هزينه تامين مالي براي بخش توليد بايد به سمت نرخ تعادلي و مناسب برود تا دسترسي توليد به منابع راحت تر فراهم شودو در برخي از مواقع نيز دولت بايد ما به التفاوت آن را از طريق يارانه جبراني کمک هاي خدمات فني يا بودجه عمومي تامين کند.

کوروش پرويزيان کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه تامين مالي بخش توليد يک موضوع حياتي است که بايد به آن پرداخته شود گفت: يکي از موضوع هايي که در حال حاضر بخش توليد را دچار مشکل کرده هزينه بالاي تامين مالي در کشور است که در گام نخست بايد اين هزينه را کنترل کرد، سپس کاهش داد تا شرايط براي فعالان اين بخش بيش از پيش فراهم شود.

وي در ادامه گفت: تامين مالي با سود بالاي 20 درصد و امکان بازپرداخت آن براي فعالان توليدي در شرايط کنوني که با مشکلات زيادي روبرو هستند بسيار سخت است و در حال حاضر نرخ هاي تسهيلات به دليل تورمي که وجود دارد دسترسي توليدکنندگان به منابع را با مشکل مواجه کرده است در اين راستا بايد شرايطي را ايجاد کرد که نرخ سود تسهيلات براي بخش توليد تعادلي باشد.

پرويزيان براي بهبود شرايط فعاليت بخش توليد به برخي از مقررات جهت تامين مالي کنوني با محدوديت هايي روبرو شو که بايد در اين قوانين بازنگري صورت گيرد.

وي تامين مالي شرکت هاي بزرگ توسط شبکه بانکي را در کنار سرمايه پايين بانکها مورد توجه قرار دارد و يادآور شد: تمامي اين عوامل باعث شد تامين مالي اين بخش ها دچار مشکل شود که ضرورت دارد بازنگري معقولي در اين روش ها صورت گيرد و تامين مالي و منابع شرکتهاي بزرگ توسط روش هاي ديگر انجام شود.

پرويزيان ورود به کارگيري ابزارها و روش هاي جديد تامين مالي از جمله صندوق هاي پس انداز و سرمايه گذاري را مورد اشاره قرار داد و افزود: ايجاد تنوع در روش هاي تامين مالي مي تواند منابع لازم را براي سرمايه در گردش بخش توليد و توسعه اين بخش فراهم کند به عبارتي ميانبري براي تامين نقدينگي اين بخش است.

وي با تاکيد بر اين که مجموعه اين عوامل باعث مي شود فضاي توليد بيش از پيش براي رونق کسب و کار فراهم شود تصريح کرد: البته براي حمايت از توليد، غير از ابزارهاي تامين مالي موارد ديگري مانند تعرفه ها  و عوارض، ابزارهاي مالياتي ، بيمه  هستند که اگر تسهيبل شودند، مي تواند فضاي توليد را بهتر کند.

اين کارشناس در پايان گفت: در حال حاضر مي توان با روش هاي مختلف نقدينگي ها را از سطح جامعه جمع کرد و به سمت توليد سوق داد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: تولید ، تامین ، حیاتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار