Y510P به دلیل استفاده از تراشه گرافیکی GT 750M و پردازنده‌های Core i7‌ نسل چهارم می‌تواند اغلب بازی‌های امروزی را با جزییات متوسط و بالا اجرا کند و با توجه به مشخصات فنی، امکانات و ویژگی‌های ظاهری می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای کاربران حرفه‌ای باشد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ لپ‌تاپ گیم لنوو Y510P یکی از نوت‌بوک‌های سری بازی است که در آن از پردازنده‌های نسل چهارم اینتل (Haswell) استفاده شده و مجهز به کارت گرافیکی GT 750M است. در این مدل می‌توان با خروج درایو نوری یک کارت گرافیکی را جایگزین آن کرد و با پیکربندی SLI به توان گرافیکی دو برابر دست یافت. البته کاربرد این قسمت به بخش گرافیکی محدود نمی‌شود و امکان استفاده از هارددیسک، فن و درایو نوری فراهم شده است. از دیگر ویژگی‌های برجسته Lenovo Y510P می‌توان به بدنه آلومینیومی، صفحه نمایش Full HD و اسپیکرهای قدرتمندJBL  اشاره کرد. در این مطلب نقد بررسی یکی از مدل‌های سری Y از گروه آیدیاپد لنوو را می‌خوانید که در یک ماه گذشته با گارانتی دو ساله شرکت سازگار ارقام وارد بازار ایران شده است.

لنوو تینک‌ پد و آیدیا پد

لنوو یک برند تولیدکننده رایانه چینی است که توانست خط تولید رایانه‌های شخصی شرکت آمریکایی IBM را خریداری کند. بعد از این خرید استانداردهای جدیدی برای محصولات لنوو تعریف شدند و این شرکت اکنون پس از HP مقام دومین تولیدکننده لپ‌تاپ در جهان را کسب کرده است. لپ‌تاپ‌های لنوو به دو گروه تینک‌پد و آیدیا پد تقسیم می‌شوند. مدل‌های سری تینک‌پد دارای استانداردهای قدیمی شرکت IBM هستند و شامل مدل‌های حرفه‌ای برای کسب و کارهای مختلف می‌شوند. تینک‌پدها قیمت بالایی دارند و در مقابل آنها، رده عمومی آیدیاپد با هدف تولید محصول برای کاربران عمومی ایجاد شده است. لپ‌تاپ‌های آیدیاپد به چندین زیر گروه تقسیم می‌شوند که از میان آنها می‌توان به مدل‌هایB، G و V برای رده متوسط و ارزان، سری Z برای کاربلن متوسط و نیمه‌حرفه‌ای و سری Y برای مصرف‌کنندگان حرفه‌ای اشاره کرد. سری Y‌دارای مدل‌های مختلفی برای گیم، کاربردهای مهندسی و طراحی است.

بدنه

بدنه در لپ‌تاپ گیم Y510P مانند مدل قبلی خود یعنی لنوو Y500 از جنس آلومینیوم است که به شکل زبر با خطوط افقی طراحی شده و به رنگ خاکستری تیره (نوک‌مدادی) تولید می‌شود. غیر از بخش زیرین دستگاه که از جنس پلاستیک مسلح ساخته شده سایر بخش‌ها دارای بدنه آلومینیومی هستند. بدنه بیرونی فرم برجسته دارد و دو خط مایل را در پشت پنل مشاهده می‌کنید. مانند دیگر مدل‌های مخصوص بازی در Y510P نیز درابعادی بزرگ‌تر از مدل‌های عادی تولید می‌شود.

اندازه این مدل ۳۸۶*۲۵۸ میلی‌متر و ارتفاع آن نیز ۳۵ میلی‌متر است. بنابراین با یک دستگاه ظریف و کوچک روبرو نیستیم و وزن ۲٫۷ کیلوگرمی این دستگاه نیز نشان می‌دهد جزییات درونی زیادی در Y510P ‌مورد توجه قرار گرفته است. با وجود این وزن و اندازه باید گفت این مدل نسبت به استانداردهای رایج در میان مدل‌های مخصوص بازی سبک‌تر و کوچک‌تر است.

