فخرالدين هاشمي
در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: اين سامانه راديويي با پخش در جهت هاي مختلف به هواپيماها اين امكان را مي دهد كه سمت ورود به محل نصب را پيدا كرده و بتوانند در شب نيز پرواز داشته باشند.
وي بيان كرد: نصب اين سامانه ضمن بالا بردن اعتماد خلبان براي فرود در باند فرودگاه در شرايط جوي نامساعد موجب افزايش ضريب امنيت پروازها نيز مي شود.
هاشمي افزايش تعداد پروازهاي روزانه، امكان برقراري پروازهاي شبانه، امكان برقراري پرواز در ساعات مختلف روز، امكان برقراري پروازهاي خارجي حج، جذب گردشگر و سرمايه گذار، رفت و آمد استادان دانشگاه و ايجاد فرصت هاي شغلي متعدد در شهرستان هاي كهگيلويه و بويراحمد را از ساير مزيت هاي نصب اين سامانه در فرودگاه ياسوج اعلام كرد.
وي اظهار كرد: با توجه به محدوديت هاي خريد سامانه خارجي كمك ناوبري (DVOR) به دليل تحريم هاي دشمنان با پيگيري هاي مديريت فرودگاه ياسوج و تلاش شركت فرودگاه هاي كشور اين سامانه خريداري و براي نصب در اين فرودگاه به ياسوج انتقال يافت.
هاشمي عنوان كرد: براي خريد اين سامانه 20 ميليارد ريال پيش بيني شده بود كه به دليل نوسانات قيمت ارز و تحريم ها با 40 ميليارد ريال از كره جنوبي وارد شد.
وي با اشاره به اينكه مجوز نصب دستگاه ثابت اين سامانه در سراسر كشور از سوي سازمان هواپيمايي صادر مي شود، ابراز داشت: مجوز نصب سامانه كمك ناوبري (DVOR) براي فرودگاه ياسوج دو سال قبل دريافت شد.
مديركل فرودگاه ياسوج افزود: در سال 90 و هنگام دريافت مجوز اقدامات اوليه شامل تهيه زيرساخت ها و سايت سازي آغاز و هم اكنون نيز پايان يافته است.
هاشمي گفت: به دليل حساسيت اين سامانه به موقعيت جغرافيايي محل نصب و موانع طبيعي قبل از نصب در محل مورد نظر به وسيله دستگاهي به نام VOR سيار و با استفاده از هواپيماي (فلايت چك) محل نصب مورد وارسي پروازي قرار مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه سامانه (DVOR) تاكنون در فرودگاه ياسوج وجود نداشته، بيان كرد: با نصب اين سامانه، افزايش طول باند فرودگاه و تغيير هواپيماهاي طرح پروازهاي داخلي شامل پرواز به مشهد مقدس، كيش و تهران از طريق فرودگاه ياسوج بيشتر مي شود.
هاشمي اظهار كرد: در حال حاضر فرودگاه ياسوج داراي محدوديت هايي شامل ارتفاع از سطح درياي آزاد بالا، وجود موانع طبيعي در اطراف و كم بودن طول باند مواجه است.
وي عنوان كرد: اين مشكلات موجب شده كه اين فرودگاه در 24 ساعت شبانه روز به ويژه در شش ماه اول سال براي هواپيماهاي بازرگاني و مسافربري حداكثر سه تا چهار ساعت قابل استفاده باشد.
هاشمي ابراز داشت: در فصل تابستان و با افزايش درجه حرارت هواپيما هنگام بلند شدن با محدوديت هايي مواجه بوده كه در اين شرايط خلبان تصميم مي گيرد از بار و يا مسافر هواپيما به نسبت گرما كم كند كه اين موضوع براي شركت هواپيمايي صرفه اقتصادي ندارد و بعدازظهرها پروازهاي بازرگاني از اين فرودگاه امكان پذير نيست.
وي افزود: سامانه روشنايي فرودگاه ياسوج دو سال قبل نصب شد ولي به دليل نبود طرح پروازي قابل استفاده نيست كه با نصب سامانه كمك ناوبري (DVOR) و ارائه طرح پروازي شب ها نيز اين فرودگاه براي پرواز هواپيما قابل استفاده خواهد بود.
هم اكنون هفته اي پنج پرواز از فرودگاه ياسوج به مقصد تهران انجام مي شود./س