کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: افزایش چشمگیر بیماری‌های قلبی عروقی، نتیجه تغییر عمده در وضعیت زندگی، ماشینی و صنعتی شدن زندگی، کم‌تحرکی، استعمال دخانیات و تغذیه نامناسب است.


لیلا شورورزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری‌های قلبی عروقی عمده‌ترین و شایع‌ترین علل مرگ و میر و زمینه اصلی ناتوانی‌‌های مزمن در سراسر جهان بوده است و بیشترین هزینه‌های درمانی را به همراه دارد.

وی افزود: داشتن الگوی غذایی سالم و حفظ آن، رسیدن به وزن مناسب، رسیدن به میزان نرمال فشار خون و حفظ آن و رسیدن به میزان مناسبی از کلسترول و لیپوپروتئین‌های خون از اهداف مورد نظر در بهبود این بیماری است.

کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: صبحانه سالم مهمترین وعده غذایی به شمار می‌رود و مصرف آن احتمال به کارگیری عادت‌های نادرست غذایی را در سایر وعده‌ها کم می‌کند.

شورورزی با بیان اینکه برای بهبود این بیماری می‌توان مواد لبنی کم‌چرب، تخم مرغ و نان‌های سبوس‌دار را در صبحانه استفاده کرد، عنوان کرد: اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی به حفظ عملکرد طبیعی قلب کمک می‌کند و مانع از ایجاد لخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روغن زیتون با خاصیت ضد انعقادی و رقیق‌سازی خون امکان تشکیل لخته و گرفتگی رگ را از بین می‌برد و از جذب زیاد کلسترول جلوگیری می‌کند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور خاطرنشان کرد: میوه‌ها و سبزی‌ها منبع مهم ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان به شمار می‌روند و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها موثر هستند.

شورورزی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، نمک مصرفی خود را به یک قاشق مرباخوری در روز محدود کرده و از آوردن نمک‌پاش سر سفره غذا خودداری کنند.

وی با بیان اینکه غذاهای آماده حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب اشباع و نمک هستند و عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌روند، عنوان کرد: مغزها و سبزیجات تیره را در رژیم غذایی خود قرار دهید، زیرا این مواد حاوی منیزیم هستند و در تنظیم فشار خون نقش موثری دارند./س

برچسب ها: تغذیه ، نامناسب ، بیماری ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.