بدنه مشکی در ترکیب با رنگ قرمز که در بخش‌هایی مثل کیبورد و اسپیکر استفاده شده ظاهر جذابی به این مدل داده و نمای کاملی از یک نوت‌بوک گیم را نشان می‌دهد. بدنه بیرونی جلای فلزی دارد و نمای لوکس به این مدل می‌دهد اما در مقابل لک اثر انگشت روی آن به راحتی خودنمایی می‌کند. پایه‌های درونی در بخش‌های مختلف مانند کیبورد مقاومت دستگاه در برابر فشار را افزایش می‌دهند و یکی از دلایل افزایش وزن نیز استفاده از همین استحکامات داخلی است.


صفحه نمایش  و اسپیکر

لپ‌تاپ‌های سری Y510P دارای تنوع در مشخصات هستند و یکی از مواردی که در میان مدل‌های مختلف تفاوت دارد صفحه نمایش است. برخی از این مدل‌ها با نمایشگر Full HD یا صفحه نمایش مات و وضوح ۱۶۰۰*۹۰۰ ارایه می‌شوند و برخی دیگر مانند نمونه مورد بررسی ما با نمایشگر براق با پوشش سخت و وضوح ۱۳۶۶*۷۶۸ تولید شده‌اند. در نوت‌بوک‌های رده گیمینگ معمولا از این وضوح استفاده نمی‌شود با این حال لنوو برای حفظ تنوع قیمت در این مدل‌ها از یک نمایشگر عادی استفاده کرده است که اگرچه نمی‌توان آن را یک عیب برای دستگاه در نظر گرفت اما در میان مزایای آن هم قرار نمی‌گیرد.


بر اساس اطلاعات بدست آمده از بررسی نرم‌افزاری، این نمایشگر ساخت کنسرسیوم LG Philips است و از نظر روشنایی و کیفیت رنگ در سطح مناسبی قرار دارد با این حال مانند سایر مدل‌های عمومی زاویه دید آن محدود است و هنگام مشاهده تصویر از زوایای غیرمستقیم، کیفیت رنگ‌ها افت پیدا می‌کنند. سطح روشنایی این پنل ۲۲۰ لوکس محاسبه شده و میزان کنتراست واقعی آن ۴۰۰ به ۱ است.

دو اسپیکر حرفه‌ای ساخت JBL برای پخش صدا در این مدل استفاده می‌شوند که کیفیت صدای آنها عالی است و علاوه بر حجم مناسب برای انتشار صدا دارای شفافیت لازم نیز هستند. وجود این اسپیکرها در بازی کارایی خود را نشان خواهد داد زیرا افکت‌های صوتی زیادی در گیم‌ها استفاده می‌شود.

پردازنده i7-4700MQ

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های لپ‌تاپ گیم لنوو Y510P استفاده از پردازنده‌ نسل چهارم اینتل (Haswell) با نام Core i7-4700MQ است که به تازگی معرفی شده و به زودی جایگزین پردازنده‌های حرفه‌ای آیوی‌بریج مانند ۳۶۳۰QM خواهد شد. از مشخصات این پردازنده چهار هسته‌ای می‌توان به فرکانس پایه ۲٫۴ گیگاهرتز و ۶ مگابایت کش لایه سوم اشاره کرد. فناوری‌های پردازشی مانند هایپرتریدینگ برای افزایش تعداد هسته‌های مجازی و توربو بوست برای افزایش خودکار فرکانس تا ۳٫۴ گیگاهرتز در این مدل بهبود یافته‌اند و با معماری ساخت ۲۲ نانومتر تولید می‌شوند.

یکی از مهمترین پیشرفت‌های این پردازنده در بخش گرافیکی آنها مشاهده می‌شود که با ارتقا هسته گرافیکی به مدل HD 4600 کیفیت بهتری در پردازش تصاویر ارایه می‌کند. این پردازنده‌ از نوع ۴۷ وات است و در میان مدل‌های پرمصرف قرار می‌گیرد در مقابل توان پردازشی بهتری نسبت به مدل‌هایی با مصرف پایین‌تر دارد.

تراشه گرافیکی GT750M

تراشه گرافیکی جیفورس GT750M آخرین تراشه از رده عمومی است و بعد از آن تراشه‌های حرفه‌ای مانند سری GT760 قرار دارند. توان پردازش این تراشه برای اجرای بازی‌ها در سطح جزییات متوسط و بالا مناسب است و اغلب بازی‌های جدید را می‌توان با کیفیت قابل قبولی اجرا کرد. در این تراشه از ۳۸۴ هسته پردازشی استفاده شده که به همین دلیل GT 750m علاوه بر اجرای بازی‌ها می‌تواند در پردازش‌های موازی نیز به سیستم کمک کند. در کنار پردازنده گرافیکی از دو گیگابایت حافظه پرسرعت GDDR5 استفاده شده که در مقایسه با مدل‌های DDR3 دارای سرعت و پهنای باند بیشتری هستند. این حافظه از طریق یک رابط ۱۲۸ بیتی می‌تواند تا ۸۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشد.

