با ورود لپ‌تاپ‌های جدید سری K46 و K56 نسل تازه‌ای از لپ‌تاپ‌های میان قیمت وارد بازار شدند که استانداردهای طراحی حرفه‌ای را رعایت می‌کنند و در مقایسه با قیمت دارای مشخصات فنی مناسبی هستند.

 به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ ورود این محصولات نشان داده ایسوس به دنبال پایه‌گذاری یک الگوی ثابت برای لپ‌تاپ‌ها است و مانند اپل یا تینک‌پد‌های لنوو به سمت تولید یک طراحی اختصاصی با ویژگی‌های منحصر به فرد حرکت می‌کند. این موضوع را ورود لپ‌تاپ‌های سری X مانند X550‌ و X450‌نیز تایید می‌کنند و احتمالا از این پس بیشتر شاهد تولید لپ‌تاپ‌های ایسوس با بدنه باریک و جلای فلزی خواهیم بود. در ادامه بررسی یک مدل باریک و سبک با نام K46CB از ایسوس را مرور می‌کنیم که مجهز به پردازنده Core i7 و یک تراشه گرافیکی قوی برای اجرای محتوای سه‌بعدی و پردازش‌های موازی است.



طراحی
بدنه K46 نسبت به مدل‌های قبلی سری K مانند K55 کاهش چشمگیری داشته و با 35 درصد کاهش به 21 میلی‌متر رسیده است. این ضخامت در میان لپ‌تاپ‌های عمومی با قیمت زیر سه میلیون تومان کمتر دیده می‌شود و همین ویژگی را می‌توان یکی از مهمترین امتیازات K46CB دانست. در این لپ‌تاپ پوشش بدنه از جنس آلومینیوم انتخاب شده که استحکام بالای در برابر ضربه، خراش و سایر آسیب‌های فیزیکی دارد ضمن اینکه وزن دستگاه را در سطح قابل قبولی حفظ می‌کند. پوشش بیرونی دستگاه به رنگ نقره‌ای تیره یا نوک‌مدادی است و در وسط آن لوگوی ایسوس قرار دارد. نمای فلزی در این بخش به همراه خطوط افقی، یکنواختی نمای دستگاه را از بین می‌برد و ظاهر جذابی به آن می‌دهد. در قسمت داخلی نیز از همین بدنه استفاده شده با این تفاوت که رنگ بخش‌های داخلی نقره‌ای است. قسمت کیبورد و محل قرارگرفتن دست‌ها از جنس آلومینیوم و به صورت یکپارچه طراحی شده و تنها قسمت پلاستیکی دستگاه محدوده زیرین لپ‌تاپ است که برای افزایش مقاومت آن از کامپوزیت‌های مجهز به الیاف شیشه استفاده شده و به رنگ مشکی است. یکی از مزایای این شیوه طراحی به نحوه قثرارگیری اجزای درونی مربوط می‌شود که علیرغم افزایش فشردگی منجر به حذف درایو نوری نشده است.
فریم باریک اطراف پنل در قسمت پایین دارای یک بریدگی است که در این محل باتری نصب می‌شود. به دلیل فشردگی اجزای درونی ایسوس قسمتی از باتری را به صورت برجسته طراحی کرده که در بالای صفحه کلید و در زیر پنل قرار می‌گیرد. صفحه نمایش در k46cb ضخامت اندکی دارد و در دو سوی باتری توسط لولاها به بدنه متصل می‌شود.


صدا و تصویر
پنل نمایشگر 14 اینچی K46CB دارای وضوح نرمال است و اگر چه از این بابت نمی‌توان امتیازی به آن داد اما در مقابل ایرادی هم به آن وارد نیست. این صفحه نمایش دارای وضوح 768*1366 است و برای تامین نور پس‌زمینه آن از LED استفاده می‌شود. این ویژگی علاوه بر اینکه کنتراست تصویر را هنگام مشاهده فیلم افزایش می‌دهد در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی می‌کند. روشنایی نمایشگر براق این مدل در حدود 200 لوکس است که از میانگین لپ‌تاپ‌ها کمی پایین‌تر است ولی برای استفاده در محیط‌های داخلی محدودیتی ندارد. یکی دیگر از مواردی که در مورد پنل می‌توان به اشاره کرد زاویه دید 45 درجه آن است. این زاویه برای نمایش مستقیم تصاویر کیفیت خوبی دارد ولی برای مشاهده از اطراف باعث افت محسوس کیفیت رنگ می‌شود. پنل‌های براق هنگام استفاده در محیط‌های پرنور ممکن است تصاویر پس زمینه را منعکس کنند اما در مقابل کیفیت رنگ بهتری دارند و تصاویر در آنها درخشنده‌تر از پنل‌های مات هستند.
امکانات صوتی این دستگاه روی فناوری انحصاری ایسوس به نام سونیک مستر متمرکز شده است. این فناوری باعث افزایش شدت صدا و شفافیت آن می‌شود در نتیجه K46CB در مقایسه با مدل‌های مشابه خود می‌تواند کیفیت صدای بهتری در حجم بیشتر داشته باشد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این مدل در زمینه فناوری‌های صوتی استفاده از یک فضای داخلی برای افزایش کیفیت صدا است. اسپیکرها، صدا را در یک فضای داخلی پخش می‌کنند که برای اسپیکر سمت راست حدود 13 و برای اسپیکر سمت چپ حدود 8.5 سانتی‌متر مکعب است و از این طریق با اشباع صوتی در این محفظه داخلی و سپس انتشار آن، میزان شدت صدا به 76 دسی‌بل می‌رسد.


