یک مدرس دانشگاه بر لزوم شناساندن آثار فاخر ادبی ایران به دنیا تأکید کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران تورج عقدایی، گفت: ایران پایگاه زبان و ادبیات فارسی در دنیاست و با وجود این‌که در کشورهای همسایه مانند افغانستان و تاجیکستان زبان فارسی وجود دارد، ولی در ایران با توجه به مطالعات علمی گسترده در این زمینه می‎توان ایران را پایگاه اصلی زبان و ادبیات فارسی دانست که تسلط به این زبان و منابع اصلی در کشور ما به صورت گسترده است.

او افزود: گستردگی زبان و ادبیات فارسی در جهان به گستردگی سایر زبان‎های دنیا نیست. در گذشته‏‌های دور گستردگی زبان فارسی بسیار بالا بود، به طوری که همراه با صادرات اقتصادی و نظامی، زبان فارسی نیز صادر می‌شد، ولی هم‌اکنون توانایی اقتصادی ایران به گونه‎ای نیست که همراه آن زبان فارسی نیز گسترش یابد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: زبان انگلیسی، زبان مشترک برخی دانش‎ها در دنیا مانند حقوق و علوم سیاسی و آلمانی زبان علومی مانند فن و فلسفه است که از این جهات در ایران توجه کم‌تری شده است.

عقدایی ادامه داد: برای صدور زبان فارسی به دنیا باید علاوه بر فعالیت‎‎های محققان، کمک‏‌های دولتی نیز همراه آنان باشد. همچنین بزرگان بسیاری در زبان و ادب فارسی هستند که همانند آن در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود و در کل دنیا مورد احترام هستند و به چهره ماندگار در کل دنیا تبدیل شده‎اند.

او همچنین اظهار کرد: هر روزگاری شاعر و نویسنده خود را دارد که در رشته خود مطرح هستند و نویسندگان و شاعران دوره معاصر که در سطح جهانی هستند، باید شناسانده شوند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: زنجان ، ادبی ، آثارفاخر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.