توان پردازش این کارت در مقایسه با تراشه‌هایی مثل GT650 و GT660 اندکی بالاتر است با این حال برای اجرای کامل جزییات در بازی‌ها ممکن است محدودیت داشته باشد. به عنوان مثال در بازی سنگین Company of Heroes 2 فقط می‌توان در پایین‌ترین سطح بازی را اجرا کرد یا در بازی Tomb Raider زمانی که سطح جزییات روی حالت ultra در وضوح فول اچ دی باشد عملکرد کارت کمتر از ۲۰ فریم بر ثانیه است اما در همین بازی با کاهش جزییات به سطح high سرعت اجرا به ۴۰ فریم بر ثانیه می‌رسد.

پس برای انتخاب یک لپ‌تاپ حرفه‌ای گیم لازم است از مدل‌هایی با تراشه قوی‌تر استفاده کنید که قیمت آن تا دو برابر Y510P ممکن است افزایش یابد. ضمن اینکه یکی دیگر از مدل‌های Y510P‌ نیز دارای دو کارت گرافیکی GT750M با پیکربندی SLI است که سرعت بیشتری ارایه می‌کند.

پورت‌ها

در جلوی دستگاه Y510P‌ می‌توان کارتخوان را مشاهده کرد و در این قسمت درگاه دیگری دیده نمی‌شود. بیشترین تراکم پورت‌ها در سمت چپ دستگاه است که در آن دو درگاه نسل سوم USB در کنار پورت‌های تصویری HDMI و VGA قرار گرفته‌اند. درگاه شبکه و محل اتصال آداپتور نیز در همین بخش قرار دارد. اگر به محفظه خروج هوا در حاشیه سمت چپ دستگاه دقت کنید یک سینک بزرگ مسی برای خنک‌سازی بخش‌های داخلی را خواهید دید. این سینک به کمک پره‌های خود سطح تماس با جریان هوا را افزایش می‌دهد و در کاهش دمای دستگاه موثر است.

یک دکمه کوچک نیز در بالای همین بخش قرار دارد که برای بازیابی نسخه پشتیبان استفاده می‌شود و سیستم عامل را به شرایط قبل برمی‌گرداند. البته برای استفاده از این ویژگی باید قبلا از طریق نرم‌افزار مخصوص لنوو یک نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید.

حاشیه سمت راست لپ‌تاپ گیم لنوو Y510P محل قرارگیری درایو نوری است که می‌توان آن را جدا و به جای آن یک کارت گرافیکی یا قطعات دیگر مانند فن و هارددیسک نصب کرد. با کمک این ویژگی طرفداران گیم می‌توانند به راحتی لپ‌تاپ خود را ارتقا دهند و با خرید یک کارت گرافیکی مستقل و نصب آن در محل درایو نوری، قدرت پردازش گرافیکی دستگاه را تا دو برابر افزایش دهند.

در این قسمت یک درگاه USB‌ دیده می‌شود که به رنگ زرد طراحی شده و برای شارژ ابزارک‌ها حتی در زمانی که دستگاه خاموش باشد کاربرد دارد. دو جک صوتی برای نصب هدفون و میکروفون نیز در این قسمت قرار گرفته است.

کیبورد و تاچ‌پد

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های ظاهری لپ‌تاپ گیم لنوو Y510P کیبورد آن است. کلیدهای این کیبورد به شکل جزیره‌ای طراحی شده‌اند و مطابق با فناوری Accutype لنوو هستند. در این فناوری کلیدها به صورت مقعر طراحی می‌شوند و یک خمیدگی کوچک در پایین آنها قرار دارد که شکل لبخند به آنها می‌دهد. طراحی کلیدها به این شیوه باعث افزایش دقت تایپ و استفاده از کلیدها می‌شود ضمن اینکه اندازه دکمه‌ها نیز در سهولت استفاده از آنها بی‌تاثیر نیست و هر کدام از دکمه دارای فرم مربعی با ضلع ۱۴٫۵ میلی‌متر هستند. کار با کیبوردها لذت‌بخش است و از حساسیت کافی برای استفاده برخوردارند.