مشخصات فنی
ویژگی‌های فنی یکی از مهمترین تردید‌های کاربران در مورد K46CB است و عمدتا به نوع پردازنده که از گروه مدل‌های کم‌مصرف است مربوط می‌شود. مدل مورد بررسی ما مجهز به پردازنده Core i7 بود که یک مدل دو هسته‌ای با فرکانس پایه 2 گیگاهرتز به نام Core i7 3667U است. این پردازنده دارای توان مصرفی 17 وات است که در مقایسه با مدل‌های عادی حدود 50 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. در مقابل توان پردازشی این مدل نسبت به یک پردازنده نرمال مانند 3630QM بین 20 تا 30 درصد پایین‌تر است. نکته مهم در مورد این پردازنده به توان حرارتی آن ارتباط دارد که برای یک مدل باریک مانند K46CB حیاتی است. در این لپ‌تاپ به دلیل فشردگی زیاد قطعات درونی، جریان هوا و دفع حرارت در مقایسه با مدل‌های ضخیم پایین‌تر است و باید از پردازنده‌ای استفاده شود که میزان حرارت تولیدی آن در سطح قابل قبولی باشد. از نظر کارایی نیز می‌توان گفت پردازنده این لپ‌تاپ در کاربردهای روزانه تفاوتی با مدل‌های عادی ندارد و می‌تواند فعالیت‌هایی مانند مرور وب، مشاهده فیلم، کار با اسناد متنی و سایر پردازش‌های رایج روزمره را با سرعت قابل قبولی اجرا کند. در نتیجه برای کاربردهای حرفه‌ای مثل پردازش‌های محاسباتی سنگین نمی‌توان یک مدل لوکس مانند K46CB را پیشنهاد کرد.





تراشه گرافیکی این مدل از نوع GT740M است که در گروه گرافیکی‌های عمومی قرار دارد و در مقایسه با مدل‌های رایج نسل قبل مثل GT630 یا GT640 در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. توسط این تراشه اغلب گیم‌‌های جدید در سطح جزییات متوسط قابل بازی هستند و تصاویر با سرعت بالای 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند. علیرغم فدرت و کارایی GT740M با افزایش وضوح و جزییات نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. این تراشه به همراه دو گیگابایت حافظه DDR3 اجرا می‌شود  و دارای 384 هسته پردازشی است در نتیجه علاوه بر اجرای بازی‌ها می‌توان در پردازش‌های پیکسلی مانند نرم‌افزار فتوشاپ یا سایر برنامه‌های گرافیکی به سیستم کمک کند.
از دیگر مشخصات این مدل می‌توان به 6 گیگابایت حافظه DDR3 با فرکانس 1600 مگاهرتز اشاره کرد. این ظرفیت در دو ماژول 4 و 2 گیگابایتی تقسیم شده است و از پهنای باند دو کانال استفاده می‌شود. ذخیره‌سازی اطلاعات در این مدل بر عهده یک هارددیسک یک ترابایتی است که با سرعت 5400 دور در دقیقه اجرا می‌شود.

نتیجه
لپ‌تاپ K46CB برای کاربران عمومی طراحی شده اما با ویژگی‌های لوکس خود، ظاهر یک مدل حرفه‌ای را دارد. این دستگاه از پردازنده‌های Core i7 به همراه تراشه گرافیکی GT740 استفاده می‌کند که برای اغلب فعالیت‌های روزمره و نیمه‌حرفه‌ای مناسب است. بنابراین می‌توان K46CB را برای اغلب کاربران توصیه کرد. توجه داشته باشید که این مدل برای پردازش‌های سنگین طراحی نشده و بطور کلی در این محدوده قیمت نمی‌توان محصولی یافت که قابلیت‌های یک ایستگاه پردازشی را داشته باشد. ضخامت 21 میلی‌متری، وزن پایین در حدود 2 کیلوگرم، تاچ‌پد بزرگ و کیفیت صدای عالی از دیگر امتیازات این مدل هستند.

گزارش از: حسین عالیان
برچسب ها: دریچه ، بررسی ، لایفوتک ، ایسوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
pedram
۱۹:۵۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۲
درباره ی لبتاب سونی واپل هم درباره شون وقیمتشون چیزی بزارین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۲۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۲
سلام خیلی عالی بود سپاس گذار!
میشه در مورد سری
ASUS N-56-Vb
مقاله ای قرار دهید!
Iran (Islamic Republic of)
yafrouz
۱۲:۵۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۲
Roche asli migin gadid
آخرین اخبار