وبا (التور)، يك بيماري قابل كنترل است و در برخي دوره ها به دلايل متعدد شيوع مي يابد كه در صورت رعايت نكردن اصول بهداشتي خطرآفرين است.

گرچه روند رشد اين بيماري به دليل آشنايي بيشتر شهروندان و اطلاع رساني مسوولان مربوطه به حداقل رسيده، اما بي توجهي به توصيه هاي پزشكي به منظور جلوگيري از شيوع اين بيماري مي تواند سلامت انسان را در كوتاهترين زمان ممكن به خطر بياندازد.

معاون شبكه بهداشت و درمان شهرستان دماوند درباره اين بيماري در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: وبا، بيماري اسهالي است كه توسط باكتري به نام ويبريو كلرا ايجاد مي شود.

دكتر حسن خيرخواه افزود: ميكروب اين بيماري بيشتر در آب وجود دارد و از طريق خوردن آب آلوده پس از عبور از معده و روده تكثير يافته و سبب ترشح سم و افزايش دفع آب و املاح از ديواره روده مي شود كه با علامت اسهال همراه است.

وي هشدار داد : ميكروب بيماري وبا از طريق مدفوع انسان در محيط پخش شده و مي تواند آب و غذا را آلوده كند.

دكتر خيرخواه شايع ترين راه انتقال اين بيماري را مصرف آب آشاميدني عنوان كرد و افزود: بيماران وبايي به طور مشخص دچار اسهال آبكي همراه با از دست دادن آب بدن مي شوند.

وي گفت: با وجود خطرناك بودن وبا، مي توان اين بيماري را با مايع درماني خوراكي يا تزريق و جايگزيني املاح درمان كرد.

معاون شبكه بهداشت و درمان دماوند، از شهروندان خواست، توصيه هاي بهداشتي را جدي بگيرند.

روش هاي انتقال

وبا منحصرا از طريق آب يا غذاي آلوده منتقل مي شود؛ انتقال، توسط تماس مستقيم فرد به فرد مانند تماس با بيمار به ندرت اتفاق مي افتد.

شرايط محيطي مناسب براي شيوع وبا

مناطقي كه آب سالم و بهداشت محيطي مناسبي ندارند، در معرض خطر شيوع وبا هستند.

مناطقي چون نقاط شهري كه آب آن به مقدار كافي كلرزني نمي شود، مناطق روستايي كه به لوله كشي و چاه‌هاي حفاظت شده دسترسي ندارند و مناطقي كه توالت و سيستم فاضلاب در آنها معمولا استفاده نمي شود.

عوامل فردي موثر در شيوع وبا

عوامل فردي كه موجب مقاومت در برابر بيماري وبا مي شود شامل ايمني ناشي از عفونت قبلي با باكتري وبا و تغذيه نوزاد با شير مادر است، از آنجا كه عامل وبا در محيط اسيدي نمي تواند زندگي كند، بنابراين بيماراني كه داروهاي آنتي اسيد مصرف مي كنند يا توليد اسيد معده در آنها كم است، براي ابتلا به وبا مستعدتر مي باشند.

دوره نهفتگي

دوره نهفتگي معمولا يك تا سه روز است كه مي تواند از چندين ساعت تا پنج روز به طول انجامد. علائم بيماري ۲ تا ۳ روز طول مي كشد كه در بعضي از بيماران تا پنج روز ادامه مي يابد.

علائم و نشانه ها

علائم شاخص بيماري اسهال آبكي، استفراغ و از دست رفتن آب بدن مي باشد. شروع بيماري با اسهال آبكي حجيم، بدون تب و دل پيچه بوده و مدفوع حالت آب برنجي دارد. معمولا بدون بو بوده يا بوي ماهي دارد . استفراغ و گرفتگي دردناك در پاها شايع مي باشد. در موارد شديد بيمار دچار دل پيچه و درد دست ها و پاها مي شود.

رعايت موارد زير را از سوي شهروندان ضروري است:

از آب آشاميدني سالم استفاده كنيد.

در مناطقي كه دسترسي به آب تصفيه شده و لوله كشي وجود ندارد و از آب چاه، تانكرها، چشمه ها و ... استفاده مي شود، حتما آب را قبل از مصرف بجوشانيد يا كلرزني كنيد.

مواد غذايي يا خوراكي را از دست فروش ها نخريد.

در آب رودخانه، جوي ها يا استخرهاي آلوده شنا نكنيد.

از مصرف يخ غيربهداشتي خودداري كنيد.

از مصرف غذاهاي آماده و غيربهداشتي مثل آب ميوه، معجون، بستني و ساندويچ خودداري كنيد.

از ميوه هاي شسته شده و سبزيجات ضدعفوني شده استفاده كنيد.

قبل از تهيه، توزيع و خوردن غذا حتما دست ها را با آب و صابون بشوييد.

دست ها را بعد از رفتن به توالت و نيز قبل از دست زدن به مواد غذايي و خوراكي حتما با آب و صابون سه تا پنج دقيقه بشوييد.

مواد غذايي را در معرض مگس و آلودگي هاي ديگر قرار ندهيد و حتما در يخچال نگهداري كنيد.

هنگام سفر آب و غذاي سالم همراه داشته باشيد يا از نوشيدني ها و غذاهاي با بسته بندي مطمئن استفاده نماييد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.