کلیدها دارای نور پس زمینه با دو شدت روشنایی هستند و زمانی که این نور روشن باشد کلیدها به رنگ قرمز درخشان دیده می‌شوند. برای استفاده از این روشنایی کافی است کلیدهای FN و Space را بطور همزمان فشار دهید.

تاچ پد این دستگاه برای گیمرها عملا بدون استفاده است و آین گروه از کاربران همواره ماوس را ترجیح می‌دهند با این حال یک تاچ پد بزرگ در اندازه ۱۰۶*۷۰ میلی‌متر در این مدل استفاده شده است و قدرت تشخیص لمس مناسبی دارد. سطح لمسی این تاچ‌پد فاقد کلیک‌های چپ و راست است و برای این کاربردها از فشار روی همان بخش انتهایی تاچ‌پد استفاده می‌شود.

نتیجه

لپ‌تاپ گیم لنوو Y510P در واقع یک لپ‌تاپ مالتی مدیا است اما کارایی آن در بازی‌ها کاملا قابل قبول است. اگر این لپ‌تاپ را با مدل‌های گیمینگ حرفه‌ای مقایسه کنیم برای کاربران عمومی بلا استفاده خواهد بود زیرا در مدل‌های قدرتمند گیم از تراشه‌های گرافیکی بهتری استفاده می‌شود و معمولا دارای پیکربندی SLI و دو کارت گرافیکی هستند در مقابل قیمت آنها برای گروه قابل توجهی از کاربران منطقی نیست. اما Y510P به دلیل استفاده از تراشه گرافیکی GT 750M و پردازنده‌های Core i7‌نسل چهارم می‌تواند اغلب بازی‌های امروزی را با جزییات متوسط و بالا اجرا کند و محدودیت زیادی در این زمینه ندارد. ضمن اینکه این مدل از نظر مشخصات سخت‌افزاری دارای ویژگی‌های مطلوبی است و برای سایر کاربردها مانند اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و مهنسی هم توان بالایی دارد. این لپ‌تاپ اگرچه در میان مدل‌های گران قیمت سری Y قرار می‌گیرد اما با توجه به مشخصات فنی، امکانات و ویژگی‌های ظاهری می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای کاربران حرفه‌ای باشد تنها باید به وزن و اندازه آن توجه کرد ضمن اینکه نمایشگر این مدل هم دارای کیفیت متوسط است.

گزارش از: حسین عالیان

برچسب ها: دریچه ، بررسی ، لایفوتک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
mobin
۲۱:۵۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
سلام من میخوام این لپ تاپو بخرم میخوام بدونم تو ایران پیدا میشه
Iran (Islamic Republic of)
Alireza
۲۱:۲۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
Man In laptopo 2 hafteh pish kharidam fagat ye kaalame begam alieeeeeeeee ...
batrish ke fogoladas sakhtafzaresham ke tasavor kardani nis ram16 hdd1t gpu2gb cpui7-4700mq xubeeee raziammmm o aliyeeeeeee
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۱۲:۵۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
آدم این هارو مکه تو خواب ببینه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا سیاوشی
۰۲:۵۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۳
اظلاعاتت کامل و دقیق بود مرسیی
فقظ یه عکس گزاشتی که بجای سی دی رام
کارت گرافیک قرار گرفته میتونی بیشتر راجبه این کارت گرافیک توضیح بدی؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۴۸ ۲۰ تير ۱۳۹۳
خیلی دوست دارم این لپ تاپ رو داشته باشم
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۱:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام من این لب تاپ رو گرفتم ازش خیلی راضی هستم
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۱:۰۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۲
سلام.مشکل turbo boost چیه تو این مدل کلا این لبتاپ نداره یا با نرم افزار حل میشه؟؟؟؟مرسی
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۱۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
قیمتش حدود 3.5-4
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۹:۳۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۲
من شنیدم که این لپ تاپ تو ایران نمیاد درسته ؟
اگه میاد می شه زمانش رو بگین
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۱:۱۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۲
سلام.
تشکر بابت زحماتتون.
قیمت این لپ تاپ چقدره. برای تدوین و انیمیشن مناسبه؟
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۴:۰۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
راست میگه چرا قیمت رو نزدید>؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار