تحلیلگر مسائل بین المللی اظهار کرد: روحانی پس از انتخابات در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشت، مجوز مذاکره با آمریکا را گرفت.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، فواد ایزدی در نشستی با موضوع بررسی روابط خارجی دولت جدید با عنوان «چرا مرگ بر آمریکا»، که در مسجد حجت المهدی برگزار شد، تصریح کرد: با این که رئیس جمهور جواز مذاکره با آمریکا را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است، اما مجوز رهبری برای مذاکره با آمریکا فقط در بحث هسته‌ ای برای رسیدن به نتیجه است و نه را با آمریکا.

وی با تاکید بر این که رویکرد امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در حکومت داری این گونه بوده و هست که سعی می کردند تا رئیس جمهور منتخب مردم را کمک کنند، افزود: این مسئله در مورد تمامی روسای جمهور سابق ایران صادق است.

ایزدی ادامه داد: مقام معظم رهبری با توجه به این رویکرد، مجوز مذاکره هسته ای با آمریکا را دادند اما با این حال ایشان در سخنرانی های خود بارها تاکید کردند که به این تعامل ها خوش بین نیستند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید بر این که در مسائل سیاست خارجی آمریکا برخلاف ایران، کنگره حرف اول و آخر را می زند، افزود: در ایران، مجلس شورای اسلامی در مباحث سیاست خارجی قدرت نیست و برخی دیگر از نهادها حرف اول را می زنند و قدرت سیاسی محسوب می شوند.

وی با بیان این که در کنگره آمریکا، وضعیت آمریکا خیلی خوب نیست، عنوان کرد: لابی صهیونیست ها در کنگره آمریکا بسیار زیاد و به گونه ای است که اگر قانونی برای تحریم ایران در کنگره رای گیری شود، با رای بالایی تصویب خواهد شد.

ایزدی افزود: تصمیم‌گیرنده اصلی در آمریکا کنگره است؛ به طوری که حتی علاوه بر وزیر امور خارجه، معاونان وزیر امور خارجه و سفیران نیز باید از کنگره رأی اعتماد بگیرند و این کنگره شدیداً تحت تأثیر لابی‌های صهیونیستی است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به تحریم بنزین که در کنگره آمریکا به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: در تحریم بنزین، با این که اوباما مخالف بود اما با رای 100 درصدی در کنگره آمریکا به تصویب رسید.

به گفته وی مشکل اصلی جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی، کنگره آمریکا است.

ایزدی با بیان این که نباید انتظار داشت تا مشکلات اقتصادی کشور سریعا برطرف شود، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت سخنان روحانی در سازمان ملل، تاکید بر داشتن پشتوانه مردمی بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل، ایران را متهم به ساخت سلاح هسته‌ای کرد که البته این مخالف اظهار نظر نهاد‌های امنیتی آمریکا است؛ به طوری که رئیس یکی از نهادهای امنیتی آمریکا اخیراً در کنگره این کشور گفته که ما نمی‌دانیم مقامات ایرانی خواستار ساخت سلاح هسته ای هستند یا خیر و یا این که ایران توان سلاح هسته‌ای دارد یا نه که این تناقض می‌توانست در سخنرانی رئیس جمهور برجسته‌تر شود.

وی اضافه کرد: اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل، با گفتن این که اگر منافش کشورش به خطر افتد به ایران حمله نظامی می کند، علاوه بر تهدید ایران به حمله نظامی، منطقه را نیز تهدید کرد.

ایزدی با تاکید بر این که سفر روحانی به نیویورک جنبه های مثبت فراوانی داشت، تصریح کرد: اما رئیس جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل، در نقد نظام سله کمتر از روسای جمهور سابق ایران سخن گفت و موضع گرفت.

وی ادامه داد: انتظارات مردم مبنی بر لغو سریع تحریم‌ها ناشی از ارتباط با امریکا می‌تواند موج وسیعی از انتظارات را ایجاد کرده و مثل یک بمب اجتماعی خطرناک باشد.

ایزدی با بیان اینکه نباید به گونه‌ای حرف بزنیم که انتظارات مردمی برای لغو تحریم‌ها زیاد شود، تصریح کرد: انتظارات فزاینده درباره لغو تحریم‌ها می‌تواند مانند یک بمب اجتماعی خطرناک باشد و مقامات دولت یازدهم باید به گونه‌ای حرف بزنند که این توقعات یک باره فوران نکند

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به بودجه 100 میلیون دلاری آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، ابراز کرد: اوباما در سازمان ملل بیان کرد که ایالات متحده به دنبال براندازی نیست؛ در حالی که این بودجه هنوز وجود دارد و حذف نشده است. البته اوباما در سخنرانی خود دموکراسی در ایران را به رسمیت شناخت که این موضوع مهمی است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز در آمریکا سه جناح اصلی در ارتباط با ایران وجود دارد، افزود: طیف صهیونیست به عنوان اصلی‌ترین جناح فعال در این کشور در اکثریت بوده و دو جناح دیگر که تا حدودی حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسند هنوز در اقلیت قرار دارند، از این رو دیپلماسی دولت یازدهم باید بتواند این اقلیت را به اکثریت تبدیل کند.

وی همچنین با اشاره به این که لزوماً هر گفتگویی مذاکره به حساب نمی آید، خاطرنشان کرد: در مسئله مذاکره ایران و آمریکا، طرف آمریکایی اصولاً هیچ گاه به دنبال مذاکره به این معنا که امتیازی داده و امتیازی در مقابل گرفته شود، نبوده است.

وی در پایان گفت: آمریکا بحث هسته‌ای را بهانه‌ای قرار داده تا به مردم ایران فشار وارد کند و اگر مسئله هسته‌ای حل شود هزار بهانه دیگر به وجود می‌آورند./س

برچسب ها: موضوع ، بررسی ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.