتر، "منوچهر اکبرلو"، از داوران جشنواره تئاتر استانی بوشهر، نمایش های راه یافته به این دوره از جشنواره را دارای چهار ویژگی مشترک دانست و تشریح کرد: در مناطقی نظیر بوشهر، به خاطر هزینه بر بودن مواد دکور و همچنین نبود حمایت های مادی، به طراحی صحنه کمتر توجه می شود، اما تقریبا در تمام آثار جشنواره به طراحی صحنه به شکل مفصلی توجه شده بود که البته در برخی موارد، طراحی ها کاملا حساب شده و در خدمت اجرا و در پاره ای از موارد تزیینی بودند. ویژگی دیگر نمایش های استان بوشهر، حضور فرهنگ عامه در همه آثار بود. پرداختن به موجودات متافیزیکی مانند جن یا روایت آدم هایی که در برزخ یا زندگی پس از مرگ به سر می برند، در بسیاری از کارها به ویژه آثار بومی دیده می شد.

وی در ادامه افزود: در مورد نمایش های شهرستانی گفته می شود که به دلیل نبود بودجه و جای کافی و مناسب برای تمرین، بیشتر نمایش ها با دو یا سه بازیگر بسته می شوند، اما در بوشهر شاهد بودیم تمام اجراها، بازیگران و عوامل زیادی را به خود اختصاص داده اند. آخرین ویژگی نمایش های این استان نیز تنوع کارها بود؛ کارهای مذهبی، متافیزیکی و رئالیستی. این باعث خوشحالی است که جوانان بوشهری فقط از یک الگو استفاده نمی کنند.

این منتقد و کارشناس تئاتر در بخش دیگری از سخنانش به نقش موسیقی در آثار جشنواره استانی بوشهر اشاره کرد و گفت: به خاطر پررنگ بودن موسیقی در فرهنگ بوشهر، تقریباً در تمام کارها از موسیقی استفاده شده بود که البته موسیقی ها در برخی موارد به صورت تزیینی عمل می کرد. با این حال همه می کوشیدند در آثارشان، آوای سازها و نواهای سنتی شنیده شود.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره تئاتر بوشهر، از دو پلاتوی کوچک استفاده می شد که به دلیل حجم زیاد طراحی ها و عوامل، بخش زیادی از آن به صحنه اختصاص می یافت و تماشاگران کمی در دو نوبت جشنواره از آن ها استفاده می کردند. بنابراین کمترین توقع از اداره ارشاد بوشهر این است که اکنون که آن نمایش ها با هر زحمت و هزینه ای تولید و آماده اجرا شده اند، باید تا زمانی که کشش جذب تماشاگر را دارند، به نمایش در بیایند و جشنواره فقط محل معرفی آن ها باشد.

اکبرلو در همین خصوص با اشاره به استقبال اهالی بوشهر از جشنواره و نمایش ها بیان کرد: آثار حاضر در جشنواره امسال با توجه به استقبال جوانان بوشهری که حاضر بودند ساعت ها برای خرید بلیت در صف بایستند، ظرفیت ادامه اجرا پیش و پس از جشنواره را دارند؛ یعنی تا زمانی که یک نمایش تماشاگر دارد باید اجرا شود، چون به هر شکل و با هر زحمتی، تمام مراحل تولید و اجرا طی شده، اما متأسفانه شرایط اداری در بوشهر و استان های دیگر اجازه گسترش زمان اجرا را نمی دهد. از این رو، نمایش ها در جشنواره ها خلاصه می شوند و طبیعی است در این شکل برگزاری، گروه ها فقط تا چند روز خوشحال خواهند بود، ولی پس از گذشت چند روز، در می یابند شادی شان زودگذر بوده و جایزه واقعی شان را که اجرای تئاتر برای تماشاگر است، به دست نیاورده اند.

گفتنی است، منوچهر اکبرلو در کنار آرش دادگر و رضا صمدپور به داوری نمایش های جشنواره تئاتر استانی بوشهر پرداختند که از یکشنبه، 7 مهرماه، آغاز شده و چهارشنبه، 10 مهرماه، به کار خود پایان داد. /ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار